تهران- ایرنا- اندیشكده انگلیسی 'روسی' در گزارشی با بررسی ظرفیت های ایران در تولید هواپیماهای بدون سرنشین نوشت: ایران باوجود سال ها تحریم در حوزه های هوافضا توانسته قدرت پهپادی خود را گسترش دهد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، اندیشكده مطالعات راهبردی 'روسی'(Russi) در گزارشی با عنوان 'هواپیماهای بدون سرنشین در خاورمیانه' با بررسی كشورهای دارنده فناوری در منطقه یعنی ایران، تركیه و رژیم صهیونیستی می افزاید: جمهوری اسلامی ایران با وجود سال ها تحریم در حوزه های مختلف به ویژه در عرصه نیروی هوایی، توانسته به طور مستقل هواپیماهای بدون سرنشین خود را توسعه دهد و از این هواپیماها علیه اهداف گروه های تروریستی در عراق و سوریه استفاده كند.
گزارش می نویسد: دو نوع از این هواپیماهای بدون سرنشین یعنی نوع شاهد 129 و مهاجر6 ابتدا در سال 2012 میلادی رونمایی شد. گزارش به نقل از مقام های ایرانی ادعا می كند كه ایران از ژانویه سال 2018 اقدام به طراحی و ساخت قطعات این نوع از هواپیماها كرده است.
گزارش با اشاره به عملیات نیروهای ایرانی در شكار هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی 'آر كیو170' (RQ170) آمریكایی، تاكید می كند كه متخصصان ایرانی توانستند كه كل مجموعه این پهپاد آمریكایی را با روش مهندسی معكوس بسازند.
این پهپاد كه به 'جانور قندهار' ملقب است، در 13 آذر ماه سال 1390 در مرزهای شمال شرقی كشور و در حوالی شهر بردسكن، در حالی كه حین انجام ماموریت شناسایی بر فراز آسمان ایران بود، در دام پدافند هوایی نیروی هوافضای ایران افتاد.
در ابتدا هنوز مشخص نبود كه این پهپاد از كدام كشور وارد ایران شده است و یا اینكه متلعق به كدام كشور است اما از آنجایی كه فناوری ساخت اینگونه پهپادها تنها در اختیار كشورهای قدرتمند و پیشرفته در حوزه هوافضا است و همچنین حضور نیروهای نظامی آمریكا در افغانستان و عراق، این احتمال وجود داشت كه این نوع پهپاد متعلق به آمریكا بوده و از خاك افغانستان وارد ایران شده باشد.
در ادامه، اندیشكده 'روسی' با بررسی وضعیت تركیه می نویسد: آنكارا اگرچه ورود به حوزه فناوری های پهپادی را برای نخستین بار با خرید این فناوری در سال 2014 از اسراییل آغاز كرد اما به سرعت توانست تجهیزات پهپادی را توسعه دهد. البته تركیه پیش از این توانسته بود مدل غیرنظامی 'ام كیو1' را از آمریكا خریداری كند. بعدها تركیه توانست مدل های پهپادی 'آنكا-اس'، 'بایراكتال' و 'كارایل' را ساخته و توسعه دهد.
این اندیشكده همچمنین به بررسی توان هواپیماهای بدون سرنشین رژیم صهیونیستی نیز پرداخته و مدعی شده است كه این رژیم بزرگترین تولیدكننده و صادركننده هواپیماهای پهپادی و تجهیزات آن در منطقه است.
این اندیشكده انگلیسی می نویسد: با وجود اینكه اسراییل تلاش می كند كه اطلاعات خود را از تولید و صادرات پهپاد و تجهیزات آن مخفی نگه دارد، اما یك تحقیق در سال 2017 نشان داده كه اسراییل حدود 60 درصد از صادرات هواپیماهای بدون سرنشین جهان را به خود اختصاص داده است. 'سیری' مدعی است كه صادرات رژیم صهیونیستی به پنجاه كشور جهان انجام می گیرد كه شامل انواع هواپیماهای بدون سرنشین نظامی و غیرنظامی می شود.
گزارش در ادامه با اشاره به كشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عراق و اردن می نویسدد كه اگرچه اینها سازنده هواپیماهای بدون سرنشین در منطقه نیستند اما با اهداف نظامی اقدام به خرید این نوع هواپیماها از چین كرده اند.
عربستان سعودی بزرگترین بهره بردار و خریدار پهپادی میان كشورهای عرب خاورمیانه محسوب می شود كه هواپیماهای بدون سرنشین خود را از نوع 'سی اچ5' از صنایع هواپیماسازی 'چنگ دو' خریداری و در حملات علیه یمن به كار می گیرد.
اندیشكده سیری می افزاید: امارات متحده عربی نیز دومین كشوری است كه هواپیماهای پهپادی را از چین خریداری و در یمن مستقر كرده است. امارات از دو دهه قبل سرمایه گذاری گسترده ای در حوزه توانایی پهپادی خود داشته و تلاش كرده تا نیروی پهپادی خود را در منطقه گسترش دهد.
همچنین عراق و اردن از دیگر كشورهایی هستند كه خریدار پهپادها از چین بوده اند و هر یك با اهداف مختلفی به كار گرفته اند. ارتش عراق از پهپادها به ویژه مدل 'ای سی2018' از سال 2014 برای حمایت از نیروهای زمینی در جنگ علیه گروه های تروریستی به ویژه داعش استفاده كرده است. این پهپاد برد بلند با سنسورهای گرمایشی خود قادر است خودروهای پرسرعت را نابود كند.
اردن نیز از جمله كشورهای خاورمیانه ای است كه فناوری پهپادی خود را از چین وارد كرده است. این كشور نخستین نمونه از پهپادهای نظامی خود از نوع 'سی اچ 4' را از شركت صنایع هوافضای چین(CASC) خریداری كرد. ارتش اردن این پهپاد را بیشتر برای مقابله با حضور گروه های تروریستی به ویژه القاعده استفاده می كند.
**اندیشكده 'روسی' یا موسسه خدمات تحقیقات سلطنتی بریتانیا، یكی از قدیمی ترین اندیشكده های انگلیسی در حوزه های امنیتی و نظامی محسوب می شود.
اروپام**2040**1485