تهران – ايرنا - محققان دانشگاه كلمبيا به رهبري دكتر نيما مسگراني سيستم جديدي را طراحي كردند كه قادر است افكار را مستقيما به سخنان قابل درك تبديل كند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري ساينس ديلي، اين فناوري از طريق نظارت بر فعاليت مغز يك شخص مي تواند واژه هايي را كه شخص مي شنود با دقت بسيار زيادي بازسازي كند. اين فناوري كه از قدرت ابزارهاي تركيب كننده صدا و هوش مصنوعي بهره مي برد، روش هاي جديدي را براي برقراري ارتباط مستقيم بين كامپيوترها و مغز كاربران در اختيار مي گذارد.
نتيجه تحقيقات قبلي نشان مي دهد كه هنگام صحبت كردن و شنيدن سخنان سايرين، الگوهاي خاصي از فعاليت مغز ايجاد مي شوند كه به سادگي قابل تشخيص هستند و با استفاده از فناوري مناسب مي توان اين الگوها را به حروف و صداها و در نهايت سخنراني، ترجمه كرد.
براي اين منظور دكتر نيما مسگراني كه هدايت اين تحقيقات را بر عهده داشت به سراغ الگوريتم هاي كامپيوتري رفت كه پس از دريافت آموزش هاي مناسب توانايي تركيب كردن كلمات را دارند. اين الگوريتم ها در فناوري هاي Amazon Echo و Apple Siri نيز به منظور واكنش هاي صوتي به سوالات كاربران مورد استفاده قرار گرفته است.
محققان براي انجام اين كار از بيماران مبتلا به صرع كه تحت عمل جراحي مغز قرار داشتند، خواستند كه به جملات بيان شده توسط افراد مختلف گوش كنند و همزمان فعاليت مغزي آن ها را ثبت كردند. سپس از همان بيماران خواستند كه به صداي بيان ارقام صفر تا 9 گوش كنند و باز هم فعاليت مغزي آن ها را ثبت كردند. اين اطلاعات توسط الگوريتم هاي كامپيوتري تجزيه و تحليل شد و نتايج با استفاده از شبكه هاي عصبي كه عملكرد نورون هاي مغز را شبيه سازي مي كنند، مورد پردازش قرار گرفت.
نتيجه نهايي نوعي صداي رباتيك بود كه ارقام را بيان مي كرد. اين صدا براي افراد مختلف پخش شد و اين افراد توانستند در 75 درصد از موارد، محتواي صداي پخش شده را به درستي تشخيص دهند. چنين دقتي تا كنون توسط هيچ فناوري ديگري به دست نيامده است.
دكتر مسگراني و گروه او قصد دارند از اين فناوري براي بيان اعداد و واژگان پيچيده تر استفاده كنن و اميدوارند در نهايت بتوانند اين سيستم را به عنوان بخشي از يك ايمپلنت در مغز بيماران كار گذارند تا افكار آن ها را به سخنراني تبديل كند.
گزارش كامل اين تحقيقات درنشريه Scientific Reports منتشر شده است.
علمي (6)**9259**1440