به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، چند هفته ای است كه مخاطبان صدا و سیما از حضور نداشتن «عادل فردوسی پور» در برنامههای جام ملتهای آسیا و روی آنتن نرفتن «نود» ناراحت هستند، «مهدی هژبری» كارشناس رسانه و فوتبال در گفتوگو با ایرنا این موضوع را تحلیل میكند.
هژبری كه هم اكنون سردبیری روزنامه « خبر ورزشی» را برعهده دارد درباره حاشیههای اخیر پیش آمده در مورد حضور كمرنگ فردوسی پور در برنامههای ورزشی این روزهای صدا و سیما به ایرنا گفت: چند هفته ای است كه تعداد زیادی از مردم از عملكرد صدا و سیما در رابطه با برنامه ورزشی نود و عادل فردوسی پورخشمگین هستند، آنها مدام در فضای مجازی عنوان میكنند كه گرفتن آنتن از عادل فردوسی پور و كمرنگ كردن حضور این فرد در تلویزیون به نفع رسانه صدا و سیما نیست.
به گفته وی، مردم حتی فردوسی پور را تقابل با «علی فروغی» مدیر شبكه سه قرار میدهد و معتقدند كه این اختلاف نظرها و دعواهای درون سازمانی به شدت مخاطبان سیما را كلافه كرده است.
هژبری ادامه میدهد: باید به این موضوع توجه داشت كه تعداد زیادی ازاین مخاطبان مدتهاست تصمیم گرفتهاند كه تلویزیون نبینند، برنامههای ورزشی و اخبار ورزشی را پیگیری نمیكنند اما فردوسی پور را میشناسند و به خاطر نحوه كار او در صدا و سیما و ورزش، این گزارشگر را دوست دارند. آنها همچنین بازیهای تیم ملی فوتبال ایران را به دلیل بُعد ملی آن می بینند و متوجه حضور نداشتن عادل در برنامه های فوتبالی می شوند اما اطلاعاتی درباره با چرایی این اتفاق ها ندارند و فكر می كنند كه همه این موضوعات به اختلاف صدا و سیما با فردوسی پور برمیگردد.
** فردوسیپور حرفهایترین گزارشگر و مجری برنامههای ورزشی سیما است
كارشناس رسانه و فوتبال با اشاره بر اینكه برنامه نود پربینندهترین برنامه ورزشی صدا و سیما و عادل فردوسی پور حرفهایترین گزارشگر و مجری برنامههای ورزشی سیما است، بیان كرد: نود سالها است كه موفق شده مردمی را كه تلویزیون نگاه نمی كنند به مخاطبان خود تبدیل كند اما باید دانست كه روی آنتن نرفتن برنامه نود در چند هفته گذشته به هیچ وجه ربطی به مشكلات این مجری و مدیران شبكه سه ندارد.
وی افزود: مخاطبان ورزشی سیما می دانند كه سالیان سال است نود بعد از اتمام نیم فصل و مسابقات لیگ ایران به روی آنتن نمی رود. درحال حاضر مسابقات لیگ فوتبال ایران به اتمام رسیده است و به همین خاطر دوشنبه ها نود روی آنتن نمی رود پس این موضوع چیزی نیست كه فقط امسال رخ داده باشد.
او همچنین اظهار داشت: عادل فردوسی پور در ایام جام جهانی برنامهها را پیش می برد پس اگر صدا و سیما برنامه های مربوط به جام ملت های آسیا را در اختیار این گزارشگر بگذارد كار حرفه ای انجام نداده است. نمیشود و نمیتوان هم برنامه جام جهانی را به عادل داد و هم برنامه جام ملت هی آسیا را، به همین دلیل سیما تصمیم گرفت كه «محمد میثاقی» برنامه جام ملت های آسیا را اجرا كند.
هژبری عنوان كرد: مدیران این رسانه همچنین به عنوان گزارشگر، محمدرضا احمدی را به امارات اعزام كردند، صدا و سیما یك رسانه است و همه رسانههای جهان همین عملكرد در دستور كاری خود دارند. همچنین صدا و سیما در طول مسابقات جام ملت های آسیا دو مسابقه فوتبال را با گزارش عادل فردوسی پور به روی آنتن برد.
وی افزود: تا اینجا صدا و سیما اشتباهی مرتكب نشده اما باید دید چرا مردم و حتی برخی از ستاره ها با توجه به منطقی بودن این عملكرد همچنان از نبود فردوسیپور ناراحت و خشمگین هستند و می خواهند این موضوع را به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر كرده و به گوش مسئولان صدا و سیما برسانند.
**ضعف اجرای حرفهای جای خالی فردوسیپور را بیشتر نمایان كرد
این كارشناس رسانه و فوتبال ادامه داد: صدا و سیما به خاطر رعایت اصول حرفه ای رسانه فردوسی پور را مجری برنامه های جام ملت های آسیا نكرد اما به جای او محمد میثاقی را به روی آنتن برد، فردی كه در گفتگو كارشناسانه تجربه كافی ندارد و نمیتواند رو به روی «مرتضی محصص» رئیس كمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال كه مهمان برنامه است سوال خوبی بپرسد.
وی عنوان كرد: مخاطب هوشیار است و میخواهد در برنامه دلیل به ثمر رسیدن سه گل یك شكل تیم ایران را در دروازه تیم فوتبال چین بداند اما میبیند كه میثاقی سوالی در این باره نمی پرسد؛ نتیجه آنكه محصص از خود سوال میپرسد و خود جواب میدهد اینجا است كه دل مخاطب برای عادل فردوسی پور تنگ میشود.
هژبری ادامه می دهد: مخاطب همچنین به یاد دارد كه چندی پیش نود به خاطر اختلاف نظرهایی كه نباید عمومی میشد و باید درون سازمان حل و فصل میشد پخش نشد؛ پس سیما را نقد كرده و از این انتخاب صدا و سیما گلهمند و عصبانی میشود. اینجاست كه عملكرد صدا و سیما اشتباه است. صدا و سیما می توانست زمانی كه خشم مخاطب را دید به سرعت فردوسی پور را به عنوان مهمان به برنامههای ورزشی دعوت كند و به این ماجرا پایان دهد.
** صدا و سیما قدر مجریان متبحر و متخصص خود را بداند
سردبیر «خبر ورزشی» با بیان اینكه صدا وسیما دلسوز ندارد، عنوان كرد: فردی كه كارمند سازمان صدا و سیما است نباید همچون مصداق بارز دوستی خاله خرسه، خود ایجاد تنش كند. صدا و سیما باید از افراد باهوش استفاده كند تا مخاطبانش را از دست ندهد. مدیران این رسانه باید در نظر بگیرند كه عادل فردوسی پور زمانی كه وارد این رسانه شد بارها در گزارشها و گفتوگوهای خود اشتباه كرد تا متبحر شد، مدیران صدا و سیما باید بدانند كه زمان و هزینه زیادی صرف شده است تا یك مجری برند و محبوب شود پس باید از این پتانسیل خوب استفاده كنند.
هژبری همچنین تاكید كرد كه اگر صدا و سیما در عملكرد خود تغییر مثبتی ایجاد نكند به زودی روزی را خواهد دید كه مردم در یك رسانه خصوصی فوتبال می بینند؛ صدا و سیما باید با توجه به بودجه ای كه از دولت دریافت میكند به علایق مخاطبانش احترام بگذارد تا مردم هم این رسانه را پس نزدند.
فراهنگ**9210** 9053
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲
تهران- ایرنا- كارشناس رسانه و فوتبال در مورد غیبت «عادل فردوسی پور» در برنامههای جام ملتهای آسیا و برنامه «نود»، گفت: مردم نمیخواهند فردوسیپور كم رنگ باشد.