تهران- ایرناپلاس- اعتراض مشتریان شركت‌های خودرویی در نهایت به فعال شدن ستاد مشتریان دو خودروساز بزرگ برای پاسخگویی به آن‌ها منجر شد؛ ستادی كه معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه آن را پاسخگویی و رسیدگی به اعتراضات تعریف كرده است.

ریشه این اعتراضات چیست و چه عواملی باعث بروز چنین نارضایتی‌هایی می‌شود؟

ستاد مشتریان ایران‌‍خودرو و سایپا در حالی با دستور وزارت صمت موظف به رسیدگی جدی به اعتراضات مشتریان شده‌اند كه این اعتراضات دامنه وسیعی را دربرمی‌گیرد؛ از بدقولی شركت‌ها برای تحویل خودرو گرفته تا ادعاهایی درباره گران‌فروشی.

از جمله اعتراضاتی كه نسبت به خودروسازها صورت گرفته، می‌توان موارد شركت‌های سایپا سیتروئن و كرمان‌موتور را نام برد. مسئله سایپا سیتروئن كه حالا با نامه‌نگاری‌های چند ماهه به نظر می‌رسد خاتمه یافته است. دو هزار مشتری این شركت كه خودروی C3 را در اردیبهشت‌ماه سال جاری با پیش‌پرداختی معادل نیمی از مبلغ كل و به‌صورت علی‌الحساب با 60 میلیون تومان پیش‌خرید كرده بودند، بعدها با اطلاعیه‌های تكمیل وجه چند برابری و قیمت نهایی 240 میلیون تومانی مواجه شدند.

**ماجرای خودروی پسابرجامی

حدود دو ماه پیش و در اواخر آذر بود كه رئیس سازمان حمایت از مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان طی نامه‌ای به مدیرعامل شركت سایپا سیتروئن خواستار توقف صدور دعوت‌نامه تكمیل وجه خودروی C3 تا تعیین تكلیف قیمت خودرو و نیز تعهدات خودروساز، در كارگروه تنظیم بازار شد و در دی‌ماه، قیمت كارشناسی خود را به اطلاع معاون امور صنایع وزیر صمت رساند.

پیشنهاد سازمان حمایت، تعیین مبلغ 87 میلیون تومان به‌عنوان مبلغ تكمیل وجه بود و قرار شد سود بسته به نوع قرارداد مشاركت و جریمه تأخیر از این مبلغ كسر شود و پرداخت سایر هزینه‌‌ها از جمله عوارض و شماره‌گذاری از سوی خریداران صورت گیرد. این پیشنهاد سازمان حمایت برای تصویب، ابلاغ و اجرا به وزارت صمت ارسال شد تا در كمیته خودرو مطرح شود.

**از سازمان حمایت تا كمیته خودرو

در اواسط دی‌ماه، معاون امور صنایع وزیر صمت از رئیس سازمان حمایت از مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان، سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صمت برای حضور در هشتمین جلسه كمیته خودرو در تاریخ 17 دی‌ماه كه موضوع قیمت خودروی c3 نیز در دستور این جلسه قرار داشت برای تشكیل جلسه دعوت كرد تا نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری كنند و­ رونوشتی از این نامه به مدیر كل دفتر صنایع خودرو جهت استحضار و هماهنگی و نیز دبیر انجمن خودروسازان جهت اطلاع و حضور در جلسه ارسال شد.

**رونوشت‌های حاشیه‌ساز

این كمیته‌ قرار بود در 17 دی‌ماه برگزار شود كه البته مشتریان نسبت به تركیب اعضای آن نیز معترض بودند. این اعتراضات در حاشیه سومین نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران در شهر آفتاب، با نام بردن از فردی به نام امیرحسین قناتی مطرح شد.

قناتی، مدیر كل دفتر صنایع خودرو و نیرو محركه وزارت صمت است كه پیش از این، عضو هیأت مدیره سایپا بود و به اعتقاد خریداران، به دلیل فعالیت در شركت مورد اعتراض نباید در این رابطه تصمیم‌گیری كند. البته، این موضوع را می‌توان به‌عنوان حضور یك فعال صنعت خودرو در این كمیته تعبیر كرد كه با چنین دیدگاهی شاید بتوان گفت اعتراض مشتریان در این مورد وارد نبوده است.

29 دی‌ماه، سایپانیوز فهرست اعضای هیأت مدیره شركت‌های زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا را در راستای آگاه‌سازی افكارعمومی و ارائه اطلاعات شفاف، منتشر كرد كه در این فهرست، نامی از فرد مورد اعتراض مشتریان دیده نمی‌شد.

**نقطه پایان كمیته خودرو بر داستان قیمت‌گذاری

تعیین قیمت نهایی خودروی C3 همچنان در انتظار مصوبه كمیته خودروی وزارت صمت به سر می‌برد كه زمزمه‌های اعتراضات جدیدی در حال شنیده شدن است. در واقع اعتراضات خریداران خودرو تنها به این شركت ختم نمی‌شود و پس از مشتریان سایپا به‌عنوان خودروساز دولتی، دامنه اعتراضات به مشتریان شركت‌های خصوصی نیز رسیده است. به‌طوری كه هفته گذشته برخی از مشتریان شركت كرمان‌خودرو اعتراض خود را نسبت به افزایش قیمت خودروی S5، با تجمع برابر ساختمان اصلی وزارت صمت به گوش مسئولان رساندند.

این افزایش قیمت در حالی صورت گرفته كه گفته می‌شود قرارداد مشتریان كرمان‌موتور به‌صورت فروش قطعی بوده و به گفته عباس تابش، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان، خودروسازها باید قراردادهای فروش قطعی را بدون افزایش قیمت و بدون انحراف از تعهداتشان به مشتری تحویل دهند.

**چرا اعتراض شكل می‌گیرد؟

فرشاد مقیمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور صنایع پس از بازدید سرزده خود از ستاد مشتریان دو خودروساز دولتی گفت: در معاونت فروش این شركت‌ها، ستادی برای تعیین تكلیف مشتریان و رسیدگی به مواردی مانند تأخیر در تحویل و شرایط تحویل فعال است كه مسئولیت این ستادها پاسخگویی و رسیدگی به اعتراض مشتریان است.

به نظر می‌رسد مسئله اصلی كه علت این قبیل اعتراضات است، ناكارآمدی در نظام قیمت‌گذاری باشد. شورای رقابت، سازمان حمایت، ستاد تنظیم بازار، وزارت صمت و خودروساز، بسته به نوع خودرو در فرآیند قیمت‌گذاری دخیل‌اند و البته عوامل دیگری مانند نرخ ارز و تعرفه‌های ورودی نیز از جمله عوامل مؤثر بر قیمت خودروها هستند و شاید تا زمانی كه ساماندهی در این رابطه صورت نگیرد باز هم شاهد اعتراضاتی از این قبیل خواهیم بود.

**اداره كل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**