تهران- ایرنا- رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: سالیانه یك میلیارد و 790 میلیون تن فولاد در جهان تولید شده كه 30 درصد آن وارد تجارت بین المللی می شود، اما ایران با صادرات بیش از 40 درصد فولاد تولیدی، بالاتر از میانگین جهانی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «خداداد غریب پور» امروز (سه شنبه) در همایش «چشم انداز فولاد ایران با نگاهی به بازار» در مركز همایش بین المللی صدا و سیما افزود: صنعت فولاد حلقه نخست توسعه صنعتی در جهان است و در كشور مصرف فولاد وابسته به رشد اقتصادی است.
به گفته این مقام مسئول، در سال 2018 وضع تعرفه سنگین برای واردات فولاد در آمریكا، هند، اتحادیه اروپا، تركیه و امارات حاكی از آن بود كه این محصول از یك ماده اولیه صرف، به یك محصول استراتژیك تبدیل شده است.
وی خاطرنشان كرد: با توجه به این تعرفه ها تمایل به صادرات به ویژه به مناطق دور دست كم شده و جنبه بین المللی آن با كاهش مواجه شده است.
غریب پور با بیان اینكه ایران در سال گذشته با صادرات 9 میلیون و 480 هزار تنی رشد 39 درصدی داشته است، ادامه داد: آمارهای 9 ماهه امسال نیز حاكی از صادرات هفت میلیون و 200 هزار تن فولاد است.
غریب پور اظهارداشت: رویكرد دولت در ماه‌های گذشته تسهیل گرایانه و در راستای توانمند سازی بخش خصوصی و تسهیل در قوانین بوده است.
مدیرعامل ایمیدرو خاطرنشان كرد: انتظار داریم كاهش هزینه‌های تولید و ارتقای سطح دانش و فناوری در این همایش بررسی شود و در این زمینه تاكنون با همكاری سازمان زمین‌شناسی و سازمان انرژی اتمی و مذاكره با آنها به دنبال شیوه های جدید استخراج، اكتشاف، فرآوری محصولات معدنی و كاهش مصرف انرژی بوده ایم.
غریب پور گفت: در 9 ماهه امسال 18 میلیون و 700 هزار تن فولاد در كشور تولید شد كه در همسنجی با پارسال 16 درصد رشد نشان می‌دهد.
وی یادآور شد: در این مدت همچنین 19 میلیون و 900 هزار تن آهن اسفنجی در كشور تولید شد كه در مقایسه با مدت مشابه پارسال 20 درصد رشد داشته است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان كرد: از سال 1381 تاكنون ایمیدرو 14 میلیارد و 400 میلیون دلار در 111 طرح معدن و صنایع معدنی سرمایه گذاری كرده است.
وی گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم نیز چهار میلیارد و 400 میلیون دلار سرمایه‌گذاری جدید انجام شد و امسال هشت طرح به ارزش یك میلیارد و 200 میلیون دلار به بهره برداری رسید.
غریب پور با اشاره به اشتغالزایی سه هزار نفری از آغاز امسال تاكنون در بخش معدن، ابراز امیدواری كرد تا پایان سال در مجموع به اشتغالزایی 6 هزار نفر در عرصه معدن و صنایع معدنی دست یابیم.
به گفته وی، ظرفیت سازی در 270 هزار كیلومتر مربع، همچنین انجام اكتشافات جدید در 20 استان و 400 پهنه و ظرفیت سازی 12 میلیون تنی حمل و بارگیری در منطقه ویژه خلیج فارس از دیگر آمارهای قابل توجه است.

** دستاوردهای انقلاب در بخش معدن و صنایع معدنی
وی با اشاره به در پیش بودن ایام چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی تاكید كرد: امروز صنعت فولاد ایران در رتبه دهم برترین فولادسازان جهان قرار دارد.
این مسئول خاطر نشان كرد: ظرفیت سالیانه 35 میلیون تنی فولاد، 74 میلیون تنی سنگ آهن، 45 میلیون تنی كنسانتره و 40 میلیون تن گندله، همچنین صادرات سالیانه سه تا چهار میلیارد دلاری فولاد از جمله دستاوردهای قابل ذكر در طول چهار دهه گذشته است.
به گفته این مقام مسئول، رسیدن به دانش فنی در تولید كنسانتره و گندله به میزان 80 درصد و دانش فنی فولاد به میزان 60 درصد موفقیت های بزرگی برای صنعت فولاد كشور محسوب می شود.
به گزارش ایرنا، همایش «چشم انداز فولاد ایران با نگاهی به بازار» امروز (سه شنبه) با حضور «خداداد غریب پور» رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، «جعفر سرقینی» معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت و فعالان صنعت فولاد با هدف بررسی وضعیت، دستاوردها و چالش های این صنعت در مركز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما در حال برگزاری است.
اقتصام** 3065**9132**2022