تهران- ایرنا- دادستان كل كشور گفت: كسانی كه در خیال خود می‌پرورانند كه بخواهند وارد مسائل فساد شوند، بدانند كه قوه قضاییه گلوی آنها را خواهد گرفت و در برابر مفسدان در هر سطحی كه باشند به هیچ وجه كوتاه می آییم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری روز پنجشنبه در نشستی با دادستان های استان ها اظهار داشت: شما دادستان ها مدعی العموم هستید و‌ وظیفه حفظ حقوق مردم را دارید و در پیشگاه خدا و خلق خدا مسئولید. باید به گونه ای عمل كنید كه همه متوجه بشوند كه دستگاه قضایی مقتدرانه آمده و‌ تصمیم جدی برای مبارزه با فساد دارد.
دادستان كشور درباره اقدامات دیگر قوه قضائیه تاكید كرد: اخیرا كاری صورت گرفت كه به همه عزیزان ابلاغ شد و ما بررسی كردیم دیدیم كه بحث مبارزه با قاچاق و‌ احتكار‌، گرانفروشی و مشكلات بازار و اقتصاد یكسری مشكلاتدر برخی دستگاه ها وجود دارد.
منتظری ادامه داد: محور مقابله با مشكلات بازار باید دادستان‌ها باشند و بعد از آن با هماهنگی سازمان تعزیرات و سایر مدیران كل مثل ناجا و اطلاعات و فرمانده سپاه، رئیس اتاق اصناف و سایر مسئولان باید كمیته ای در همه مراكز استانها تشكیل دهند. شما باید كارتان را مضاعف كنید. نه تنها كار قضایی انجام‌ دهید، بلكه باید در كارهای این چنینی هم ورود كرده و مدیریت كار را عهده دار شوید تا مردم ظرف یكی دو هفته اثر آن را ببینند. در تهران آقای جعفری دولت آ‌بادی این اقدام را انجام داده است. البته بهتر است با همدیگر تبادل اطلاعات كنید تا تجربیات افزایش یابد. البته این كمیته مستمر نیست بلكه به فراخور مشكلات بازار این كمیته فعالیتش را ادامه می‌دهد.
این مقام‌ دستگاه قضا ادامه داد: به این كمیته رنگ‌و‌بوی قضایی ندهید و سعی كنید از بخش خصوصی هم كمك بگیرید و تا جایی كه می شود با تسامح‌ و صلح و آرامش اقدامات خود را انجام دهید. در دستور العمل به این نكته اشاره كرده ایم كه اگر یك مدیر كارخانه با شما همكاری نكرد حتی به صورت موقت می توانید آن مدیر را خلع كنید؛ اما تولید نباید متوقف شود و باید كارخانه ها سرپا باشند.

* دستورالعمل حقوق عامه امضا شد
دادستان كشور گفت: اقدام بعدی دستگاه قضایی بحث دستور العمل پیگیری حقوق عامه است كه یكی دو سال است به خوبی مطرح شده است. در عمل دیدیم كه با یكسری نا هماهنگی ها روبه رو هستیم.
منتظری گفت: ما می خواستیم مدیریت كنیم اما نیاز به دستورالعمل داشتیم و از ابتدای امسال این را در دادستانی كل مورد توجه قرار دادیم و‌ بعد از آماده سازی به رئیس قوه قضاییه داده شد و‌ در جلسات متعدد مورد بررسی همه مسئولان قضایی قرار گرفت و سرانجام نهایی شد و روز گذشته به امضای رئیس قوه قضاییه رسید.

* برخورد قوه قضاییه با جرایم در فضای مجازی
وی گفت: از رئیس جمهوری به عنوان ریاست شورای فضای مجازی كشور راه اندازی شبكه ملی اطلاعات را مطالبه داریم.ما مطالبه بحق رهبری، قانون و عامه مردم را از رئیس جمهوری داریم كه چرا این تاكید رهبری و مردم را عملی نمی كنند.
وی افزود: فضای مجازی كه در اختیار خود دولت است، چرا شبكه ملی را راه اندازی نمی كند. مطالبه من از وزیر ارتباطات این است كه چرا وزیر مصوبات شورای فضای مجازی را اجرا نمی كند و چرا این مصوبات تاكنون اجرا نشده است.
دادستان كل كشور گفت: از معاون فضای مجازی دادستانی خواسته ام این موضوع را پیگیری كند و من هم گزارش خود را در این خصوص ارائه داده ام.
منتظری ادامه داد: اراده جدی برای راه اندازی شبكه ملی اطلاعات با استفاده از توانمندی های درون كشور دیده نمی شود. دشمن نباید از این فضا علیه منافع ملی ما استفاده كند.
دادستان كل كشور اظهار داشت: چند سالی است كه دشمن برای براندازی جمهوری اسلامی تلاش می كند. به غلط تصور می كردند كه ایران جشن چهل سالگی خود را نخواهند دید و این را مسئولان آمریكایی به صراحت اعلام كردند.
منتظری اظهار داشت: فضای مجازی بستری برای جرایم شده است و مردم آسیب های جدی از این ناحیه خورده اند؛ در دادسرای جرایم رایانه ای پرونده های زیادی تشكیل شده است و دستگاه قضایی نسبت به این‌ مساله بی تفاوت نمی ماند.
وی گفت: بسیاری از جرایم بستری به نام فضای مجازی دارد آیا نباید اقدام به پیشگیری از آن كرد آیا این وظیفه قانونی و شرعی قوه قضاییه نیست. ما این مقابله با بستر جرایم را جزو وظایف خود می دانیم.
منتظری ادامه داد: متاسفانه امروز بحث فضای مجازی در جامعه با یكسری چالش ها مواجه شده است.
منتظری گفت: امروز بحث فیلتر و فیلترینگ جزو ضروریات زندگی مردم نیست كه بخش بزرگی از روزنامه ها روی این مساله تمركز كرده اند. وظیفه همه و مسئولان رفع گرانی ها و مشكلات اقتصادی و مالی مردم و مبارزه با قاچاق كالا و حمایت از بخش تولید در كشور است.

* قوه قضاییه هم باید كم و كاستی های مدیریتی را برطرف كند
دادستان كل كشور همچنین درباره مدیریت دستگاه هایی اجرایی گفت: ضعف هایی در مدیریت های مختلف كشور داشته ایم كه غیرقابل انكار است و قوه قضاییه نیز مانند سایر دستگاه ها باید كم و كاستی های خود را برطرف كند.
وی افزود: ضعف هایی در مدیریت های مختلف كشور داشته ایم و این غیرقابل انكار است در قوه قضاییه هم باید كم‌ و كاستی ها را رفع كنیم. یكسری ضعف ها هم در دستگاه های اجرایی هست كه باید كمك كرد برطرف شود و تا آنجا كه وظیفه داریم در قوه قضاییه تلاش می كنیم این ضعف ها به حداقل برسد.
دادستان كل كشور ادامه داد: از یك طرف باید به برطرف كردن این كاستی ها كمك كنیم و از سوی دیگر باید با عوامل این ‌مشكلات برخورد جدی و قانونی داشته باشیم.
منتطری گفت: قوه قضاییه در چند ماه اخیر اقدامات قابل توجهی برای مبارزه با فساد و برخورد جدی با عوامل آن داشته است.
دادستان كل كشور افزود: در برخورد با فساد یكسری مشكلات قانونی داشتیم كه با درخواست ریاست قوه از رهبری انقلاب و استجازه و تایید ایشان در این چند ماه مردم شاهد بودند برخورد مناسبی با افراد مفسد شد.
دادستان كل كشور گفت: برخورد مقتدرانه قوه قضاییه در چارچوب موازین شرعی و قانونی می تواند در كاهش فساد موثر باشد.
منتظری ادامه داد: در رسیدگی به پرونده های فساد و صدور رأی و اجرای حكم، گام های قابل توجهی برداشته شده كه امید است این تلاش ها ادامه داشته باشد.
وی افزود: انتظار از دستگاه های اجرایی این است كه راهكارها و كانال های فساد در دستگاه ها را مسدود كنند و اجازه ندهند این موارد به وجود آید. اگر دستگاه های مرتبط منافذ را بسته و پیگیری های لازم را صورت دهند، دیگر شاهد این گونه فسادها نیستیم. مقابله با فساد قبل از اینكه در دستگاه قضایی مطرح شود، باید در دستگاه های اجرایی راه وقوع آن بسته شود.
دادستان كل كشور گفت: در راه مبارزه با فساد هیچ حجت شرعی برای بهانه گیری نداریم. دستگاه قضایی و دادستان ها در سراسر كشور آمادگی مقابله و مبارزه با فساد را دارند و هر جا مسئولان نیاز به همكاری دستگاه قضایی داشتند، ما اعلام آمادگی می كنیم.
وی افزود: دادستان ها در استان ها و شهرهای كشور تلاش جدی كنند كه با فساد مبارزه شود و اگر دیدید در دستگاه عمومی مالی و غیره فساد است، بدون رودربایستی با فردی، ورود پیدا كنید. اگر از مركز هم حمایت خواستید ما حمایت می كنیم و باید فضای سالم سازی و مبارزه با فساد در سراسر كشور را پررنگ نگاه داریم.
دادستان كل كشور گفت: امروز در یك جنگ اقتصادی هستیم كه رهبری، ریاست جمهوری، وزیران و مسئولان آن را قبول دارند و برای مبارزه با آن تاكید دارند. اولین حرف مسئولان ما باید مبارزه با این جنگ اقتصادی باشد و تمام امكانات را برای مبارزه و مقابله با این جنگ اقتصادی متمركز كنیم تا برابر دشمن پیروز شویم.

* غربی ها با فشار به جایی نمی رسند
منتظری گفت: غربی ها تصورشان این است كه با یكسری فشارها می توانند به اهداف شیطانی خود برسند. وظیفه ما این طور حكم می‌كند كه در این شرایط همه مسئولان چه در دستگاه های اجرای قضایی و تقنینی هم افزایی خود را افزایش دهند و تلاش كنند در برابر توطئه دشمن ید واحده باشند و این وظیفه شرعی و عقلی و عرفی همه ما است.
دادستان كل كشور تصریح كرد: شما عزیزانی كه در مراكز استانها مسئولیت مهم دادستانی را دارید و وظیفه نظارت بر دادسراهای سراسر استان را دارید باید نسبت به برنامه های دشمن و‌ توطئه های آنها هوشیار باشید و فراموش نكنید باید همه اتفاقات سراسر استان را به صورت شبانه روزی رصد كنید و اقدامات خود را براساس آن جامه عمل بپوشانید
وی افزود: دولت به معنای همه دستگاه های اجرایی مسئولیت خطیری دارد به خصوص با وضعیت اقتصادی امروز كه كشور با آن رو به رو است كه بخشی از آن به توطئه های خارجی بر می گردد و بخشی هم به مسائل داخلی، حداقل نسبت به آنچه به مسائل داخلی ربط دارد باید تلاش كنیم اگر صفر نمی‌شود حداقلی شود و لازمه این هم همكاری و هم افزایی است.
منتظری گفت: چه قوه مقننه و چه قضاییه و چه قوه اجرایی همه باید دست همدیگر را بگیرند البته قوه مقننه خیلی هم نمی‌تواند در حوزه مسائل اجرایی ورود كند. خدماتی كه دولت و قوه مجریه در حوزه های مختلف دارند كم نیست و در طول این 40 سال مجموعه نظام برای مردم و كشور خدمات ارزنده ای داشته است.
دادستان كل كشور ادامه داد: انقلاب خدمات فراوانی را برای كشور و ملت به همراه داشته است. خدمات انجام شده دولت به صورت عام به ملت و‌ كشور كم نبوده است و دهه فجر زمان مناسبی برای مرور خدمات ارائه شده در چهل سال گذشته است.
اجتمام * 1095* 1834