تهران- ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به نظر می رسد زمان آن رسیده كه شورای عالی فضای مجازی به عنوان برنامه ریز و سیاستگذار در عرصه فضای مجازی، سیاست های این بخش را بررسی و بازنگری كند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدجواد آذری جهرمی روز چهارشنبه در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران در خصوص برنامه دولت با توجه به این كه فیلتر تلگرام آسیب زا است و در دسترس بودن فیلترشكن ها باعث شده كه كودكان وارد سایت ها آسیب زا شوند، افزود: روال دستور فیلتر در مجموعه دولت نبوده تا ما فكری بكنیم و برای آن برنامه داشته باشیم.
وی ادامه داد: اثرات این موضوع هم از قبل تدوین شده بود، یعنی جامعه در رابطه با آن صحبت كرده بود كه اگر این تصمیم گرفته شود چه آثار و عوارضی دارد حالا در هر صورت این معضلاتی كه می گویید وجود دارد و به نظر من الان زمانی است كه شورای عالی فضای مجازی به عنوان مسوول این مسایل كه بنا است برنامه ریزی و سیاست گذاری برای كشور كند، این سیاست ها را یكبار مرور كند. البته اطلاع دارم كه این مساله الان در این شورا در حال بررسی است .
آذری جهرمی تاكید كرد: موضوع فیلترینگ نیازمند آن است كه شورای عالی فضای مجازی به یك جمع بندی استراتژیك نظری رسیده باشد، امروز می بینیم كه ائمه جمعه و فعالان اجتماعی از تمام گروه ها این رویكردی را كه ما در برابر فضای مجازی داریم نقادی می كنند؛ برخی وقت ها نقادی آنها به ما بر می گردد برخی مواقع به دیگران اما در مجموع همه اطلاعاتشان بر این است كه سیستم فعلی كارا نیست و باید تجدید نظر كنیم .
وی افزود: در این راستا باید بیشتر به اقدامات ایجابی بپردازیم اقداماتی كه نتایج آن ملموس باشد نه فقط كاری صرف انجام دادن باشد، مثلا در وزارت ارتباطات بحث اینترنت و كودك را آغاز كرده ایم كه این مسیر آسیب پذیرترین قشر جامعه در برابر فضای مجازی را ایمن می كند.
جهرمی ادامه داد: در مدت 6 ماه كه از این رویكرد می گذرد، یك و نیم میلیون نفر از جامعه 13 میلیونی مخاطب كودك و نوجوان را جدا كردیم؛ نه جدا كردنی كه فضا را به روی آنها ببندیم و فیلتر كنیم بلكه جدا كردنی كه محتوای فاخر مورد نظر آنها را در اختیارشان قرار می دهیم، جدا كردنی كه كودك در اینترنت در كنار والدین خود است یعنی والدین مطلع هستند كه كودك چه می كند.
وزیر ارتباطات اظهار داشت: در این روند، فعالیت های مجازی كودك همزمان روی گوشی پدر یا مادر گزارش می شود و می توانند مدیریت كنند، این اقدامات عملی است كه می توانیم بگوییم از 13 میلیون نفر در این مدت یك و نیم میلیون نفر پوشش داده شدند ، در این مسیر از سمن ها خواستیم به كمك ما بیایند و حركت را مردم نهاد آغاز كردیم و دولت محور كار را پیش نبردیم.
وی گفت: در حوزه توسعه فضای كتابخوانی، در فضای مجازی برای كودكان و نوجوانان و سواد مجازی برنامه داریم و در حال جمع بندی مباحث هستیم، در این زمینه نشست های نقد و اندیشه در وزارت ارتباطات برگزار می شود ؛ مجموعه این نظرات را به شورای عالی فضای مجازی منعكس می كنیم تا بتوانیم تصمیم مناسبی بگیریم و رویكرد جدیدی را ایجاد كنیم؛ البته كار سختی است.
وی درباره چگونگی رصد این افراد گفت: به این افراد (یك و نیم میلیون نفر) سیم كارت داده می شود و میزان فعالیتشان از این طریق رصد می شود، الان ایرانسل در این سرویس 250 هزار سیمكارت واگذار كرده است.
جهرمی اظهار داشت: در قالب جشنواره كودك آنلاین كه نتایج آن اردیبهشت ماه اعلام می شود ، هزار و 120 ایده به ما رسیده است، دیرین دیرین امروز یك اثر است، تصور كنید هزار و 120 هزار دیرین دیرین الان رسیده است كه خلاقیت جوانان ما در آنها نمایان است ، ما حمایت می كنیم تا ایده خود را بسازند بعد از آن بخش هایی را از آنها خریداری می كنیم تا توانمند شوند تا چرخه اقتصادی آنها راه بیفتد اما بنا نیست كه در حوزه محتوایی آنها دخالت كنیم.
وی گفت: اما در حوزه توانمندسازی به تولیدكنندگان محتوا كمك می كنیم تا سهم بازار را بگیرند، سكوهای نرم افزاری را برای توزیع توجیه كردیم، اپلیكشن هایی مانند كافه بازار و آپارات نسخه ویژه كودكان می دهند و والدین متوجه می شوند كه روی گوشی فرزندشان اپلیكیشین مخصوص كودكان نصب است یا بزرگسالان.
وی افزود: همچنین تولیدكنندگان و صاحبان پلتفرم را الزام كردیم كه دسته بندی سنی را در زمان آپلود تصاویر یا ویدیوها روی شبكه های خود رعایت كنند؛ اینها یك اكوسیستم، یك زنجیره زیست بوم است كه داریم با جدیت كار می كنیم البته نیازمند همكاری همه هستیم؛ وزارت آموزش و پرورش ، سازمان تبلیغات ، كانون پرورش فكری كودكان، سازمان سینمای فارابی و جمعی از هنرمندان همه آمدند به ما پیوستند و به ما كمك می كنند ما هم تلاش كردیم این را به یك جریان مردمی تبدیل كنیم.
علمی 9014**2017