تهران- ایرنا- رئیس امور بیمه و دعاوی شركت ملی نفتكش ایران در واكنش به ماجرای تماس های مشكوك با خانواده شهدای سانچی و ادعای زنده بودن آنها، گفت: بیشتر خانوادها با توجه به بررسی های انجام شده موضوع شهادت سرنشینان سانچی راپذیرفته اند، اما چند خانواده حاضر به پذیرش این موضوع نشدند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی شركت ملی نفتكش، «علیرضا نوذری امینی» در توضیح تماس های مشكوك با گروهی از خانواده شهدای سانچی و ادعای زنده بودن و گروگان گرفته شدن خدمه كشتی، اظهار داشت: «اولا هدف گروگانگیری چه چیزی می تواند باشد؟ دوم اینكه چرا بعد از گذشت یك سال از سانحه هیچ خبر و نشانه و علائمی از گروگانگیران وجود ندارد و هیچ درخواستی عنوان نشده است؟»
«سوم اینكه مطابق بررسی های دقیق اطلاعات جعبه سیاه سانچی، جعبه سیاه كشتی كریستال (كشتی باربری چینی) و حتی جعبه های سیاه كشتی های اطراف سانحه و جست وجوی وسیع محل سانحه تا ابعاد وسیع هیچ نشانه ای از خروج خدمه كشتی وجود ندارد، پس چگونه ممكن است این خدمه به گروگان گرفته شده باشند؟»
رئیس امور بیمه و دعاوی شركت ملی نفتكش ایران اضافه كرد: نكته چهارم اینكه چرا بیشتر خانواده ها كه با موضوع شهادت عزیزانشان كنار آمده اند این ادعاها را مطرح نمی كنند و هیچ تماسی با آنها گرفته نمی شود و این موضوع فقط از سوی چند خانواده مطرح می شود؟
نوذری امینی، بررسی موضوعات گروگانگیری و ابعاد امنیتی و پلیسی این مساله را به ارائه نظرات كارشناسی مراجع ذیصلاح امنیتی و انتظامی موكول كرد و گفت: طبیعی است كه با این حجم از شایعاتی كه درخصوص سانحه سانچی به وجود آمده بود، پرداختن به موضوعاتی از قبیل گروگانگیری نیز باید با لحاظ كردن مسائل و ابعاد فنی و كارشناسی و استناد به شواهد موجود سانحه انجام شود و اظهارنظر در این خصوص با توجه به مستنداتی كه از روزهای وقوع سانحه و هشت روز سوختن كشتی در دمای 900 درجه ای وجود دارد، انجام پذیرد.
وی درخصوص برگزاری جلسات كارشناسی و توجیهی برای خانواده های سانچی نیز اظهارداشت: ما از روزهای نخست سانحه تاكنون به طور مرتب، جلسات كارشناسی و اطلاع رسانی در زمینه پاسخ به سوالات خانواده ها را در دستور كار داشته و داریم.
رئیس امور بیمه و دعاوی شركت ملی نفتكش ایران خاطرنشان كرد: بیشتر خانوادها با توجه به توضیحات موجود و ارائه نتایج به دست آمده از تحقیقات، در این زمینه قانع شدند و فقط چند خانواده حاضر به پذیرش شهادت عزیزانشان نشدند.
نوذری اضافه كرد: آخرین جلسه ای كه داشتیم دو ماه پیش بود كه در آن همه ارگان ها، نهادها، افراد، تیم ها، كارشناسان و مسئولان حاضر در سانحه سانچی و روزهای وقوع و غرق شدن سانچی را گردهم آوردیم و نشست جامعی در این زمینه برگزار كردیم.
وی ادامه داد: برای این نشست هیچ سقف زمانی قائل نشدیم و در این جلسه 10 ساعته به همه پرسشها و ابهامات خانواده ها پاسخ گفته شد؛ در این جلسه، صدای جعبه سیاه سانچی نیز به درخواست خود خانواده ها پخش شد.
نوذری اعلام كرد: باوجود دعوت گسترده و برگزاری این جلسه كارشناسی به صورت جامع، چند خانواده ای كه ادعای گروگان گرفته شدن خدمه سانچی را دارند حاضر به حضور در این نشست و دریافت پاسخ سئوالات و ابهامات خود نشدند.
رئیس امور بیمه و دعاوی شركت ملی نفتكش درخصوص موضوع غواصی و تفحص پیكر شهدا نیز تصریح كرد: از همان ساعات اولیه وقوع این سانحه، به همه شركت های معتبر دنیا اعلام كردیم هر شركتی كه می تواند بحث غواصی و تفحص را انجام دهد ما بدون هیچ محدودیتی در هزینه با آنها قرارداد خواهیم بست.
وی اضافه كرد: با حرفه ای ترین تیم های داخلی و بین المللی قرارداد بستیم و كارشناسان سابق شركت «اسمیت» به عنوان بهترین شركت امدادونجات دریایی دنیا را به استخدام خود درآوردیم.
نوذری افزود: تیم های غواصی و عملیات زیرآبی بیش از 50 روز در محل سانحه به انجام عملیات غواصی و ارسال ربات زیرآبی برای تصویربرداری از لاشه كشتی و بررسی ابعاد مختلف مربوط به انجام عملیات تفحص شهدا، برش زدن كشتی، ورود به كشتی و... پرداختند.
وی تصریح كرد: در نامه مكتوبی كه از سوی «هانس وان رویج» و «جیكوب هاگن دراپ» اعضای سابق تیم عملیات شركت اسمیت به شركت ملی نفتكش ارسال شده، پس از بررسی همه جانبه و انجام مطالعات تخصصی اعلام شده است كه امكان انجام عملیات تفحص و یا بالا كشیدن لاشه كشتی سانچی وجود ندارد.
نوذری گفت: تیم های مجرب كارشناسی داخلی و بین المللی به ما اعلام كردند كه طبق بررسی همه تصاویر دریافتی و با لحاظ همه شرایط و جوانب حادثه و مدت هشت روزی كه سانچی در آتش با درجه حرارت بیش از 900 درجه سانتیگراد سوخت و ذوب شدن آن بر اثر حرارت و فشار ناشی از غرق شدن، نمی توان به یافتن نشانه ای از پیكر شهدا امیدوار بود.
رئیس امور بیمه و دعاوی شركت ملی نفتكش ایران ادامه داد: به عبارت دیگر در شرایط كنونی این كشتی، احتمال موفقیت در یافتن نشانه ای پیكر شهدای سانچی غیرممكن است.
به گزارش ایرنا، شانزدهم دی ماه سال 96 یك كشتی فله بر چینی حامل 64 هزار تن گندم در سواحل شانگهای چین به نفتكش ایرانی سانچی كه حامل بیش از 130 هزار تن میعانات گازی بود، برخورد كرد كه در پی آن 32 سرنشنین این نفتكش (30 ایرانی و 2 بنگلادشی) جان باختند.
اقدام های فوریتی و ضربتی برای خاموش كردن شعله ها و تعیین وضعیت خدمه نفتكش ایرانی به دلیل گستردگی دامنه انفجارها و همچنین دمای بسیار زیاد حاصل از آتش سوزی بی نتیجه ماند، زیرا نزدیك شدن به كشتی و حضور بلندمدت در آن برای بررسی وضعیت میدانی ناممكن بود و در نهایت سانچی پس از هشت روز غرق شد.
اقتصام**2022 ** 2023