تهران - ايرنا - تركيه حمله به پايگاه نظامي خود در شمال عراق را در حالي هدف تروريست ها براي برهم زدن روابط دو كشور عنوان كرد كه سفير اين كشور در بغداد در پي تيراندازي سربازان ترك به معترضان به وزارت امور خارجه عراق احضار شد.

تيراندازي سربازان تركيه به سوي معترضان عراقي در استان دهوك اقليم كردستان عراق موجب شد تا شهروند عراقي با حمله به يك مقر نظامي تركيه در منطقه شيلادزي چند تانك و نفربر و وسايل و تجهيزات موجود در اين مركز نظامي را به آتش بكشند.
معترضان عراقي پس از اين درگيري خواستار خروج نظامي تركيه از خاك كشورشان و نيز پايان حملات هوايي به مناطق كردستان عراق شده بودند كه هر از گاه به بهانه حمله به نيروهاي پ.ك.ك به نقاطي در شمال عراق صورت مي گيرد و تلفاتي به جا مي گذارد.
در پي اعتراض معترضان عراقي به تيراندازي سربازان ترك وزارت امور خارجه عراق در اطلاعيه اي اعلام كرد: 'فاتح يلدز' سفير تركيه در بغداد به وزارت امور خارجه احضار و يادداشتي در اعتراض به حمله (سربازان ترك) به شهروندان عراقي در منطقه شيلادزي به وي تسليم شد.
تيراندازي سربازان تركيه به سوي معترضان عراقي در اين منطقه در استان دهوك اقليم كردستان عراق روز شنبه منجر به كشته شدن يك معترض عراقي و زخمي شدن 15 تن ديگر شد.
اطلاعيه وزارت خارجه عراق حاكي است: در اين يادداشت اعتراض تاكيد شده كه اين گونه اقدامات نقض حاكميت عراق بشمار مي رود و با روابط دوستانه و برادرانه ميان دو كشور همخواني ندارد و بايد متوقف شود.
در اين يادداشت آمده است كه عراق اجازه استفاده از خاك اين كشور براي تعدي به امنيت كشورهاي همسايه را نمي دهد و بار ديگر بر پايبندي خود به اين اصل تاكيد مي كند.
وزارت دفاع تركيه نيز با انتشار بيانيه‌اي٬ اعلام كرده كه در اين حمله هيچكدام از نظاميان اين پايگاه كشته نشده‌اند و هواپيماهاي نيروي هوايي تركيه به منظور آرام كردن جو حاكم بر شيلادزي در ارتفاع پايين پرواز كرده‌اند.
مولود چاووش اوغلو در تماس تلفني با نيچيروان بارزاني نخست وزير اقليم كردستان عراق از او خواسته ابعاد اين موضوع را پيگيري كند.
موضع دولت اقليم كردستان عراق در اين خصوص متفاوت بوده و حمله به مقر نظامي تركيه را كار آشوبگران و در پي به انحراف كشيده شدن اعتراضات مسالمت آميز توصيف كرده است.
كابينه اقليم كردستان عراق با انتشار بيانيه‌اي اين حمله و عوامل آن را محكوم كرده و اعلام كرده كه مسببين اين توطئه دستگير و به سزاي اعمال خود خواهند رسيد.
اين در حالي است كه نيچروان بارزاني نخست‌وزير اقليم كُردستان عراق طي يك كنفرانس خبري در اربيل گفت كه، 'تركيه نه روستاها، بلكه مواضع گروه تروريستي پ.ك.ك در شمال عراق را هدف قرار مي‌دهد. بنابراين درصورت خروج عناصر اين گروه، حملات هوايي نيز انجام نخواهد شد'.
وي با اعلام اين مواضع عملا حمايت خود را از تركيه اعلام و در كنار اين كشور قرار گرفت.
از سوي ديگر فخرالدين آلتون رئيس بخش ارتباطات نهاد رياست جمهوري تركيه به شبكه بلومبرگ گفته كه اين حمله به تحريك عوامل پ.ك.ك رخ داده و «هدف تروريست‌هاي پ.ك.ك از حمله به پايگاه نظامي تركيه در شمال عراق نيز برهم زدن روابط مردم محلي با نظاميان ترك است.»
آلتون افزود: «تلاش تروريست‌هاي پ.ك.ك براي تغيير ماهيت حمله به شمال عراق را از طريق شبكه‌هاي اجتماعي و مجراهاي ديگر شناسايي كرديم و از تمام رسانه‌ها مي‌خواهيم در باره اينگونه فعاليت‌هاي گروه مذكور توجه لازم را داشته باشند، يادآوري مي‌كنيم كه تروريست‌هاي پ.ك.ك در گذشته نيز از اين فنون استفاده كرده‌اند.»
خبرگزاري آناتولي تركيه نيز در گزارشي آورده است كه تروريست‌ها با ظاهر و لباس غيرنظاميان با استفاده از سنگ به پايگاه نظامي تركيه در شمال عراق حمله كرده است و تلاش تروريست‌هاي پ.ك.ك مانند هميشه رو دو رو كردن مردم محلي و سربازان كشور در منطقه است.
رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري تركيه نيز درخصوص اين حمله گفته است كه «تروريست‌هاي تجزيه‌طلب به دنبال آن هستند تا انتخابات تركيه را در خون و اشك غرق كنند، اما همچنان كه آنها را در غارهاي گابار و جودي تارو مار كرديم٬ در مناطق ديگر نيز با هواپيماهاي جنگنده و با هواپيماهاي بدون سرنشين زمين‌گير مي‌كنيم.»
بر اساس گزارش هاي پيشين دولت اقليم كردستان عراق، ارتش تركيە در چهار سال گذشته 425 بار مناطق مرزي عراق دراقليم را بمباران كرده و آسيب هاي جدي به اين مناطق وارد كرده است به نحوي كه باعث تخليه بسياري از روستاهاي مرزي شده است.
در پي اين حوادث ، نيروهاي وزارت پيشمرگه شهروندان ناراضي را از پايگاه نظامي ارتش تركيه بيرون كرده و كنترل آن را در دست گرفتند.
مقامات تركيه در ماه هاي اخير و برغم اعتراض رسمي بغداد به اين گونه بمباران ها در داخل خاك كشورشان، بارها به ادامه حضور نظامي و آنچه مبارزه با اعضاي پ.ك.ك و حمله به مواضع آنان مي خوانند، تاكيد كرده اند.
خاورم**1211**1144