بیرجند - ایرنا - مدیركل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی گفت: 20 هزار و 201 نفر دوره مهارت های فنی و حرفه ای در استان طی 10 ماه گذشته ارائه شد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 درصد رشد داشته است.

به گزارش ایرنا حسین خوش آیند روز دوشنبه در نشست خبری افزود: در بخش غیر دولتی نیز در این مدت 6 هزار و 197 نفر دوره آموزشی در استان برگزار شد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج درصد افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: همزمان با ایام دهه فجر امسال، چهار پروژه فنی و حرفه ای با هزینه كرد 15 میلیارد ریال در استان به بهره برداری می رسد.
مدیركل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی گفت: در این ارتباط پروژه دپارتمان تخصصی گوهرشناسی و گوهرتراشی با همكاری سازمان ایمیدرو با هزینه كرد 10 میلیارد ریال در شهرستان فردوس افتتاح می شود.
وی ادامه داد: همچنین بهره برداری از كارگاه های جدید شهرستان های درمیان و بیرجند، مركز آزمون آنلاین سربیشه و مركز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی دانشجویان در دانشگاه بیرجند از دیگر پروژه هاست.
مدیركل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی بیان كرد: چهار پروژه نیمه تمام آموزشی در شهرستان های طبس، قاین و زیركوه نیز در دست انجام است كه از 10 تا 75 درصد پیشرفت فیزیكی برخوردار هستند.
وی اعتبار مورد نیاز برای تكمیل این پروژه ها را چهار میلیارد و 200 میلیون تومان اعلام كرد و گفت: با تكمیل این پروژه از نظر ساختمان آموزشی در استان مشكلی نخواهیم داشت.
مدیركل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر 19 مركز آموزش در قالب 93 كارگاه ثابت و 530 حرفه آموزشی در بخش دولتی و 170 آموزشگاه آزاد با 169 حرفه آموزشی در بخش غیر دولتی در استان فعال است.
وی از اجرای طرح ایران مهارت در استان خبر داد و افزود: در سال تحصیلی 1398 - 1397 حداقل 10 درصد دبیرستان های دوره اول متوسطه و 100 درصد مدارس هیئت امنایی و مدارس و مراكز غیر دولتی استان باید تحت پوشش این طرح قرار بگیرند.
خوش آیند گفت: در این طرح دانش آموزان علاوه بر ساعات برنامه درسی كار و فناوری و فرهنگ و هنر تا سقف 60 ساعت مهارت از مجموعه آموزش های مهارتی كوتاه مدت را در قالب دستور العمل فعالیت های فوق برنامه انتخاب و آموزش می بینند.
وی افزود: در پایان این دوره آموزشی گواهی حضور در دوره به صورت رایگان بر اساس فرمت موجود در پورتال سازمان آموزش فنی وحرفه ای كشور توسط آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای طرف قرارداد صادر خواهد شد.
مدیركل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی با اشاره به اجرای طرح مهارت آموزی در محیط كار واقعی عنوان كرد: در این طرح مهارت و شایستگی های مورد نیاز در چار چوب استانداردهای آموزشی سازمان از مربی به مهارت آموز هم زمان با فرآیند تولید محصول و ارائه خدمت منتقل می شود.
وی استفاده از ظرفیت و توان آموزش عملی بنگاه های اقتصادی را یكی از اهداف این طرح دانست و ادامه داد: همچنین آشنایی با محیط كسب و كار، كسب تجربه و آماده سازی و ایجاد خودباوری در مهارت آموز برای ورود به عرصه اشتغال و كارآفرینی و كاهش هزینه های جذب و بكارگیری نیروهای فاقد مهارت از دیگر اهداف است.
خوش آیند گفت: تعهد فنی و حرفه ای استان در اجرای طرح مهارت آموزی در محیط كار واقعی امسال 580 نفر است كه تاكنون 619 مورد جذب شده است.
وی با اشاره به اجرای طرح قرارگاه مهارت آموزی نیرو های مسلح در استان یادآور شد: این طرح به منظور احراز شرایط اشتغال جوانان بعد از خدمت سربازی در استان در حال اجرا است.
مدیركل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی اضافه كرد: سربازان در محیط پادگان و یا در مراكز آموزش فنی و حرفه ای در كارگاه های آموزشی شركت می كنند تا بتوانند ضمن انجام خدمت سربازی، با مهارت های اشتغال برای ورود به بازار كار آماده شوند.
7557 * 6054