تهران - ایرنا - معاون تولید هنر و آموزش بنیاد رودكی برگزاری آزمون نوازندگی اركسترهای تحت مدیریت این بنیاد را اقدامی در راستای ارتقای فنی و كیفی اركسترها دانست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از بنیاد رودكی، حسن سهرابی روز دوشنبه با تشریح جزئیات برگزاری آزمون نوازندگی اركسترهای تحت مدیریت بنیاد رودگی ،گفت: برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی آزمون نوازندگی اركسترها در چنین شكل وسیعی برگزار شده است.
وی دو نوبت فراخوان عمومی دركل كشور، تدوین شیوه‌نامه جامع آزمون و تصویب آن در هیات مدیره بنیاد، عدم رویت نوازندگان از سوی داوران در هر دو مرحله، نظارت هیات ژوری هفت نفره بر تمامی مراحل فنی آزمون را از شاخصه‌های منحصر به فرد این آزمون برشمرد.

** آزمون در راستای شناسایی و جذب نوازندگان توانمند
سهرابی ادامه داد: این آزمون در راستای شناسایی و جذب نوازندگان توانمند و ارزیابی سطح توانایی نوازندگان شاغل در اركسترها، فرصت برابری در اختیار همه استعدادهای موسیقی در سراسر كشور بود؛ موضوعی كه تداوم آن قطعا ایجاد انگیزه‌ای برای تمامی جوانان علاقه‌مند برای نمایش توانمندی‌های خود ایجاد می‌كند. اتفاقی كه در تمام اركسترهای بزرگ جهان هم مرسوم است.
وی افزود: این در حالی است كه اركسترها پیش از این یا آزمونی نداشتند و یا آزمون‌های محدودی هم كه صورت گرفته با فراخوان عمومی و دارای هیات ژوری مستقل نبوده است. شناسایی استعدادها و ایجاد زمینه حضور آن‌ها در بالاترین سطح نوازندگی بخشی از وظایف بنیاد رودكی است؛ چه اینكه در اساسنامه بنیاد بر موضوع «شناسایی استعدادهای درخشان هنری ملی» تاكید شده است.

** تدوین نظام مزدی اركسترها در هفت رده حقوقی
سهرابی ادامه داد: بنیاد رودكی از سال 1393 اركسترهای ملی ایران و سمفونیك تهران را تحویل گرفته و درتمام این مدت دغدغه ثبات و رشد این اركسترها را داشته است. شاهدی بر این مدعا تدوین نظام مزدی اركسترها در هفت رده حقوقی در هیات امنای بنیاد است؛ اركسترها در این دوره برای نخستین بار دارای بودجه سنواتی شدند و راهی برای حفظ و ارتقای اركسترها پیش پا نهاده شد.

**گام اول؛ تدوین ساختار آزمون
معاون تولید هنر و آموزش بنیاد رودكی درادامه با اشاره به این نكته كه ضرورت برگزاری آزمون نوازندگی در بنیاد رودكی، برای همه اركان مدیریتی این مجموعه پذیرفته شده بود افزود: برای برگزاری نظام‌مند آزمون نوازندگی در بنیاد رودكی، در گام نخست به دنبال تدوین شیوه‌نامه آزمون رفتیم. در این شیوه‌نامه بخش‌های مختلف برگزاری آزمون پیش‌بینی و بستری فراهم شد كه پس از این هم آزمون‌های بنیاد رودكی به شكل مستمر و نظام‌مند برگزار شود. در شیوه نامه چارت آزمونی دو مرحله‌ای طراحی شد؛ پس از تدوین دستورالعمل و مفاد امتحانی، كار برگزاری آزمون وارد مراحل اجرایی شد.

** دیگر ساختار آزمون
سهرابی اظهار داشت: بر اساس پیش بینی انجام شده، نخست فایل‌های اجرای تصویری نوازندگان خارج از اركستر دریافت شد كه در آن نوازندگان رپرتوار تعیین شده توسط هیات ژوری را اجرا كردند لازم به ذكراست حتی در این مرحله هم تصویر نوازندگان توسط داوران مشاهده نشد و دریافت فایل تصویری تنها به منظور احراز هویت شركت كنندگان بود؛ در گام بعدی فایل‌های ارسالی داوری شده و نوازندگان منتخب برای آزمون حضوری دعوت شدند. اولین فراخوان آزمون 11 مهرماه امسال همزمان با درج در سایت بنیاد رودكی و اطلاع رسانی در رسانه‌ها، در روزنامه های كثیر الانتشار درج شد؛ این فراخوان یك نوبت دیگر نیز تمدید شد.

** سه لیست برای هیات ژوری
معاون تولید هنر و آموزش بنیاد رودكی گفت: سه لیست مختلف از استادان به نام ایرانی برای دعوت به هیات ژوری تهیه شد كه از این میان با تصویب هیات مدیره بنیاد رودكی 5 نفر به همراه رهبران دو اركستر ملی و سمفونیك به عنوان هیات ژوری انتخاب شدند. در روز 4 آبان ماه نشست هیات انتخاب برای بازبینی فیلم‌ها برگزار شد. در ششمین روز آبان ماه نتایج آزمون انتخابی اعلام و 17 نوازنده ویولن، 8 نفر ویولا، 12 نفر ویولنسل و یك نفر كنترباس با تایید هیات ژوری به آزمون حضوری دعوت شدند. در مجموع 120 نوازنده سازهای زهی از اعضای اركسترها و منتخبان شامل سازهای ویولن، ویولا، ویولنسل وكنترباس برای مرحله حضوری حائز شرایط شناخته شدند كه هیات داورانی كه 2 نفر از آن‌ها ساز تخصصی‌شان ویولن، یك نفر ویولا و 2 نفر ویولنسل بود به داوری سطح توانایی آنها پرداختند.

** برگزاری آزمونی در سطح استاندارد
سهرابی توضیح داد: آزمون حضوری با حضور اعضای اركسترها و نوازندگان منتخب، در 3 روز ، 30 آبان ، اول و دوم آذرماه برگزار و تلاش شد استانداردهای آزمون های حرفه ای جهانی رعایت شود؛ صحت برگزاری تمامی مراحل آزمون به تایید و امضای اعضای محترم هیات داوران و اعضای محترم هیات مدیره بنیاد رودكی كه در جلسه حضور داشتند رسید.
وی اظهار داشت: برای این آزمون كارت‌های ورود به جلسه به صورت بی‌نام طراحی شد و به تشخیص هیات ژوری آزمون در پشت پرده برگزار شد و حائلی بین نوازنده و هیات ژوری تعبیه شده بود. همچنین فرد ناظری تمام فرآیند‌ها را كنترل می‌كرد و تمامی مراحل نیز مستند شد؛ به عبارت دیگر نهایت وسواس به خرج داده شد تا نوازنده و داور شناختی از هم نداشته باشند.
سهرابی ادامه داد: روز 27 آذر نفرات برگزیده آزمون در سایت بنیاد رودكی معرفی شدند كه اصحاب خوب رسانه نیز به بازنشر این خبر پرداختند. در نهایت 23 نوازنده جدید جذب اركسترها شدند. این افراد نمراتی بالای 60 در آزمون به دست آورده بودند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر 13 نفر از نوازندگان اركستر نمراتی زیر 50 داشتند كه بنیاد رودكی در این مرحله و با تاكید بر اصل شایسته سالاری از آن ها در اركسترها استفاده نخواهد كردكه البته بیشتر آنان در حال حاضر دارای قرارداد با بنیاد رودكی نیستند هر چند بنیاد رودكی در خصوص تمامی این افراد تا پایان سال نسبت به پرداخت حقوق و مزایای آنان بر اساس آخرین قراردادشان اقدام خواهد كرد.
سهرابی در عین حال گفت: از سوی دیگر فرصت دوباره ای در برابر این نوازندگان است تا با حضور در مستركلاس‌ها در آزمون بعدی كه فروردین‌ماه 1398 است بتوانند توانمندی خود را نشان دهند؛ نكته حائز اهمیت اینكه جوانان توانمند و باانگیزه‌ای كه در گذشته علیرغم شایستگی به راحتی امكان حضور در اركسترها را نداشتند امروز شناسایی و به آنها امكان حضور در اركسترها به صورت آزمایشی داده شد. همكاری آنان به صورت آزمایشی به هیچ عنوان به معنای نادیده انگاشتن حقوق مادی آنها نیست. افراد جذب شده با اركسترها همكاری می‌كنند و در این دوره دستمزد فعالیت خود را دریافت خواهند كرد.

**مهر تایید هیات ژوری بر آزمون
وی تاكید كرد: تمامی بخش‌های فنی این آزمون مورد تایید هیات ژوری كه در نوع خود از متخصص‌ترین مدرسان و نوازندگان سازهای زهی هستند و همچنین رهبر دو اركستر قرار گرفت. البته ذكر این نكته خالی از لطف نیست كه بنیاد رودكی برای تقویت توان نوازندگان خود طی دو سال گذشته مجموعه‌ای از مستر كلاس‌هایی با تدریس استادان خارجی برگزار كرده است؛ افرادی كه موفق به كسب نمرات بالایی نشده و از همراهی با اركسترها در دوره فعلی بازمانده اند یا در این مستركلاس‌ها غایب بوده اند و یا استادان كلاس‌ها امتیازات منفی به آن‌ها داده اند كه در صورت لزوم گزارش آن مستركلاسها منتشر خواهد شد.
سهرابی گفت: با این آزمون توانستیم بخشی از نقاط ضعف در جذب نوازندگان در اركسترها را برطرف كنیم.‌

** اجرای اركستر سمفونیك تهران، 28 و 29 فروردین ماه
معاون تولید هنر و آموزش بنیاد رودكی با اشاره به اینكه اركستر سمفونیك تهران، 28 و 29 فروردین ماه و اركستر ملی اوایل اردیبهشت ماه اجرا دارند ، گفت: لازم بود كه لیست نهایی نوازندگان اركستر در یكی دو ماه مانده به پایان سال بسته شود تابتوان برنامه ریزی منسجمی برای سال آینده داشت.
سهرابی تاكید كرد: نباید فراموش كرد كه انسجام و نظم اركسترهای ملی و سمفونیك از افتخارت فرهنگی دولت تدبیر و امید است و این انتظار می رود كه این ساختمان كه امروز به بنایی در خور تبدیل شده همچنان نظم خود را داشته باشد و در سال آینده نیز انشالله شاهد اجراهایی شایسته از این دو اركستر باشیم؛ اركسترهایی كه برآیندی از توانمندی نوازندگان كشور است و وظیفه ما است كه كیفیت آن را حفظ كرده و ارتقا دهیم.
فراهنگ ** 9494 ** 1355 **