تهران- روزنامه قانون درشماره روز دوشنبه خود گزارشي در خصوص تصميم هاي مديريت شهري در زمينه محدوده ترافيك منتشر كرده است.

تشديد مشكلات مالي شهرداري و لزوم اتخاذ راهكارهايي تازه براي اخذ عوارض و درآمدهاي جديد در شهر از موضوعاتي است كه در سال هاي اخير همواره حاشيه هاي زيادي را به همراه داشته است. به خصوص آنكه اوضاع اقتصادي كشور و وضع درآمدي شهروندان نيز با مشكلات عديده‌اي همراه است و اجراي طرح ها و ايده‌هاي تازه براي اخذ درآمدهاي جديد، شهر را با چالش رو به رو مي‌كند. در اين ميان، اتكا به درآمدهاي ترافيكي در شهر از موضوعاتي است كه در يكي دو سال اخير با رنگ و بوي جدي‌تري دنبال شده و در جلسه ديروز شوراي شهر تهران دنبال شد.
نرخ هايي جديد براي تردد در شهر
تعيين نرخ عوارض تردد در محدوده طرح ترافيك در سال آينده از جمله موضوعاتي بود كه در جلسه ديروز شوراي شهر مطرح شد. معاون حمل و نقل شهرداري تهران در همين باره در جلسه علني شوراي شهر از بدهي 300 ميلياردي شهروندان از محل عدم پرداخت عوارض ورود به محدوده طرح ترافيك خبر داد و گفت: در زمان تعيين نرخ عوارض ورود به محدوده طرح ترافيك براي كساني كه در حساب خود شارژ مالي داشته باشند، ضريب هشت درصد تعيين شد و براي كساني كه عوارض و حساب شهروندي شان اعتبار لازم را نداشته باشد ضريب يك تعيين شده است. چرا كه بر اساس قانون ما امكان تعيين جريمه براي اين نوع خودروها را نداشته‌ايم. محسن پورسيد آقايي با بيان اينكه بسياري از شهروندان از بدهكاري‌هاي خود آگاه نبودند اما ورود آن‌ها به محدوده طرح ترافيك براي آن‌ها در حساب شهروندي شان بدهكاري محسوب شده، گفت: اين بدهي‌ها در حال حاضر به 300 هزار ميليارد تومان رسيده است. درخواست شهروندان اين است كه به دليل عدم آگاهي، اين ضريب هشت درصد باقي بماند تا بدهي ها افزايش پيدا نكند. همچنين پليس نيز در ماه‌هاي ابتدايي براي اين نوع خودروها جريمه‌اي اعمال نكرده است. در ادامه محمد عليخاني رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران در جريان بررسي يك فوريت نرخ عوارض ورود به محدوده مركزي شهر تهران، به عنوان مخالف لايحه گفت: طبق مصوبه سال 97 شورا، شهرداري مكلف بود كه گزارش عملكرد خود را در اين خصوص به صورت سه‌ماهه به شورا ارائه دهد اما اين امر محقق نشد. قرار بود 470 ميليارد تومان از محل فروش طرح ترافيك امسال محقق شود اما طبق نامه رسمي شهردار تنها 60 ميلياردتومان به خزانه شهرداري واريز شده است. چرا بايد معاون شهردار اين لايحه را هفت بهمن ارائه دهد و كار دقيقه نودي انجام شود.نهايتا اين موضوع با 10 راي موافق و 6 راي مخالف به تصويب رسيد و قرار است روز سه‌شنبه (فردا) جزييات لايحه بررسي شود. پيشنهاد اوليه براي نرخ عوارض تردد در محدود طرح ترافيك در سال 98 افزايش 20 درصدي آن است. اما يكي از موضوعات پر بحث جلسه ديروز شوراي شهر بحث اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد تردد خودروها بود و در اين‌باره حالي كه معاون حمل و نقل و ترافيك شهردار تهران اعلام كرده بود كميسيون نظارت موافق اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد است، اما امروز اين موضوع تكذيب شد. عليخاني در جمع خبرنگاران با بيان اينكه طي چند روز گذشته شهروندان پيامكي دريافت كردند مبني بر اينكه به دليل ورود به محدوده زوج و فرد بايد عوارض بپردازيد، تصريح كرد: اين موضوع به اطلاع رييس شوراي شهر نيز رسيد و غيرقانوني بودن آن را متذكر شديم. وي با اشاره به سخنان معاون شهردار كه اعلام كرده بود اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد مورد پذيرش كميسيون نظارت شورا است، گفت: ابراهيم اميني رييس كميسيون اين موضوع را تكذيب كرد.اين عضو شوراي شهر با بيان اين كه اخذ عوارض بابت زوج و فرد غيرقانوني است گفت: هنوز مستندي در اين رابطه ارائه نشده است و ارسال پيامك مبناي جريمه شدن يا اخذ عوارض نيست. در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين موضوع دريافت عوارض براي تردد خودروهاي سنگين در معابري شهري در ساعات شب نيز مطرح و تصويب و از اين پس تردد خودرهاي سنگين در معابر پايتخت نيز مشمول پرداخت عوارض مي شود.
عوارض مختلف براي شهر
لايحه دوفوريتي شهرداري براي ارائه تخفيف به بدهكاران در عوارض تردد در محدوده‌هاي ممنوع تهران نيز در جلسه ديروز شورا مطرح شد اما با توجه به نظرات اعضاي شورا، قيد دوفوريت اين لايحه تبديل به يك فوريت شد. اين لايحه براي اين است كه بدهكاران عوارضِ تردد در محدوده تردد ممنوعِ تهران بتوانند بدهي خود را تا پايان سال 97 تسويه كنند. بررسي طرح پاركينگ‌هاي تعهدي در بازه زماني 88 تا 92 نيز از ديگر موضوعات بررسي شده جلسه شورا بود. شوراي شهر در گذشته به دليل كسري پاركينگ، به بيش از شش هزار واحد پاركينگ مجوز داده است و چهار هزار مورد از آن‌ها تا سال 92 عوارض خود را پرداخت كرده‌اند اما در خصوص بيش از دو هزار واحد پاركينگ تعيين تكليف نشده و تعداد زيادي ساختمان كه به علت كسري پاركينگ نمي‌توانند پايان كار بگيرند، شهرداري لايحه‌اي داده بود تا اين دو هزار واحد عوارض را پرداخت كنند و در محل ديگري براي آن‌ها پاركينگ در نظر گرفته شود تا پايان‌كار بگيرند كه كليات آن به تصويب رسيد. بحث چگونگي محاسبه و اخذ بهاي خدمات مديريت پسماند موضوع ديگري بود كه در جلسه امروز به تصويب رسيد و نرخ خدمات بهاي پسماند نيز براي سال آينده افزايش يافت. بر اين اساس، نرخ عوارض پسماند براي واحدهاي مسكوني از 41 هزار و 100 تومان تا 154 هزار تومان است كه بر مبناي منطقه محاسبه مي‌شود و فاكتور اصلي در اين محاسبه منطقه است و مساحت در آن تاثيري ندارد. در بحث تفكيك از مبدا هم مقرر شد تا شهرداري هر سه ماه يك بار يك گزارش فصلي به شورا ارائه دهد.
درآمد به هر قيمتي؟
اما پيشنهاد افزايش نرخ تردد در محدوده مركزي شهر با مخالفت‌هايي نيز همراه است و در اين باره دبير كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران مي‌گويد: نرخ زوج و فرد را حذف نكرديم كه سه برابر آن را از مردم بگيريم و نبايد مصوبه شورا را بر اساس رأي شخصي تفسير كنيم. محمدعلي كروني، با بيان اينكه در مدل قبلي طرح ترافيك كه تا سال 96 اجرا مي‌شد، روال بدين صورت بود كه درصورت خريد طرح ترافيك، اجازه تردد در تمامي سطح شهر براي خودروهاي داراي طرح صادر مي‌شد و مخالف بودن پلاك در روزي كه تردد انجام مي شد نيز باعث جريمه شدن از سوي پليس نمي‌شد، گفته «از آنجايي كه در طرح جديد تعرفه تردد در محدوده زوج و فرد به علت مخالفت فرمانداري حذف شد و عملا راهكاري براي جلوگيري از جريمه شدن توسط پليس در مصوبه وجود نداشت بنابراين تبصره‌اي در متن آورده شد كه همانند گذشته خودروهايي كه تمايل به تردد در محدوده زوج و فرد در روزهاي مخالف پلاك‌شان را دارند، با پرداخت مبلغ طرح ترافيك از اين تسهيل برخوردار شوند. وي با اشاره به اين كه اين تبصره باعث نخواهد شد كه شهرداري اين تسهيلات را به نفع خود تفسير كرده و نسبت به اخذ عوارض از اين گروه خودروها اقدام كند، گفت: اصل موضوع كه نرخ تردد در محدوده زوج و فرد بوده در مصوبه حذف شده و اين فاقد وجاهت قانوني است كه نرخ طرح ترافيك را به محدوده زوج و فرد تسري دهيم و از شهرونداني كه طرح ترافيك ندارند و در روز مخالف پلاك‌شان در محدوده زوج و فرد تردد مي كنند عوارض اخذ كنيم چرا كه پليس بر اين گروه از خودروها اعمال قانون مي‌كند. تبصره مذكور صرفا براي ايجاد مسيري به منظور جلوگيري از جريمه پليس راهنمايي و رانندگي و تبعات بعدي آن بوده كه گويا معاونت حمل و نقل اصرار دارد آن را تفسير به نفع كند. اينكه طرح ترافيك موفق نبوده و درآمدهاي شهرداري از اين محل محقق نشده، نبايد باعث اتخاذ تصميمات غيركارشناسي و مغاير با منافع شهروندان شود. نرخ زوج و فرد را حذف نكرديم كه سه برابر آن را از مردم بگيريم.
روزنامه قانون
تهرام/9206