اصفهان- ایرنا- شماری از دست اندركاران، اعتبار، قدیمی بودن مدارس، كمبود امكامات ، مواد غذایی، فرسودگی تجهیزات كارگاهی، محدودیت مكانی را از جمله مشكلات مدارس شبانه روزی سمیرم برشمردند و از خیران برای رفع آن خواستار كمك شدند.

به گزارش ایرنا، مدارس شبانه روزی در قالب هنرستان ها و دبیرستان ها به همراه خوابگاه، كارگاه، آزمایشگاه، سلف غذاخوری و سالن ورزشی یكی از مهمترین قسمت ها و در واقع حساس ترین مراكز آموزشی در بین آموزشگاه های نظام تعلیم و تربیت بشمار می روند.
حساس ترین و مهمترین مراكز كسب علم و مشق زندگی از این حیث كه دانش آموز سال هایی را در این مدارس نه تنها درس می خواند و تحصیل می كند، بلكه در كنار سایر همسالان و همنوعانش سبك و مهارت زندگی، كار و فعالیت، همدلی و همفكری نیز می آموزند.
شهرستان سمیرم با 10 مدرسه شبانه روزی پسرانه و دخترانه، جایگاه اول استان اصفهان از نظر تعداد این واحد آموزشی دارد.
مدیر مدرسه شبانه روزی ادب سمیرم در گفت و گو با ایرنا افزود : اینگونه مدارس به شرط تامین و تجهیز كامل امكانات و نیازهای تحصیلی، غذایی و فرهنگی بهترین ظرفیت رشد و تعالی دانش آموزان هستند.
ولی الله نوذری با اشاره به مشكلات مالی سال گذشته مدارس و بویژه شبانه روزی ها اظهارداشت: وضعیت جیره غذایی سال جاری به مراتب از دو سال گذشته بهتر شده اما افزایش قیمت ها مشكلاتی برای ما ایجاد كرده است.
به گفته وی اگر سال گذشته برای خرید كالا و مواد غذایی چك می دادیم و اجناس را قرضی خریداری می كردیم، امسال همه خریدها نقدی است و هیچ فروشگاهی چك دو روزه هم قبول نمی كند.
وی تصریح كرد: روزانه بطور متوسط تنها، 25 كیلو برنج و 10 كیلو گوشت برای جمع 128 نفره فراگیران متوسط اول مستقر در مدرسه و خوابگاهمان مصرف داریم.
مدیر شبانه روزی ادب سمیرم اشاره ای به كمك تعدادی نیكوكار هم داشت و گفت: وجود این عزیزان در كنار تلاش خستگی ناپذیر مجموعه مدیریت آموزش و پرورش مایه دلگرمی و كمك به مجموعه تعلیم و تربیت است اما كمك های بیشتر آنها می تواند در سرعت دادن به روند رشد و بالندگی دانش آموزان ما موثر و سازنده تر باشد.
مربی ورزش و مسوول خوابگاه مدرسه ادب به خبرنگار ایرنا گفت: دانش آموزان مدارس شبانه روزی علاوه بر تحصیل در این مراكز، رسم و شیوه زندگی كردن را می آموزند.
امیرعلی داوودی اظهارداشت: سحرخیزی و برپایی نمازجماعت، مسابقات و برنامه های گوناگون فرهنگی و ورزشی عصرگاهی و ایجاد همدلی با روابط اجتماعی در بین فراگیران از مهمترین ویژگی های خوب و ارزشمند تحصیل در این مدارس است.
وی افزود: ما در این مدرسه چمن خوب و امكانات ورزشی مناسبی داریم اما از سالن ورزشی برای این 128 محصل بی بهره ایم.
حضور در بین بچه های خوابگاه و انجام بازی های محلی، كوهنوردی، فوتبال و برگزاری برخی برنامه های جشن و فرهنگی در ایام خاص از جمله فعالیت هایی است كه این مربی به آنها اشاره كرد.
به گفته وی 24 دبیر در این مدرسه تدریس دارند كه طبق برنامه، هر شب یكی از دبیران در جمع بچه های خوابگاه حضور می یابد و با آنها گفت و گوی صمیمانه دارد.
مدیر هنرستان دخترانه شبانه روزی فدك در همین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: 61 دانش آموز در پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم و دو رشته طراحی دوخت و گرافیك در این مدرسه تحصیل می كنند.
منیژه بهرامیان خاطرنشان كرد: خوابگاه این مدرسه عمومی است و علاوه بر دانش آموزان خودمان تعدادی از بچه های روستاهای مختلف از خوابگاه مدرسه فدك استفاده می كنند.
وی می گوید: ساختمان این مدرسه قدیمی و در واقع همان دانشسرای سابق است كه تعمیر و بهسازی شده، اما هنوز هم ساختمان و آسفالت حیاط مدرسه مشكلاتی دارند.
بهرامیان كه 9 سالی از مدیریتش در این هنرستان می گذرد نیز بهتر شدن جیره غذایی امسال نسبت به سال گذشته را تایید كرد و گفت: ماهانه حدود 600 هزار تومان نان و هر روز 10 كیلو برنج برای این 61 دانش آموز مصرف داریم.
وی ادامه داد: مشكل اصلی این هنرستان ساختمان قدیمی فضای محدود است ضمن اینكه تجهیزات وچرخ های خیاطی موجود نیز باید تامین اعتبار و نو خریداری شوند چرا كه از 18 چرخ موجود پنج چرخ خیاطی به طور كامل فرسوده اند و دیگر قابل تعمیر نیستند.
بهرامیان به مانند مدیر شبانه روزی پسرانه ادب به این مورد خاص كه امكانات ورزشی خوبی دارند اما حیاط و سالن ورزشی ندارند اشاره می كند.
ضرورت پكیج شدن هنرستان فدك و قدیمی بودن موتورخانه آن مشكل دیگر این مدرسه قدیمی است كه مدیر مدرسه می گوید اگر خیران كمك كنند و شهرداری مساعدت كند، می توان حیاط مدرسه را آسفالت كرد و برای سامانه گرمایشی آن اره ای اندیشید.
مدیر هنرستان شبانه روزی فدك با اشاره به طراحی و رنگ آمیزی جدول و محیط بیرونی مدرسه به دست هنرمندان این مدرسه را یادآور شد و افزود: شادابی و پویایی مدارس شبانه روزی به علت 24 ساعته بودن یك اصل همیشگی برای این مجموعه هاست.
مدیر آموزش و پرورش سمیرم در همین رابطه به ایرنا گفت: امسال تعداد مدارس و دانش آموزان مدارس شبانه روزی این شهرستان به نسبت سال قبل بیشتر شده است.
محمد نادری سمیرمی افزود: سال 96، 9 مدرسه شبانه روزی با 708 دانش آموز داشتیم اما امسال این تعداد به 10 مدرسه با یكهزار و 23 محصل افزایش داشته است.
وی اظهارداشت: چهار مدرسه در شهر سمیرم و بخش مركزی، دو واحد آموزشی در بخش دناكوه، سه مدرسه در بخش وردشت و یك مدرسه در بخش پادنا و شهر كُمه، شبانه روزی هستند.
وی با اشاره به مشكلات شبانه روزی ها و استفاده از ظرفیت خیران در این بخش تصریح كرد: 60 درصد مدارس فرسوده سمیرم چشم براه كمك خیران هستند كه تعدادی از مدارس شبانه روزی سمیرم در این تعداد سهیم هستند.
وی گفت: پیگیری ها و نشست های خوبی در جمع خیران و مجمع آنها داشته ایم و علاوه بر این برای اولین بار در طول 40 سال انقلاب اسلامی، قرار است بنیاد بركت امسال به موضوع ساخت مدرسه در این شهرستان ورود كند و بانی خیر شود.
نادری با اشاره به كمك های موردی اما تاثیرگذار خیران به مدارس شبانه روزی افزود: شخص نیكوكاری تامین جیره غذایی هنرستان آیت الله كاشانی را عهده دار شده و خیری دیگر به تازگی برای كمك به مدرسه شبانه روزی شیخ بهایی اعلام آمادگی كرده است.
وی با یادآوری مشكلاتی همچون تامین تجهیزات گرمایشی، مواد غذایی و تجهیزات كارگاهی این مدارس با توجه به افزایش قیمت ها، اظهار امیدواری كرد خیران با ورود به این بخش یاریگر مجموعه تعلیم و تربیت و آینده سازان كشورمان باشند.
شهرستان سمیرم دارای 169 مدرسه، حدود 10 هزار دانش آموز، یكهزار و 220 معلم و فعال فرهنگی و 800 بازنشسته نظام تعلیم و تربیت است.
این شهرستان با یكصد هزار نفر جمعیت در 160 كیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد.
7147/6026/