تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸

تهران- ايرنا- جدال امروز، يكي از خاص‌ترين مسابقه‌هاي دوران حضور كارلوس كي‌روش روي نيمكت تيم ملي خواهد بود. البته كه اين مربي، نبردهايي با اسپانيا، پرتغال و آرژانتين برگزار كرده اما حالا فقط يك قدم با صعود به فينال آسيا فاصله دارد و شكست دادن ژاپن، تنها راه براي پايان دادن به يك طلسم 43 ساله است.

«نبرد شير و پلنگ». اين لقبي است كه ستاره پرتجربه تيم ملي ژاپن يوتو ناگاتومو، براي مسابقه تيمش با ايران انتخاب كرده تا حساسيت بازي و سطح نزديك دو تيم را نشان بدهد. همه مي‌دانند كه تيم ملي ايران «تصادفي» به اين مرحله نرسيده و هر دو تيم نبرد امروز، شايستگي حضور در فينال رقابت‌ها را دارند. از بين آنها اما يك تيم راهي ديدار نهايي مي‌شود و تيم ديگر اين بار بدون بازي رده‌بندي، خودش را براي پرواز به خانه آماده مي‌كند. اولين مسابقه مرحله نيمه‌نهايي جام ملت‌ها، جايي براي برخورد دو ابرقدرت فوتبال آسياست. دو تيم بزرگ كه عادت ندارند به جز پيروزي، براي هدف ديگري مبارزه كنند.

در سه دوره گذشته جام ملت‌ها، تيم ملي به محض خارج شدن از مرحله گروهي چاره‌اي به جز ترك رقابت‌ها نداشته است. تيم قلعه‌نويي در يك‌چهارم نهايي قافيه را به كره‌جنوبي باخت، تيم افشين قطبي نيز مغلوب كره شد و تيم كارلوس كي‌روش در يك درام فراموش‌نشدني، در نهايت طعم شكست برابر عراق را چشيد. آخرين تجربه حضور تيم ملي در بين چهار تيم نهايي جام ملت‌هاي آسيا، به سال 2004 برمي‌گردد.

زماني كه تصور مي‌شد تيم برانكو، شانس اول قهرماني جام است اما يك شكست غيرمنتظره در ضربات پنالتي ديدار با چين، همه چيز را تحت‌ تاثير قرار داد و بال‌هاي پرواز آن تيم را قيچي كرد. در دهه‌هاي گذشته، حضور در نيمه‌نهايي جام ملت‌ها به خاطره‌هاي خوشايندي براي فوتبال ايران گره نخورده است. تيم ملي در نيمه‌نهايي‌ جام ملت‌هاي 1988 و 1996 مقابل عربستان باخت و شانس فيناليست‌ شدن را در هر دو دوره با وجود برتري نسبي مقابل حريف از دست داد. درست مثل نيمه‌نهايي 1980 و 1984 كه نتيجه‌شان كاملا به ضرر ايران رقم خورده بود. بعد از پنج شكست در نيمه‌نهايي‌هاي جام ملت‌ها در دهه‌هاي گذشته، حالا تيم ملي قصد دارد براي هميشه به اين روند پايان بدهد و ششمين ناكامي سريالي را در اين مرحله تجربه نكند.

اين نسل شايد پرستاره‌ترين نسل فوتبال ايران نباشد، شايد نام‌هايي اساطيري و خيره‌كننده نداشته باشد، شايد با يك تركيب كهكشاني به مصاف رقبا نرود اما به نظر مي‌رسد آنها به معناي واقعي كلمه يك «تيم» هستند. يك تيم واقعي كه جابه‌جايي نفرات تاثيري در نحوه بازي‌اش ندارد. تيمي كه به ستاره‌ها وابسته نيست و بهترين نتايجش را به كمك همين ساختار منسجم و تركيب متحد به دست آورده است.

درون دروازه، تيم كي‌روش گلر به مراتب بزرگ‌تر و آماده‌تري دارد. در خط دفاعي اما تجربه بالاي يوشيدا، ساكاي و ناگاتومو به نفراتي مثل كنعاني‌زادگان، محمدي و رامين رضاييان مي‌چربد. سطح دو تيم در خط هافبك نزديك به هم به نظر مي‌رسد

روبه‌رو شدن با ژاپن، زماني يك تجربه هراس‌آور براي فوتبال ايران بوده اما واكنش‌ها به اين مسابقه در دو كشور، نشان مي‌دهد كه حالا ژاپني‌ها نگراني بيشتري در مورد برخورد با تيم ملي ايران دارند و نسبت به كيفيت تيم‌شان چندان مطمئن نيستند. آنها در همه ديدارهاي گذشته در اين جام به پيروزي دست پيدا كرده‌اند اما همه حريفان‌شان را با گام‌هايي لرزان و تنها يك اختلاف گل شكست داده‌اند.

سامورايي‌ها به سختي از سد تركمنستان گذشتند، براي كنار زدن عمان، به اشتباه داوري نياز پيدا كردند. بهترين نمايش‌شان را برابر ازبكستان ارائه دادند و عربستان و ويتنام را با نتيجه يك بر صفر از پيش رو برداشتند. اين نسل از فوتبال ژاپن، مهره‌هاي ظريف و تكنيكي كم‌تري دارد. برخلاف هميشه، هيچ ستاره‌اي در اين تيم متخصص تبديل كردن ضربات آزاد به گل نيست و تاكتيك اصلي آنها براي رسيدن به پيروزي، استفاده از ضربات سر روي ارسال‌ها و البته دفاع فشرده بعد از به ثمر رساندن گل است.

سامورايي‌ها كه هميشه با لقب «برزيل آسيا» شناخته شده‌اند، اين بار چندان برزيلي بازي نمي‌كنند. شايد تنها برتري آنها در خطوط مختلف زمين نسبت به ايران، به خط دفاعي مربوط شود. درون دروازه، تيم كي‌روش گلر به مراتب بزرگ‌تر و آماده‌تري دارد. در خط دفاعي اما تجربه بالاي يوشيدا، ساكاي و ناگاتومو به نفراتي مثل كنعاني‌زادگان، محمدي و رامين رضاييان مي‌چربد. سطح دو تيم در خط هافبك نزديك به هم به نظر مي‌رسد اما در خط حمله، دوباره برتري با تيم ملي ايران است. چراكه مهاجماني مثل مينامينو، كيتاگاوا، اوزاكا و موتو هنوز نتوانسته‌اند در اين جام رضايت كادر فني تيم‌شان را به دست بياورند.

دوئل بزرگ ايران و ژاپن در جام ملت‌ها، جدال دو سرمربي كاملا متفاوت است. از يك سو مورياسو تنها بعد از جام جهاني هدايت تيمش را بر عهده گرفت و در طرف ديگر اين نبرد، كارلوس كي‌روش با سابقه هشت سال حضور روي نيمكت ايران ايستاده است. مورياسو در 10 تجربه هدايت ژاپن، هرگز شكست نخورده و 9 پيروزي و يك تساوي در كارنامه دارد. جالب اينجاست كه اين اولين برخورد دو چهره به شمار نمي‌رود.

دو دهه قبل كارلوس كي‌روش سرمربي تيم ناگو گرامپوس ژاپن بود و هاجيمه مورياسو به عنوان هافبك دفاعي در تيم سافرنس هيروشيما توپ مي‌زد. در هر دو تقابل دو تيم با حضور كي‌روش روي نيمكت و مورياسو در درون زمين، اين مرد پرتغالي بود كه پيروزي را جشن گرفت.

جدال امروز، يكي از خاص‌ترين مسابقه‌هاي دوران حضور كارلوس كي‌روش روي نيمكت تيم ملي خواهد بود. البته كه اين مربي، نبردهايي با اسپانيا، پرتغال و آرژانتين برگزار كرده اما حالا فقط يك قدم با صعود به فينال آسيا فاصله دارد و شكست دادن ژاپن، تنها راه براي پايان دادن به يك طلسم 43 ساله است. از حالا به بعد اتفاقات نيز تاثير خودشان را در رقم خوردن سرنوشت تيم قهرمان ايفا خواهند كرد. كي‌روش همچنان از پوشيدن كت قهرماني طفره مي‌رود اما تيم او، زهردارترين تيم اين تورنمنت محسوب مي‌شود.

منبع: روزنامه توسعه ايراني، 1397.11.08
گروه اطلاع رساني**2002**