ساري- ايرنا- گردشگري، ضرورت احداث پل، زمين ورزشي، توجه به كارخانه ها، گازرساني، رفع تداخلات و معرفي محصولات در مشترك دو شهرستان سوادكوه و سوادكوه شمالي بود كه در نشست شوراي اداري مشترك با حضور استاندار مطرح و بر ضرورت حل آنها تاكيد شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، جلسه شوراي اداري شهرستان هاي سوادكوه و سوادكوه شمالي شامگاه سه شنبه با حضور استاندار مازندران و مديران كل دستگاههاي اجرايي و مديران شهرستاني در دانشگاه آزاد شهرستان سوادكوه شمالي برگزار شد .
فرمانداران سوادكوه و سوادكوه شمالي مهم ترين مشكل مشترك را ضعف گردشگري اعلام كرده و خواستار فعال كردن اين ظرفيت براي بهره گيري اقتصادي شدند.
فرماندار سوادكوه در اين جلسه با اعلام اينكه يكي از ظرفيت هاي مهم در اين شهرستان حوزه گردشگري است، گفت: در شهرستان سوادكوه 402 اثر تاريخي وجود دارد كه 49 اثر تاكنون در فهرست آثار ملي ثبت شده است.
سعيد يزداني خواستار توجه براي ثبت ساير آثار فرهنگي و تاريخي شد و افزود: بايد تدابير لازم انديشه شود تا بتوانيم با ثبت آثار تاريخي ، گردشگري در شهرستان سوادكوه را فعال كنيم و از طريق جذب گردشگر توليد ثروت و ايجاد شغل شود.
وي با اعلام اينكه غار اسپهبد خورشيد مي تواند تخت جمشيدي براي مازندران باشد، گفت: براي اين غار تاكنون هيچ اقدام خاصي انجام نشده است چرا كه براي مطالعه و پژوهش طرح توسعه اي هزينه اي بالغ بر 6 ميليارد تومان نياز است كه بايد از محل اعتبارات ملي تامين شود.
فرماندار سوادكوه از گازرساني به روستاها هم به عنوان مشكل ديگر اين شهرستان ياد كرد و اظهار داشت: بنا بود تا گازرساني 16 روستاي شهرستان انجام شود، اما اين اقدام صورت نگرفته است.
** 16 سال انتظار براي كلنگ زني يك پل
يزداني ساخت پل در هسته مركزي شهر پلسفيد را از ديگر مشكلات نام برد و افزود: متاسفانه اين طرح به دليل اختلاف نظرهاي موجود به مدت 16 سال متوقف مانده است كه اميدواريم تا با مساعدت دستگاههاي ذيربط بتوانيم دهه فجر امسال به مرحله كلنگ زني برسانيم .
وي با اعلام اين كه ذوب آهن و كارخانه هاي وابسته شناسنامه شهرستان سوادكوه است، گفت: متاسفانه كارخانه كك سازي به دليل ايرادات محيط زيست 11 سال متوقف مانده است.
فرماندار شهرستان سوادكوه توضيح داد: محيط زيست معتقد است كه اين كارخانه مقررات كتابچه زيست محيطي را رعايت نمي كند در حالي است كه تاكنون براي اين كارخانه 45 ميليارد تومان به خاطر تغيير مسير رودخانه هزينه شده و 9 بار هم سابقه كلنگ زني دارد.
يزداني اعلام نداشتن توجيه زيست محيطي براي كارخانه كك سازي را ناخوشايند توصيف كرد و افزود: اميدواريم تا مشكل اين كارخانه هر چه سريع تر رفع شود .
وي در خصوص رفع تداخلات نيز توضيح داد: امسال براي شهرستان سوادكوه 19 هزار هكتار سهميه تعلق گرفت تا رفع تداخلات انجام شود اما در روستاي ' فلورد ' اين اقدام انجام نشده كه نيازمند مساعدت مسئولان هستيم .
** فضاي ورزشي، مشكل سوادكوه شمالي
فرماندار سوادكوه شمالي هم در اين جلسه با بيان اينكه يكي از مشكلات اين شهرستان در حوزه ورزش است، گفت: بنا بود تا مجموعه ورزشي شهدا سوادكوه شمالي در دهه فجر امسال بهره برداري شود، اما تاكنون اتفاقي نيفتاده است و ورزشكاران در اين شهرستان چشم انتظار راه اندازي اين مجموعه ورزشي هستند .
سيد محمد انصار الحسيني ديگر مشكل اين شهرستان را در حوزه صنعت اعلام كرد و افزود: شهرك صنعتي در سوادكوه شمالي تنها نام بزرگ ترين شهرك صنعتي مازندران را يدك مي كشد، اما متاسفانه با پايين ترين ظرفيت مشغول فعاليت است .
وي از توليد عسل به عنوان برند شيرگاه در اين شهرستان ياد كرد و گفت: متاسفانه تنها موفق شده ايم تا با برگزاري جشنواره ، نام عسل شيرگاه را به شهروندان معرفي كنيم .
فرماندار سوادكوه شمالي با اعلام اينكه عسل در اين شهرستان نيازمند بسته بندي است، افزود: تنها از اين طريق است كه مي توانيم از ظرفيت هاي زنبورپروري و توليد عسل اين شهرستان بدرستي بهره بگيريم.
انصارالحسيني از ضعف گردشگري هم به عنوان مشكل ديگر اين شهرستان ياد كرد و توضيح داد: تاكنون در جذب گردشگر براي اين شهرستان نه تنها كاري انجام نداده ايم بلكه حاشيه اين شهرستان به دليل وجود زباله نازيبا شده است .
** گازرساني آلاشت تا خرداد 98
مدير عامل شركت گاز مازندران در اين جلسه گفت: در منطقه ' ولوپي ' و ' راست پي ' شهرستان سوادكوه مشكل گاز رساني وجود دارد كه بايد رفع شود، گفت: مكان عمليات اجرايي سخت گذر است و هزينه سنگيني در بر دارد.
جعفر احمدپور با بيان اين كه تاكنون 80 درصد از عمليات اجرايي گازرساني به شهر آلاشت انجام شده است، افزود: بقيه كار هم به دليل تحريم ها توقف كوتاهي داشته است كه با انتخاب پيمانكار مجدد كار آغاز شد و تا خرداد ماه سال آينده تمام منطقه در آلاشت گازرساني خواهد شد .
وي با اعلام اين كه گازرساني به منطقه ' گدوك ' در مرحله اخذ مجوز از دستگاههاي مربوطه است، گفت: اين مسير در حال اخذ مجوز از دستگاه هايي كه در مسير گاز رساني قرار دارند، هستيم و پيمانكار را در حال جذب داريم تا قرارداد بسته شود چرا كه نقشه تهيه شده است .
مدير عامل شركت گاز مازندران هزينه اجرايي گازرساني در گردنه گدوك را 80 ميليارد تومان اعلام كرد .
** تضييع حقوق مردم در تداخلات
رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران هم در اين جلسه با بيان اينكه يكي از مهم ترين مشكلات ما در سال جاري رفع تداخلات است ، گفت: نگاهمان آن است تا در رفع تداخلات حق و حقوق شهروندي ناديده گرفته نشود تا بتوانيم رضايت شهروندي را جلب كنيم .
عزيزالله شهيدي فر با بيان اينكه دام پروري اولويت اول ما در سوادكوه و سوادكوه شمالي است، افزود: به دليل ظرفيت هايي كه در اين شهرستان ها وجود دارد ، دام پروري و بعد صنعت طيور را در اولويت قرار داده ايم.
** ثبت آثار تاريخي نيازمند توجه همه دستگاههاست
مديركل ميراث فرهنگي مازندران نيز در اين جلسه با بيان اين كه واژه گردشگري در مازندران در حال ديده شدن است، گفت: بحث رويداد گردشگري 2020 ، روستاهاي مسير و مستعد گردشگري و ساماندهي سواحل در مازندران در حال مطرح شدن است .
سيف الله فرزانه با اعلام اينكه مديران به صورت تخصصي نسبت به بحث گردشگري ورد پيدا كرده اند، افزود: اميدوارم تا اين كمك ها باعث شود در حوزه گردشگري استان بتوانيم به جايگاه واقعي برسيم چرا كه گردشگري براي ديده شدن نيازمند مساعدت مديران است .
وي در خصوص آثار تاريخي شهرستان سوادكوه هم گفت: درست است كه در شهرستان سوادكوه تاكنون از 400 اثر واجد شرايط تنها 49 اثر ثبت شده است، اما ما براي آن كه بتوانيم بقيه آثار را ثبت كنيم نيازمند مساعدت مديران هستيم تا جاذبه ها در اين شهرستان را به مسافران و گردشگران بشناسانند.
مديركل ميراث فرهنگي مازندران از غار اسپهيد خورشيد به عنوان يك ظرفيت گردشگري كم نظير در منطقه ياد كرد و افزود: بايد همه دستگاهها به خصوص فرمانداري به ما در بحث اعتبارات كمك كنند و ما هم در بحث اعتبارات ملي تمام تلاش هاي خود را به كار خواهيم گرفت.
فرزانه از وجود مشكل در حوزه بوم گردي، واحدهاي پذيرايي و هتل ها در منطقه خبر داد و گفت: به دليل اين كه بيشتر اين واحدها در حاشيه جاده قرار دارند، 90 درصدشان با مجوزهاي صنفي راه اندازي مي شوند و ميراث فرهنگي در اين موضوع هيچ دخلي ندارد .
** آغاز عمليات اجرايي پل پلسفيد تا پايان امسال
مديركل راه و شهرسازي مازندران نيز در اين نشست وعده داد: تا پايان امسال عمليات اجرايي پل پلسفيد با حضور وزير راه كلنگ زني خواهد شد تا پاره اي از مشكلات اهالي منطقه و مسافران به دليل ترافيك رفع شود .
محمد نظري از طرح بازآفريني بافت فرسوده در منطقه هم خبر داد و افزود: از محل بازآفريني بافت فرسوده تسهيلات 40 ميليون توماني با بهره 9 درصد براي 100 واحد در اختيار هر كدام از شهرداران زيراب و پلسفيد قرار خواهد گرفت .
وي از شهرداران خواست تا متقاضيان را به اين اداره معرفي كنند تا بتوانند تسهيلات خود را دريافت كنند .
** توجه به ظرفيت هاي منطقه اي براي توسعه
استاندار مازندران هم در اين جلسه بر ضرورت توجه به ظرفيت هاي منطقه اي براي توسعه تاكيد كرد و گفت : اولويت اول در شهرستان هاي سوادكوه و سوادكوه شمالي بايد بحث گردشگري و دام پروري باشد و در اين زمينه نبايد از هيچ كوششي دريغ كرد .
احمد حسين زادگان با بيان اينكه بايد گازرساني به شهرستان سوادكوه هرچه سريع تر انجام شود، افزود: تمام دستگاه ها بايد تلاش كنند بايد بتوانيم قبل از انتظارات مردم كارهايمان را انجام و به مرحله بهره برداري برسانيم تا اين موضوع باعث دلگرمي شهروندان شود .
وي با اعلام اين كه راه اندازي قطار گردشگري در شهرستان سوادكوه بسيار حائز اهميت است، گفت: قطار گردشگري ظرفيت خوبي است تا بتوانيم از جذب گردشگر و مسافر براي اين شهرستان استفاده كنيم .
استاندار مازندرن گفت: همچنين مي توانيم براي جذب گردشگر ، روستاهايي را كه در شهرستان سوادكوه داراي بافت فرسوده هستند مشمول دريافت تسهيلات كنيم و به طور قطع در اين زمينه موفق خواهيم شد.
7334/1654