تهران-ایرنا- مشاركت ایران در بازسازی سوریه در دوران پسابحران و امضای 11 تفاهم نامه همكاری دوجانبه میان طرفین در این زمینه در جریان سفر اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهوری ایران به این كشور در رسانه های عربی بازتاب یافت.

به گزارش ایرنا، روزنامه فرامنطقه ای عربستانی الشرق الاوسط روز سه شنبه نوشت كه تهران در دمشق به یك توافق همكاری راهبردی دست یافت.
این روزنامه گزارش داد كه «محمد سامر الخلیل» وزیر اقتصاد سوریه پس از چهاردهمین نشست مشترك دو كشور گفت كه نتیجه گفت و گو ها تقویت همكاری های دو كشور در زمینه های تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری شركت های ایرانی در بازسازی سوریه و تقویت حجم تجارت میان سوریه و ایران در تفاهم نامه هایی طولانی مدت راهبردی بود.
شبكه اماراتی اسكای نیوز هم با پوشش خبر سفر جهانگیری به دمشق اعلام كرد كه ایران و سوریه 11 تفاهم نامه اقتصادی طولانی مدت در دمشق امضا كردند.
این شبكه مدعی شد كه ایران با این اقدام خود بر اقتصاد سوریه هیمنه انداخت.
بحران در سوریه از اواخر اسفند ماه 1389 به خاطر برخی طرح ها و اقدامات كشورهای همسایه سوریه ، برخی كشورهای عربی و غربی با برپایی دو اتاق هماهنگی و فكر در مرزهای سوریه در تركیه و اردن آغاز شد و تاكنون میلیارها دلار برای حمایت از تروریست ها در زمینه های مالی، تسلیحاتی ، آموزشی و لجستیك هزینه شده است ولی در آخر سوریه با كمك دوستان خود سربلند از این بحران خارج می شود.
پایگاه اطلاع رسانی شبكه خبری «روسیا الیوم» روز سه شنبه گزارش داد كه در اقدامی كه دمشق آن را تاریخی خوانده، سوریه و ایران روز دوشنبه تفاهم نامه هایی را در زمینه همكاری های اقتصادی و راهبردی طولانی مدت بین دو كشور امضا كردند.
این شبكه خبری گزارش داد كه معاون رئیس جمهوری ایران تاكید كرد كه تهران همانند برهه جنگ در سوریه در مرحله بازسازی این كشور در كنار آن خواهد ایستاد.
پایگاه خبری المواطن سوریه نیز گزارش داد كه سوریه و ایران روز دوشنبه توافق های راهبردی را درباره همكاری اقتصادی طولانی مدت امضا كردند كه كمك بزرگی به بازسازی سوریه خواهد كرد.
این پایگاه گزارش داد كه در پایان چهاردهمین نشست كمیته عالی مشترك ایران و سوریه به ریاست عماد خمیس نخست وزیر سوریه و اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهوری ایران طرفین 9 یادداشت تفاهم در زمینه های حمل و نقل ریلی، ساختمان سازی، سرمایه گذاری، مبارزه با تروریسم و پولشویی و تامین مالی تروریسم و آموزش و فرهنگ امضا كردند.
المواطن افزود كه ایران در كنار روسیه از مهم ترین حامیان دمشق در عرصه سیاسی بین المللی و در نبرد دمشق علیه گروه های مسلح در سوریه از سال 2011 است.
این پایگاه یاد آور شد كه «محمد سامر الخلیل » وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه در 30 دسامبر 2018 در دیدار از تهران تاكید كرد كه شركت های ایرانی در بازسازی سوریه در مرحله آینده پس از پایان بحران در این كشور در اولویت خواهند بود.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری روز دوشنبه به منظور دیدار و رایزنی با مقامات بلندپایه سوریه وارد دمشق شد و از سوی «عماد خمیس» نخست وزیر این كشور مورد استقبال رسمی قرار گرفت.
روزنامه «الوطن» سوریه نیز روز سه شنبه گزارش داد، این تفاهم نامه ها در زمینه های اقتصادی، علمی، فرهنگی، زیرساختی و خدماتی و سرمایه گذاری و مسكن بود.
همچنین این تفاهم نامه ها شامل یادداشت تفاهم هایی میان وزارت اقتصاد ، وزارت خارجه سوریه، وزارت صنایع و معادن و تجارت و موسسات ایرانی و سوری در زمینه حمل و نقل ریلی و نیز تفاهم نامه هایی در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در سوریه و همكاری اطلاعاتی در زمینه پولشویی و تامین مالی تروریسم است.
روز دوشنبه چهاردهمین دور از كمیسیون عالی مشترك ایران و سوریه در دمشق به ریاست خمیس و جهانگیری برگزار و طرفین در پایان آن تفاهم نامه های همكاری های راهبردی اقتصادی طولانی مدت و یادداشت تفاهم برای نشست های این كمیته را امضا كردند.
ایران و سوریه پیش از آغاز بحران در این كشور نزدیك به 600 میلیون دلار مبادلات تجاری داشتند كه به خاطر بحران هشت ساله اخیر این مبادلات به حدود 150 میلیون دلار رسید و دو طرف تصمیم دارند با امضای تفاهم نامه هایی این رقم را افزایش دهند.
از سال 1375 تا 1389 دو كشور 13 كمیسیون مشترك در تهران و دمشق به ریاست وزیران مسكن و شهرسازی و اقتصادی ایران و سوریه برگزار كردند كه این امر موجب افزایش شدید مبادلات تجاری بین دو طرف شد.
با آغاز بحران در سوریه برگزاری این كمیسیون ها متوقف شد و اكنون با شكست طرح ها و توطئه های دشمنان سوریه در این كشور باردیگر فصلی نو در روابط و مناسبات اقتصادی تهران و دمشق آغاز شده است.
تلاش دو طرف همپا شدن روابط در زمینه های مختلف با سطح روابط سیاسی است كه در عالی ترین درجه قرار دارد.
خبرگزاری سوریه نیز در روزهای اخیر خبر برگزاری كمیسیون مزبور را در راس اخبار خود قرار داده است.
روزهای گذشته كارشناسان دو كشور با برگزاری جلسه در هتل داماروز دمشق آخرین رایزنی ها و گفت و گوهای خود را در ارتباط با تفاهم نامه های امضا شده انجام دادند.
سوریه بارها تاكید كرده است كه كشورهایی در بازسازی این كشور حضور خواهند داشت كه در دوران هشت سال بحران این كشور در كنار ملت و دولت سوریه قرار داشتند.
اكنون بسیاری از كشورهای جهان از جمله برخی كشورهای غربی و عربی منطقه خلیج فارس به دنبال یافتن راه هایی برای حضور و مشاركت در بازسازی سوریه هستند ولی دمشق با این درخواست ها تاكنون موافقت نكرده است.
خاورم**9366*1436*