به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، سعید نمكی روز سه شنبه در دومین اجلاس سراسری مدیران سازمان بیمه سلامت افزود: سال ۹۴ در سازمان برنامه و بودجه با طرح تحول سلامت و بیمه همگانی سلامت مواجه شدم و نامهای محرمانه به دكتر نوبخت نوشتم كه میترسم عاقبت این ماجرا به مسكن مهر و یارانهها مبتلا شود، البته اگر تدبیر نكرده و هزینهها را مدیریت نكنیم.
وی بیان كرد: به عنوان كسی كه از سربازی تا ژنرالی نظام سلامت را طی كردم، با این شرایط روبهرو شدیم. با درآمد ۵۰ تا ۶۰ دلاری نمیتوان گفت كه بیمار هر جا دلش خواست برود و هر سرویسی بگیرد و پولش را دولت میدهد. یعنی نمیتوان همه اجناس را در ویترین گذاشت و به مشتری گفت هر كدام را كه میخواهی بردار و پولش را ما میدهیم.
نمكی ادامه داد: بیمه مقتدر و ماندگار بیمهای است كه بتوانید از افراد به اندازه بضاعت بگیرید و به اندازه نیاز پس بدهید. یعنی اگر قرار باشد این هرم وارونه شود، دیگر بیمه پایداری نیست. در بیمه ماندگار باید اعضای مشاركت كننده در بیمه حداقل جوانتر، غنیتر و سالمتر باشند. یعنی وقتی كسی غنیتر و سالمتر است باید پرداخت كند تا خرج افرادی شود كه بیمار هستند.
سرپرست وزارت بهداشت اظهار داشت: فقط یكی از عوارض بیمه همگانی سلامت این بود كه شخص قبلا از یك بیمه خویش فرما استفاده میكرد و تاجر بزرگی در بازار بود و حالا از بیمه رایگان استفاده میكند. بار سنگین ما این بود كه مقدمات اجرا مثل پزشك خانواده، راهنماهای بالینی، نظام ارجاع و پرونده الكترونیك سلامت فراهم و اجرایی نشده بود. آزمون وسیع و بررسی استحقاق كسانی كه باید از منابع عمومی استفاده كنند نیز به شوخی گرفته شده و به این موارد پرداخته نشده بود. در نتیجه به همین علت است كه هرچه در این چاه ویل پول میریزیم، باز هم بیمهها گرفتار هستند.
وی افزود: باید بستههای خدمتی به درستی تعریف و بازنگری شوند. باید داروهای تحت پوشش بیمه تعریف شوند. وقتی داروی تولید داخل وجود دارد، چرا باید داروی خارجی و آن هم با پنج برابر قیمت بخریم و تحت پوشش بیمه نیز باشد. از طرفی یكی از مطالبات سازمان بیمه سلامت از وزارت بهداشت موضوع نظام ارجاع و راهنماهای بالینی است. از طرفی باید بیمه سلامت بتواند این موارد را پالایش و نظارت كند.
نمكی گفت: البته در همه شرایط باید محرومین در نظر گرفته شوند و به علت صرفه جویی نباید محرومین را از یاد ببریم. زیرا در غیر این صورت دیگر حكومت ضعفا و محرومین نیستیم. یعنی اگر بستهای بازنگری شده یا سقفی تعریف میشود، نباید منجر به دل شكسته شدن محرومین و دردمندان شود. از طرفی باید دفترچه بیمه سلامت منزلت داشته باشد و برای فقدان پشتوانه اقتصادی، نباید چك بی محل صادر شود. نباید چك صادر شود و بعد برود پشت باجه و برگردد. در غیر این صورت بیمه سلامت ارزشی ندارد. باید بستههایی تعریف شود كه با منابع هماهنگی داشته باشد.
سرپرست وزارت بهداشت افزود: معتقد نیستم آقای موهبتی كارمند و فرمان بردار من است، بلكه سازمان بیمه سلامت یك شركت مستقل است. من نمیتوانم به سازمان بیمه سلامت تكلیف كنم كه خدمات را چطور بخرد، زیرا این سازمان هیات مدیره دارد و خودشان باید تصمیم بگیرند. از طرفی باید به سمت خرید راهبردی خدمات سلامت حركت كنیم.
وی اظهار داشت: بیمه سلامت یكی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است و اگر ۴۰ سال اخیر را مرور كنیم، میتوان به جرات گفت كه دستاوردهای نظام سلامت نسبت به بقیه حوزهها بسیار ارزشمند است و زحماتی كه در بیمه سلامت كشیده شده قابل تقدیر است.
اجتمام*۹۴۸۲*1834
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶
تهران- ایرنا- سرپرست وزارت بهداشت گفت: طرح تحول سلامت یكی از كارهای بسیار خداپسندانه دولت بود، اما فرمول درست اقتصادی نداشت. طرح تحول سلامت همه چیز داشت، اما تفكر اقتصادی نداشت.