تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۳

تهران- ایرنا- بی‌میلی رهبران اروپایی و كشورهای اثرگذار در تعاملات بین‌المللی برای حضور در نشست ضد ایرانی كه قرار بود ماه آینده میلادی در سطح «رهبران جهان» و با تمركز بر «تاثیرات منطقه‌ای ایران» در ورشو پایتخت لهستان برگزار شود، باعث شده تا طراحان این سناریوی ضد ایرانی، برای زنده نگه داشتن نشست و ضریب دادن به آن، دست به اقدامات عجیب تبلیغاتی بزنند.

توئیتر به‌عنوان اثربخش‌ترین شبكه اجتماعی در فضای مجازی، محور این تبلیغات بین‌المللی قرار گرفت اما برای این تبلیغات، نیاز به یك ارتش سایبری در توئیتر بود. وظیفه ارتش سایبری تولید محتوای حداكثری در یك بازه مشخص درباره این نشست بود. در میان متحدان آمریكا عربستان سعودی و گروهك تروریستی منافقین، هم‌ انگیزه و هم نیروی لازم برای همكاری در این پروژه را دارند. چهره‌هایی همچون جولیانی وكیل ترامپ و جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور كه دارای ارتباط ویژه‌ای با منافقین هستند، باعث شده تا در هر اقدام ضد ایرانی آمریكا از ظرفیت گروهك تروریستی منافقین نیز نهایت بهره را ببرد. این گروهك و عربستان سعودی بخشی از اتاق فكر آمریكا در ماجرای ورشو هستند كه در نشست ورشو هم حضور پررنگی خواهند داشت.

**نشست توئیتری پررنگ‌تر از واقعی
اما چطور می‌توان فهمید گروهك تروریستی منافقین و عربستان سعودی در پشت پرده فضاسازی توئیتری علیه ایران در نشست ورشو هستند. مایك پمپئو، وزیر امور خارجه آمریكا جمعه 21 دی ماه (11 ژانویه) در گفت‌وگو با رسانه افراطی «فاكس نیوز» خبر برگزاری نشستی بین‌المللی در سطح «رهبران جهان» را برای گسترش ثبات و آزادی در خاورمیانه اعلام كرد كه تمركز آن روی «تاثیرات منطقه‌ای ایران» است. از لحظه اعلام این خبر تا پیش از واكنش ایران به آن، توئیت چندانی در این باره منتشر نشد.

اما پس از واكنش‌ها در ایران به اجلاس ضد ایرانی، در 25 دی (15ژانویه) در یك ساعت تعداد توئیت‌های هشتگ we support poland summit از صفر به بیش از 25 هزار توئیت و ریتوئیت رسید. تعداد تكرار توئیت‌های این هشتگ ظرف یك ساعت، از صفر به بیش از 25 هزار عدد رسید ولی بعد از چهار ساعت این حجم توئیت بار دیگر نزدیك به صفر شد. (نمودار شماره یك) این حجم از توئیت و ریتوئیت این هشتگ، با شاخصه‌های ترند شدن یك موضوع در توئیتر به هیچ‌‌وجه همخوانی نداشت.

**تحلیل هشتگ رباتی
رشد آنی و غیرقابل معمول توئیت‌های این هشتگ باعث شده برخی كارشناسان فضای مجازی نیز به آن ورود كنند. كاربری با نام «بهلول» در رشته توئیتی، این موضوع را بررسی كرده است. به بررسی هشتگ مربوط به حمایت از نشست لهستان پرداخته است. بر اساس آنچه او نوشته از مجموع 176 هزار و 991 توئیتی كه با هشتگ we support poland summit منتشر شده است، 172 هزار و 961 توئیت و ریتوئیت و باقی توئیت‌ها جواب منشن بوده است. 91.5 درصد توئیت‌ها یعنی 158 هزار و 339 مورد آن فقط ریتوئیت بوده كه این آمار بسیار بالایی است.

مساله مهم دیگر اینكه ساعت اوج هشتگ زدن‌ها به سه‌شنبه 25 دی از ساعت 21 تا یك بامداد مربوط است. در این هشتگ، 100 اكانت به تنهایی 52 هزار و 94 توئیت، ریتوئیت و منشن (سهم هر كدام 520) داشته‌اند. به عبارتی 29.5 درصد از مجموع فعالیت‌های مربوط به این هشتگ مربوط به این 100 اكانت است.

رقم بالای ریتوئیت و حجم بالای تولید محتوای 100 اكانت اصلی مشخص می‌كند كه این اكانت‌ها سازمان یافته و وابسته به یك مجموعه هستند. در موضوعات ضد ایرانی نیز همواره منافقین و سعودی‌ها پیشقدم تولید محتوا در توئیتر بوده‌اند. اگر این اتفاق را در كنار مستندی كه شهریور گذشته شبكه الجزیره منتشر كرد بگذاریم، نقش منافقین در تلاش برای ترند كردن موضوعات ضدایرانی مشخص می‌شود.

الجزیره گزارش داده بود كه اعضای گروهك تروریستی منافقین كه در آلبانی مستقر است، از ربات‌ها برای نشر اكاذیب علیه نظام ایران در فضای سایبری و همچنین كمك به دستورالعمل «تغییر رژیم ایران» كه واشنگتن به دنبال آن است، استفاده می‌كند. آمریكا ادعا می‌كرد در نشست لهستان رهبران جهان را گرد هم خواهد آورد تا علیه ایران ائتلاف‌سازی‌كند اما حالا برای زنده نگه داشتن این نشست، به ناچار به ارتش‌های سایبری تروریست‌ها و ربات‌ها پناه برده است.

برای موفقیت یا عدم موفقیت آمریكا در اجماع‌سازی علیه ایران نیازی نیست تا 24 آبان ماه صبر كنیم، همین كه منافقین و سعودی‌ها آن هم با توئیت‌بازی به كمك آمریكا آمده‌اند، نشان می‌دهد این نشست در بهترین حالت تبدیل به گردهمایی دولت‌های مرتجع منطقه، گروهك‌های تروریستی، دولت‌های افراطی و رژیم صهیونیستی خواهد شد.

منبع: روزنامه فرهیختگان؛ 1397،11،01
گروه اطلاع رسانی**2059**2002