تهران- ایرنا- مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری با بیان آنكه مهم‌ترین آسیب تئاتر استان‌ها ضعف نمایشنامه است، گفت: احیا و برگزاری پروژه «چهار فصل تئاتر ایران» بر مبنای رفع این آسیب‌ها و تربیت نیروی انسانی متخصص، برنامه‌ریزی شده است.

«كوروش زارعی» روز یكشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان آنكه ضعف و كمبود نمایشنامه‌های كیفی و اثرگذار در بطن جامعه یكی از مهم‌ترین آسیب‌های حوزه تولیدات نمایش در كشور است، گفت: به دلیل تمركز فعالیت حوزه هنرهای نمایشی از یك‌سو و امكانات زیرساختی و سخت‌افزاری از سوی دیگر در پایتخت، آسیب‌هایی چون ضعف نمایشنامه و كیفیت پایین آثار تئاتری در استان‌ها و شهرستان‌ها بیشترین نمود را دارند.
وی ادامه داد: ضعف نمایشنامه‌ها و تولید هنرمندان نمایشنامه‌نویس در استان‌ها و شهرستان‌های سراسر كشور طی یك دهه اخیر نمود بیشتری داشته و به همین سبب است كه ما طی این بازه زمانی شاهدیم بیشتر نمایشنامه‌های اجرا شده در خارج از پایتخت از آثار قدیمی و تولیدات گذشته است.
زارعی مهم‌ترین دغدغه‌ اداره كل هنرهای نمایشی حوزه هنری را ارتقای سطح نمایشنامه‌نویسی در استان‌ها و كمك به رشد ارتقای تئاتر در شهرستان‌های ایران دانست و تأكید كرد: بر همین اساس حوزه هنری در نخستین گام برای رفع این آسیب، طی یك دوره 9 ماهه در استان‌ها و به شكل متمركز، به برگزاری نشست‌های متعدد تخصصی و برگزاری دوره‌های نمایشنامه‌نویسی اقدام كرده است.
وی ادامه داد: همچنین با هدف تاكید بر تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه نمایشنامه‌نویسی در سراسر كشور طی گفت‌وگو با ایوب آقاخانی مدیر پروژه «چهار فصل تئاتر ایران» كه در سالیان گذشته و با اجرای این پروژه، خروجی‌های بسیار موفقی را به خانواده تئاتر معرفی كرده بود تصمیم گرفتیم بعد از چند سال توقف از اجرای این طرح، بار دیگر به احیای آن در حوزه هنری با هدف ارتقای نمایشنامه‌نویسی ایران همت گماریم.
مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری، مهم‌ترین رسالت برگزاری طرح چهار فصل تئاتر ایران در این مركز را تولید نمایشنامه‌های كیفی در شهرستان‌های سراسر كشور و به تبع آن ارتقای تئاتر در استان‌ها همسو با پایتخت دانست.
وی سنگ‌بنای تولید هر اثر نمایشی كیفی را نمایشنامه دانست و یادآور شد: پروژه چهار فصل تئاتر ایران از یك سو می‌تواند به تربیت نسل هنرمندان متعهد و متخصص در حوزه تئاتر كشور كمك كنند و از سوی دیگر باعث ارتقای تئاتر استان‌ها شود. این مساله نه تنها به توسعه اقتصاد تئاتر شهرستان‌ها كمك خواهد كرد، بلكه به جریان‌سازی این هنر در تمام كشور منتج خواهد شد.
زارعی نكته مهم دیگر در تربیت نمایشنامه‌نویسان متخصص در سراسر كشور را توجه به نگارش موضوعات نمایشی با توجه به منطقه، اقلیم و فرهنگ مختلف مردمان ایران دانست و خاطرنشان كرد: وقتی یك نمایشنامه‌نویس در استان و شهرستان خود دست به تولید اثر بزند، نخستین محور نگاه او بر فرهنگ منطقه خود استوار است كه این مساله می‌تواند به تقویت فرهنگ‌های ایران پهناور انقلابی و اسلامی كمك شایانی كند.
مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری با تاكید بر آنكه پروژه چهارفصل تئاتر ایران به عنوان طرحی مداوم و مستمر یكی از اصلی‌ترین برنامه های رشد تئاتر در سراسر ایران را شامل می‌شود، گفت: حوزه هنری خود را مكلف می‌داند تا در كنار تولید كمك به تولید نمایشنامه‌های كیفی و دارای چهارچوب در سراسر كشور به تربیت سرمایه انسانی متخصص برای ارتقای تئاتر ایران همت گمارد.
فراهنگ**9266** 1055