رشت - ايرنا - مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان گيلان از اجراي چهار طرح آبخيزداري در تالاب بين المللي انزلي خبر داد.

گزارش روز سه شنبه روابط عمومي اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان گيلان به ايرنا حاكيست؛ محسن يوسف پور هزينه اجراي اين چهار طرح آبخيزداري را دو ميليارد و 250 ميليون تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملي و تا پايان امسال ذكر و اضافه كرد: با اجرايي شدن اين چهار طرح آبخيزداري كه شامل عمليات مكانيكي، بيومكانيكي، بيولوژيكي و مديريتي است؛ بخش زيادي از مشكلات مربوط به توليد رسوب و سيل در تالاب بين المللي انزلي برطرف مي‌شود.
وي ادامه داد: اين طرح‌ها در شهرستان‌هاي رضوانشهر، ماسال، فومن و شفت در حوضه‌هاي آبخيز چافرود، مرغك، ماسوله رودخان و پسيخان در حال اجراست.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري گيلان جلوگيري از انباشت رسوبات در بستر تالاب، انهار، مسيل و آب بندان ها، كنترل سيلاب‌هاي ويرانگر و جلوگيري از فرسايش خاك در سرشاخه‌ها را از مزاياي اجراي طرح هاي آبخيزداري در اين حوضه ذكر كرد و گفت: رودخانه‌هاي چافرود، مرغك، خالكايي، پلنگ رودخان، تنيان رود، ماسوله رودخان، قلعه رودخان، گشت رودخان، پسيخان و پيربازار به حوضه آبخيز تالاب انزلي وارد مي شوند كه از لحاظ سيل خيزي، فرسايش خاك و توليد رسوب در اولويت اجراي طرح‌هاي آبخيزداري قرار دارند.
يوسف پور با اشاره به اختصاص 200 ميليون دلار از محل صندوق توسعه ملي به اجراي طرح‌هاي آبخيزداري كشور گفت: سهم گيلان از اين اعتبار بيش از 15 ميليارد تومان است كه براي اجراي 40 طرح آبخيزداري در 19 طرح آبخيزداري هزينه مي‌شود.
حوضه آبخيز تالاب انزلي 350 هزار هكتار مساحت دارد. تالاب بين المللي انزلي از مهمترين زيستگاه‌هاي پرندگان مهاجر و محل تخم ريزي آبزيان بوده و از نخستين تالاب‌هاي ثبت شده در معاهده رامسر در سال 1971 ميلادي است.
تالاب بين المللي انزلي هم اكنون در فهرست مونترآل قرار گرفته است. قرار گرفتن در اين فهرست به معناي اين است كه تالاب در حال خشك شدن است و به مراقبت نياز دارد.
وسعت تالاب انزلي كه زماني حدود 20 هزار هكتار بود اكنون به شدت كاهش يافته و طي سه دهه گذشته به دليل ورود حجم زيادي از رسوبات و رشد بي رويه گياهان مهاجم ميانگين عمق آب تالاب انزلي از 11 متر به كمتر از دو متر و در مناطقي حتي كمتر كاهش يافته است.
سازه هاي غيرضروري و كارشناسي نشده و قطع جريان طبيعي آب ، گياهان مهاجم وارداتي ، تجاوز به حريم تالاب و كاهش آب درياي خزر حال تالاب زيباي انزلي را به شدت وخيم و نيازمند درمان فوري و جدي كرده است.
7296/2007/