كرج - ايرنا - مانور امداد، نجات و ايمني به هنگام وقوع زلزله با هدف افزايش آمادگي نيروهاي امدادي و عمليات بحران روز يكشنبه در شهر هشتگرد ساوجبلاغ برگزار شد.

به گزارش ايرنا؛ اين مانور عملياتي با مشاركت فرمانداري ساوجبلاغ، شهرداري هشتگرد، سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري ، بسيج، نيروي انتظامي، پليس راهور، ادارات آب و برق، گاز و راهداري برگزار شد.
مانور مذكور با محوريت وقوع زلزله و متعاقب آن آتش سوزي اجرا شد كه طي آن هماهنگي بين واحدهاي مرتبط، چگونگي اطلاع رساني به واحدهاي امدادرسان، بررسي مسيرها و راه هاي دسترسي براي كمك به آسيب ديدگان و نجات آنها، ارائه خدمات پزشكي اوليه و كمك هاي اوليه به مجروحان و آسيب ديدگان و كاهش آسيب پذيري رواني و جسماني زلزله زدگان تمرين شد.
فرماندار ساوجبلاغ در حاشيه برگزاري اين مانور گفت: در اين مانور عملكرد اعضاي كميته پدافند غير عامل، شناسايي عوامل تشديد بحران، ميزان آگاهي و مهارت پرسنل امداد و نجات هلال احمر، آتش نشاني، اورژانس و ساير دستگاه هاي ذيربط مورد ارزيابي قرار گرفت.
ابوالقاسم پاليزگير با تاكيد بر اينكه كاهش تلفات و خسارات ناشي از زلزله با آموزش، افزايش فرهنگ عمومي و ايمني و مقاوم سازي زيرساخت‌ها به وجود مي‌آيد، افزود: ايجاد آمادگي براي واكنش به موقع، صحيح و سريع در برابر زلزله و افزايش سطح آگاهي جامعه در مورد زلزله از جمله اهدافي است كه مي‌توان در مانورهاي زلزله پيگيري كرد و اين مانور موجب بالا بردن مهارت و عكس العمل صحيح در زمان حوادث احتمالي و به نمايش درآوردن آموزش‌هاي نظري مي‌شود.
وي با بيان اينكه با برگزاري مانورهاي زلزله و ايمني بايد حساسيت مردم را نسبت به بلاياي طبيعي افزايش داد، تصريح كرد: زلزله هرگز خبر نمي‌كند به همين دليل بايد هميشه آمادگي خود را حفظ كنيم.
مدير كل بحران استانداري البرز گفت:اين مانور به منظور آمادگي يگان هاي امدادي هنگام بروز حوادث غير مترقبه به ويژه زلزله و بلاياي طبيعي برگزار شد.
مهدي مهرور گفت: در اين مانور كه به صورت پايلوت در شهرهشتگرد برگزار شد، دستگاههاي شركت كننده در مانور ، تخليه و اسكان اضطراري، ترياژ بندي (اولويت مجروحان)، راپل، كمك هاي اوليه، انتقال و رهاسازي را مرور كردند.
وي با بيان اينكه پيشگيري بهتر از درمان است،افزود: برگزاري اين نوع مانورها نقش بسزايي در يادگيري و آگاهي بخشي اقشار مختلف مردم دارد و ما بايد افزايش آگاهي و آموزش به مردم را روز به روز در البرز كه در گسل زلزله قرار گرفته است در اولويت برنامه خود قرار دهيم.
9933/ 6155