بیرجند - ایرنا - قائم مقام سازمان امور عشایر كشور گفت: امسال و پارسال 880 میلیارد تومان تسهیلات كم بهره به جامعه عشایری ایران پرداخت شده است.

به گزارش ایرنا ،شاپور علایی مقدم روز دوشنبه در آیین تكریم و معارفه مدیركل امور عشایر خراسان جنوبی افزود: حكم دائمی استفاده از یك واحد درصد ورودی صندوق توسعه ملی در قالب تسهیلات سرمایه در گردش برای تكمیل زنجیره تولید گوشت قرمز را در برنامه ششم توسعه دریافت كردیم.
وی با بیان اینكه در سال های اخیر به عشایر توجه ویژه شده است گفت: این در حالی است كه گروه های اجتماعی كشور به دو دسته شهری و روستایی تقسیم می شد و مبنای برنامه ریزی بر اساس این 2 عامل بود لذا كمتر به عشایر توجه می شد.
قائم مقام سازمان امور عشایر اظهار داشت: در گذشته فقط آبرسانی به عشایر مورد توجه قرار می گرفت با این دیدگاه كه از این طریق عشایر به زندگی خود ادامه دهند.
وی با بیان اینكه در سال های اخیر جایگاه عشایر در تامین مایحتاج زندگی به ویژه گوشت قرمز محرز شد گفت: همچنین با توجه به شرایط كشور و نقش این قشر در تامین امنیت و توسعه پایدار، برنامه ریزی هایی برای توجه به گروه هدف سوم جامعه یعنی عشایر انجام شده است.
علایی مقدم عشایر را مصداق بارز تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار داشت: در حال حاضر از 160 میلیون هكتار مساحت ایران در 150 میلیون هكتار فعالیت كشاورزی انجام می شود.
وی ادامه داد: از این میزان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور برای 84 میلیون هكتار پروانه صادر كرده یا مدیریت می كند كه 34 میلیون هكتار در بیش از 15 هزار هكتار سامانه عشایری تحت اختیار عشایر قرار دارد.
قائم مقام سازمان امور عشایر ایران گفت: بیش از یك میلیون و 200 هزار نفر عشایر در بیش از 59 درصد مساحت جغرافیایی كشور ساكن هستند.
وی با طرح این سئوال كه چرا عشایر این شیوه زندگی و استراتژی كوچ را انتخاب كرده اند یادآور شد: امروز از كم آبی خیلی صحبت می شود و خشكسالی ها تبعات زیادی به بار آورده كه خراسان جنوبی نیز مستثا از این موضوع نیست و قشر عشایر از گذشته در امتداد و افق اقلیم حركت كرده و خود را با شرایط آب و هوایی وفق می دادند.
علایی مقدم طول ایل راه های عشایری كشور را بیش از 60 هزار كیلومتر اعلام كرد و گفت: امروز از 860 هزار تن گوشت قرمز مورد نیاز كشور عشایر 190 هزار تن آن را تولید می كنند.
وی با بیان اینكه 25 درصد گوشت قرمز كشور توسط عشایر تامین می شود اظهار داشت: هر یك نفر عشایر گوشت قرمز مورد نیاز 16 نفر را تامین می كند.
وی بیان كرد: جامعه عشایر بدون مزاحمت برای حاكمیت و دستگاه های اجرایی نقش بسیار مهمی در كشور ایفا می كنند و 35 درصد تولید صنایع دستی، 40 درصد فرش صادراتی، 450 هزار تن لبنیات و فرآورده های لبنی را به خود اختصاص داده اند.
علایی مقدم گفت: سازمان امور عشایر تا چهار سال گذشته یك سازمان خدمات رسان بود كه آبرسانی، آرد رسانی و سوخت رسانی را انجام می داد اما اكنون اقتصادمحور شده است.
وی با بیان اینكه در گذشته 72 درصد زندگی عشایر وابسته به دام و مرتع بود تصریح كرد: برای تنوع بخشی به شغل های عشایری در برنامه ششم توسعه 17 مرتبه كلمه عشایر آمده در حالیكه در برنامه پنجم فقط یك مرتبه آن هم بیمه عشایر بوده است.
قائم مقام سازمان امور عشایر افزود: استان خراسان جنوبی توانست از سال گذشته تاكنون 40 میلیارد تومان تسهیلات برای عشایر جذب كند و در میزان جذب تسهیلات و تشكیل پرونده های ایجاد شده مقام اول كشور را به خود اختصاص داد.
در این آیین حسین حسین پور به عنوان مدیركل امور عشایر خراسان جنوبی معرفی و از خدمات غلامرضا قوسی مدیركل سابق این اداره قدردانی شد.
قوسی اكنون رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان خراسان جنوبی است.
7557*3028