آنكارا- ايرنا- يك نماينده مجلس ملي تركيه گفت: آماده گسترش روابط همه جانبه با همسايه شرقي خود هستيم.

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري اخلاص، عبدالاحد آرواس نماينده وان از حزب عدالت و توسعه در مجلس ملي تركيه اين سخنان را در همايش گسترش تجارت منطقه‌اي تركيه و ايران كه دوم بهمن با حضور حدود 100 كارآفرين ترك و ايراني در هتل اليت ورلد وان تركيه برگزار شد بر زبان آورد.
آرواس با بيان اينكه هم‌مرز بودن با ايران براي وان ارزش بسيار بالايي دارد، اظهار داشت: وان مي‌تواند مركز لجستيك ايران شود و ظرفت تبديل به نقطه فروش محصولات تكنولوژيك ايران به جهان خارج را دارد.
وي اظهار داشت كه از ديدگاه ما برپايي سركنسولگري ايران در وان به گسترش روابط تجري طرفين كمك شاياني مي‌كند.
نماينده وان در مجلس ملي تركيه با اشاره به اينكه خواهان گسترش روابط همه جانبه با كشور دوست و برادر ايران هستيم افزود: 'هميشه آماده گسترش تجارت با ايران بوده‌ايم و هستيم. ما دروازه مرزي كاپي‌كؤي را نوسازي نموده و از طرف ايراني نيز توجه بيشتر به گمرك مرزي دو كشور را خواستاريم'.
همايش گسترش تجارت منطقه اي تركيه و ايران 22 ژانويه /دوم بهمن/ با حضور حدود 100 كار آفرين ترك و ايراني، عبدالاحد آرواس نماينده وان در مجلس تركيه، پيامي بطال رئيس دانشگاه يوزونجو ييل وان، جميل اؤزتورك فرماندار شهر ايپك يولوي وان، عاطف چيچكلي فرماندار ادرميت، فوزي اؤزگؤكچه شهردار توشبا و نمايندگان آژانس توسعه آناتولي شرقي و ديگر مقامات محلي برگزار شد.
گفتني است حجم مبادلات تجاري تركيه و ايران در سال 2018 در سطح حدود 8.76 ميليارد دلار تحقق يافت.
روابط ايران و تركيه در سال 2018 از منظر سياسي و اقتصادي فرايند رو به رشدي را طي كرد به طوري كه مناسبات دو كشور همسايه در بسياري از زمينه ها به شكل كم سابقه اي توسعه يافت.
روابط ايران و تركيه در سال گذشته با انجام نزديك 40 سفر مقامات ارشد و وزراي دو كشور پيگيري شد و علاوه بر اين، مقامات ارشد دو كشور در 12 مورد نشست بين المللي در كشور مقابل شركت كردند و با حضور در اين اجلاس ها سطح روابط دوجانبه را به شكل ملموسي به هم نزديك تر كردند.
با وجود توسعه مناسبات ايران و تركيه، دولت آمريكا با اعزام هيات هاي سياسي مختلف سعي كرد تا تركيه را در تحريم عليه ايران با خود همراه كند كه اين تلاش ها با مخالفت تركيه ناكام ماند.
مقامات تركيه از زمان خروج آمريكا از برجام اعلام كردند كه با سياست هاي واشنگتن در تحريم ايران همراهي نكرده و مطابق منافع ملي خود اقدام خواهند كرد.
پس از اعلام اعمال تحريم هاي يكجانبه عليه ايران توسط آمريكا، مقامات رسمي تركيه در موضع گيري هاي خود همگامي مطلوبي با ايران در مقابل تحريم هاي اعلام شده از خود نشان داده و با اظهار نظرهاي شايسته، عمق روابط نزديك دو كشور را به نمايش گذاشتد به طوري مولود چاووش اوغلو وزير امور خارجه تركيه گفت كه به صراحت اعلام كرده ايم كه تحريم آمريكا عليه ايران را اجرا نخواهيم كرد.
در كنار اين محدوديت هايي كه آمريكا در زمينه تعرفه صادرات فولاد بر تركيه اعمال كرده است، مقامات واشنگتن اعلام كرده بودند كه خريداران نفتي ايران از جمله تركيه نيز مشمول تحريم آمريكا خواهند شد ولي در آستانه پايان يافتن مهلت قانوني آمريكا تركيه و هفت كشور ديگر را از اعمال تحريم خريد نفت از ايران معاف كرد.
ايران و تركيه با هدف گذاري 30 ميليارد دلاري روابط اقتصادي، روابط تجاري گسترده اي با هم دارند به طوري كه انستيتوي آمار تركيه چند ماه پيش حجم روابط اقتصادي بين دو كشور در ٢٠١٧ را با بيش از 59 درصد رشد نسبت به سال قبل، 10 ميليارد و 751 ميليون دلار اعلام كرد.
پيش بيني مي شود كه حجم تجارت دو كشور در سال جاري نيز به حدود 12 ميليارد دلار برسد و بر اين اساس، تركيه و ايران سهم قابل توجهي در بازار و مبادلات تجاري همديگر دارند.
خاورم**9489**1211