دهلی نو-ایرنا-سازمان تحقیقات فضایی هند (ایسرو) بامداد جمعه ماهواره نظامی 'میكروست آر' را با استفاده از موشك بومی 'پی اس ال وی سی-44' در مدار زمین قرار داد.

به گزارش ایرنا به نقل از نشریه 'تایمز او ایندیا'، كی سیوان رییس سازمان 'ایسرو' گفت: موشك پی اس ال وی سی- 44 با موفقیت و دقت ماهواره نظامی 'میكرو ست آر' با قابلیت عكس برداری با كیفیت بالا را در مدار زمین قرار داده است.
این اولین پرتاب موفقیت آمیز موشك 'پی اس ال وی' هند در سال میلادی جاری و چهل و ششمین پرتاب موفقیت آمیز این موشك از زمان بهره برداری از آن است.
ماهواره 'میكرو ست آر' توسط سازمان توسعه و تحقیقات دفاعی هند تولید شده است.
سازمان تحقیقات فضایی هند (ایسرو) به دنبال توسعه تكنولوژی بومی جهت استفاده دوباره از موشك های استفاده شده این سازمان است.
این درحالی است كه هند در ماه پایانی سال 2018 نیز یك ماهواره نظامی به نام 'جی ست 7 ای' را به فضا پرتاب كرد.
قرار است نیروی هوایی هند به صورت اختصاصی از این ماهواره استفاده كند. به گفته مقامات هندی، ماهواره 'جی ست 7 ای' تمام رادارها، پایگاه ها و سیستم های هشدار سریع نیروی هوایی این كشور را به یكدیگر متصل خواهد كرد تا جنگنده ها، كشتی ها و سایر تجهیزات دشمن از فاصله ای دور شناسایی شوند.
این ماهواره همچنین توانایی نیروی هوایی هند در استفاده از پهپادها برای هدف قراردادن مواضع دشمن از فاصله دور را افزایش خواهد داد.
سازمان ایسرو در سال 2013 یك ماهواره نظامی دیگر برای نیروی دریایی هند به فضا پرتاب كرده بود.
سازمان تحقیقات هوا و فضای هند (ایسرو) در سال گذشته با ثبت ركود بی سابقه پرتاب 104 ماهواره با یك موشك به فضا از جزیره كوچك 'سریهاریكوتا' در جنوب هند با پشت سرگذاشتن رقبای بزرگی همچون روسیه و آمریكا، تاریخ ساز شد.
جزیره كوچك 'سریهاریكوتا' در صنعت فضایی هند حكم دماغه 'كاناورال' در ایالت فلوریدای امریكا را دارد كه تاكنون موشك های فضایی و ماهواره های بسیاری از این جزیره به فضا پرتاب شده است.
سكوی پرتاب موشك جزیره 'سریهاریكوتا' تاكنون با پرتاب بیش از 200 ماهواره از كشورهای مختلف ،میزبان برنامه های جاه طلبانه فضایی هند است.
هزینه های پرتاب از این سكو به حدی پایین است كه حتی رقیبان قدر هند هم قادر به رقابت با این هزینه ها نیستند؛ برای مثال این كشور قادر است كاوشگر مریخ خود را با هزینه ای به مراتب پایین تر از بودجه ای كه هالیوود به ساخت فیلم های فضایی تخصیص می دهد، به سیاره سرخ ارسال كند.
در بیشتر سفرهای فضایی و پرتاب فضاپیماها از مبدا هند از راكت خوش سابقه پی اس ال وی ( Polar Satellite Launch Vehicle) استفاده می شود.
یكی از مهمترین دستاوردهای فضایی هند در سال 2013 میلادی پرتاب كاوشگر مدارگرد به مریخ با موشك 'پی اس.ال.وی' از سكوی پرتاب 'سریهاریكوتا' با نام 'مانگالیان' كه به زبان سانسكریت به معنای 'مسافر مریخ ' است.
به این ترتیب این كشور در ردیف چهارمین كشوری كه توانست به منظومه شمسی راه یابد ، قرار گرفت.
ماموریت ماهواره مانگالیان شامل اكتشاف گاز متان و دی اكسیدكربن در جو مریخ می شد تا وجود حیات در سیاره همسایه زمین بررسی شود.
آساق**267**1392