به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، امروز ایرانیانِ نسل اینستاگرام و دیگر رسانههای اجتماعی و دهكده جهانی، به راحتی از طریق موبایل خود در هر گوشهای از جهان پاساژگردی میكنند، فشنشوها را میبینند و از مدهای روز غرب مطلعند به طوری كه در این توفان دیجیتالی سنت و مدرنیسم در سبك مد و لباس نسل امروز ایرانیان به تقابل و نبرد پرداخته است.
در سالهای اخیر جشنوارهها و نمایشگاههای بسیاری در سطح كشور در حوزه برندسازی و مد و لباس توسط جامعه طراحان برگزار شده اما تاكنون خروجی این نمایشگاهها، اغلب در بازار پوشاك نمایان نشده و مورد استقبال مصرفكننده و مراكز عرضه پوشاك قرار نگرفته است.
شاید اگر به نمایشگاههای لباس ایرانی سر زده باشید به این نكته واقف شدهاید كه ما در طراحی ضعف داریم زیرا در دنیای امروز طراحی مُد، حرف اول را در صنعت پوشاك میزند و بیتوجهی به این موضوع باعث میشود كه جوانان به سمت الگوهای غربی سوق یابند.
لذا نیاز است حلقه مفقوده اتصال بین تولیدكنندگان و طراحان لباس پیدا شود و آنها با هم ارتباط جدیتری در حوزه تجاریسازی طرحها و ایدههای نو داشته باشند، از سوی دیگر ارائه طرحهای كپیبرداری شده توسط برخی از طراحان، نقطه آسیبی است كه باید به آن توجه داشت و با قائل شدن حقوق معنوی برای طرحهای نو از كپیبرداری آن جلوگیری كرد.
كارشناسان معتقدند حمایت صنعت از دانشگاه اهمیت بسیاری دارد، در واقع یكی از ضعفهای در صنعت پوشاك عدم انطباق صنعت با دانشگاه است ضمن اینكه دانشجویان این رشته جذب بازار كار نمیشوند لذا كارشناسان پیشنهاد میدهند دانشجویان دوران كارآموزی خود را در كارخانههای بزرگ تولیدی لباس بگذرانند.
«حمید قبادی» دبیر كارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خبرنگار ایرنا گفت: ما باید هنر طراحی را وارد تولید انبوه و بازار كنیم، عملكرد طراحان ما حاكی از آن است كه این اتفاق مهم و این ظرفیت قابل توجه در كشور ما وجود دارد.
وی توجه بیشتر به طراحی پوشاك در كشور را ضروری خواند و افزود: تغییر ویترینها و عرضه لباس، با ابزار طراحی امكانپذیر است یعنی اگر میخواهیم ویترینهایمان به روز شود، باید الگوهای جدید ایرانی اسلامی، جایگزین الگوهای غربی شود و به هنر طراحی در كشورمان توجه كنیم.
قبادی ادامه داد: اكثر فروشگاههای كشورمان حداقل در لباس اجتماع بانوان پیشرفت قابل توجه و چشمگیری دارند تا جایی كه میتوان گفت عمده ویترینها مشمول این تعریف است اما ممكن است برخی نیز كمتر به این موضوع توجه كنند.
وی با بیان اینكه مد و لباس حوزه بسیار پر دامنه، پر اثر و فراگیری است، تصریح كرد: هر چه بیشتر به این حوزه توجه كنیم، طبعا طرحهای ایرانی در ویترینهایمان جایگزین طرحهای خارجی خواهد شد و دسترسی مردم هم بهتر میشود.
**باید سلیقه مردم را به الگوی ایرانی برگردانیم
«سیده فاطمه ذوالقدر» نایب رئیس كمیسیون فرهنگی و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: سوزندوزی، گلدوزی و دوختهای سنتی ایران در بازار پوشاك جایی ندارد، شاهد یك خلا در این حوزه هستیم و متاسفانه الگوبرداری از خارج به الگوهای ایرانی ترجیح داده میشود.
وی با تاكید بر اینكه باید به فرهنگ اصیل و مد خودمان بازگردیم، افزود: اگر از طریق برگزاری نمایشگاههای لباس به الگوی ایرانی بپردازیم، میتوانیم سلیقه مردم را بازگردانیم، وقتی مردم ببینند تولیدات ایران دارای طراحی و رنگآمیزی زیبا و با صنایعدستی ایرانی انجام میشود، قطعا روی آنها تاثیر خواهد گذاشت.
وی اظهار داشت: اگر مردم را با پوشاك و طرحهای ایرانی آشنا كنیم و با قیمت مناسب در دسترس قرار دهیم، مردم هم استقبال كرده و به آنها روی میآورند.
ذوالقدر با بیان اینكه همیشه از پوشاك ایرانی در خارج از كشور استقبال میشود، گفت: هر چه از شرق به غرب میرود اغلب مورد استقبال غربیهاست و آنها به مد و لباس و طراحیهای شرق علاقهمندند.
وی با اشاره به پیشرفت تركیه در صنعت پوشاك گفت: ما باید بازارهایمان را حفظ كنیم، حیف است، نباید اجازه دهیم كشورهایی همچون تركیه و چین این بازار را از ما بگیرند.
نایب رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینكه كارگروه ساماندهی مد و لباس از دهه هشتاد تشكیل شده تا قوانین را در این زمینه وضع كند و حمایتهای لازم را انجام دهد، توضیح داد: در جلسات این كارگروه نمایندهای از مجلس نیز حضور دارد، با مشكلات طراحان آشنا میشود، آنها را منعكس میكند تا حمایتهای لازم برای برگزاری نمایشگاههای لباس و پوشاك ایرانی انجام شود.
ذوالقدر ادامه داد: ما هر سال به بهانههای مختلف نمایشگاههای متعددی همچون ماه رمضان، دهه فجر، تابستان و نمایشگاههای فصلی داریم و از طریق نمایشگاههای فصلی این زمینه فراهم میشود كه تولیدكنندهها آخرین تولیدات خود را در معرض دید عموم قرار دهند و مردم را با آخرین تولیدات خود آشنا كنند.
نایب رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس، مالیات بر ارزش افزوده را یكی از مشكلات تولیدكنندگان ذكر كرد و گفت: تولیدكنندگان میگویند این مالیات در چند بخش اخذ نشود و در یك مرحله باشد، همچنین میزان آن برای تولیدكنندگان كمتر از 9 درصد باشد.
نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: شنیدهام قرار است میزان مالیات بر ارزش افزوده به 6 درصد كاهش یابد، باید این طرح به مجلس بیاید، كمیسیون اقتصادی طرحهای خوبی برای حمایت از تولیدكنندهها دارد و مجلس هم معتقد به حمایت است تا تولیدكنندهها در همه بخشها بتوانند تولید كنند، كارخانههایشان دچار ركود نشود و علاوه بر آن بتوانند محصولاتشان را نیز صادر كنند.
وی تسهیلات گمركی، برگزاری نمایشگاهها و دادن فضا برای برگزاری نمایشگاه را از دیگر موارد حمایتی از تولیدكنندهها ذكر كرد.
گزارش از زهرا امیری
فراهنگ**9012** 1055
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲
تهران- ایرنا- چه شد كه دنیای صفر و یكها و جهان دیجیتال، تا این حد در پوشاك ما ایرانیان، تغییرات اساسی به وجود آورد به طوری كه دیگر نشانهها و نمادهای ایرانی از رخت ایرانی، رخت بربسته است.