تهران- ایرنا- معاون امور باغبانی وزارت جهاد كشاورزی گفت: سموم بخش كشاورزی باید همانند دارو زیر نظر سازمان حفظ نباتات و با نسخه كلینیك ها عرضه شود تا هر كسی به این محصولات دسترسی نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدعلی طهماسبی» امروز (سه شنبه) در سی و نهمین سمینار سالیانه حفظ نباتات كه در سازمان حفظ نباتات كشور برگزار شد، افزود: طبق سیاست این سازمان، سموم بخش كشاورزی با نسخه در اختیار متقاضیان قرار می گیرد اما این مهم به طور كامل رعایت نمی شود.
وی تصریح كرد: ارایه كامل سموم بخش كشاورزی با نسخه نیازمند فرهنگسازی و پشتیبانی سازمان حفظ نباتات كشور است.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد كشاورزی بر استفاده بیشتر از مواد بیولوژیك تاكید كرد و گفت: باید مانع ورود هر نوع آلایندگی در منابع پایه باشیم.
وی از سازمان نظام مهندسی كشاورزی و منابع طبیعی كشور خواست در زمینه عرضه سموم نسخه دار بخش كشاورزی همكاری كند.

** رشد 22 میلیون تنی تولیدات باغی پس از 40 سال
معاون امور باغبانی وزارت جهاد كشاورزی تصریح كرد: در سال ۵۷، نزدیك چهار میلیون و 800 هزار تن تولید در ۷۱۵ هزار هكتار داشتیم كه اكنون به 22 میلیون تن تولید در 2 میلیون و ۹۰۰ هزار هكتار رسیده ایم كه همین افزایش حجم تولید، باعث بروز آفات، بیماری ها و علف های هرز می شود.
وی ادامه داد: امروزه مصرف كنندگان به دنبال مصرف محصول سالمند، بنابراین ما نمی توانیم محصولی را بدون استاندارد و ضوابط بهداشتی ملی، منطقه ای و بین المللی به دنیا عرضه كنیم.
معاون وزیر جهاد كشاورزی افزود: ۲۰۳ هزار هكتار كشت گیاهان دارویی در كشور داریم كه میزان تولید آنها ۲۳۰ هزار تن است و توسعه 100 هزار هكتار سطح زیر كشت این گیاهان را در دستور كار داریم.
به گفته وی، اكنون شركت های زیادی سرمایه گذاری در تولید و صنایع تبدیلی گیاهان دارویی را خواستارند كه باید مورد حمایت قرار گیرند.


**اصلاح باغ های قدیمی امری اجتناب ناپذیر است
معاون امور باغبانی وزارت جهاد كشاورزی گفت: اصلاح باغ های قدیمی در سطح 600 هزار هكتار در دستور كار است كه اراضی نو باید مورد پایش سازمان حفظ نباتات قرار بگیرد.
به گفته وی، سطح زیر كشت محصولات گلخانه ای كشور ۱۵ هزار هكتار است و برنامه داریم حدود ۴۸ هزار هكتار به آن بیفزاییم.
طهماسبی با اشاره به تغییر اقلیم، خشكسالی ها و تنش های گرمایی كشور گفت: با گرم شدن زمین طول و عرض جغرافیایی كمی نامتعادل شده به طوری كه تنش گرمایی باعث سوختن برگ مركبات در جیرفت شده است كه می تواند اختلالات فتوسنتزی و ضعف درختان را به همراه داشته باشد كه همه اینها به حوزه گیاه پزشكی و حفظ نباتات مربوط می شود.
این مسئول بخشی از این تغییر اقلیم را طبیعی و بخشی را دستخوش فعالیت های انسانی دانست و افزود: برنامه ریزی ها و پیش آگاهی های سازمان حفظ نباتات می تواند موجب شود ما با شرایط از پیش تعیین شده مواجه نشویم. به طور مثال در سد ستارخان منطقه اهر به دلیل تغییر الگوی كشت با طغیان بیماری لكه سیاه سیب درختی مواجه شده ایم.
وی از مسئولان سازمان حفظ نباتات خواست برای مسولان اجرایی و كشاورزان طرح های تحقیقاتی كاربردی و دوره های آموزشی فراگیر برگزار كند.
به گزارش ایرنا، نیاز مصرفی سالیانه سم در كشور 25 هزار تا 30 هزار تن است كه نزدیك 25 درصد آن از محل واردات و 75 درصد در شركت های داخلی تهیه می شود.
چندی پیش به دلیل تحریم ها علیه ایران با وقفه واردات مواد اولیه تولید سم روبرو شدیم اما اكنون در این زمینه مشكلی وجود ندارد.
سی و نهمین سمینار سالیانه حفظ نباتات كشور با حضور وزیر جهاد كشاورزی از امروز (دوم بهمن ماه) آغاز شد و تا چهارم بهمن ماه به مدت سه روز ادامه می یابد.

اقتصام*9186*1961*