پكن- ایرنا- در شرایطی كه چین از امروز ( چهارشنبه )میزبان نشست پنج قدرت هسته ای دنیا خواهد بود كارشناسان بر این باورند كه پایگاه آزمایش موشكی بالستیك عربستان با طراحی چینی كه تصاویر آن بتازگی به رسانه ها درز كرده است می تواند چالش جدیدی در منطقه ایجاد كند.

به گزارش ایرنا كارشناسان تسلیحاتی می گویند ساخت پایگاه موشكی در عربستان، كشوری كه بارها از جمهوری اسلامی ایران به دلیل توسعه سامانه های موشكی انتقاد كرده شوك بزرگی به منطقه وارد كرده است.
این پایگاه از آنجا توجه دنیا را به خود جلب كرده است كه گفته می شود برای تولید موشك های بالستیك است این موشك ها از حساسیت بالایی برخوردار هستند و می توانند كلاهك های اتمی حمل و اهداف خود را هزاران كیلومتر دورتر نابود كنند.
واشنگتن پست نوشته است این كارخانه كه در صورت عملیاتی شدن توان تولید موشك‌های بالستیك را به سعودی‌ها می‌دهد، در یك پایگاه موشكی در منطقه «الوطح» واقع در جنوب غربی ریاض واقع شده است.
ساخت و كشف این پایگاه موشكی بالستیك از سوی بسیاری از ناظران می تواند باعث بروز اختلافات میان آمریكا و عربستان شود اگرچه هر دو یكدیگر را شریك و همكار قلمداد می كنند اما مناسبات آنها پس از قتل 'جمال خاشقچی' به مراتب تیره تر شده است و این موضوع هم شرایط را بدتر خواهد كرد.
'جفری لوییس' از كارشناسان موسسه بین المللی میدل بری می گوید: سرمایه گذاری های سنگین در ساخت موشك های بالستیك نشان دهنده نیات ریاض برای توسعه تسلیحات اتمی است.
وی می افزاید بررسی های تصاویر ماهواره ای نگرانی ها را بیشتر می كند اكنون مساله اینجا است كه شاید آمریكا و دیگر كشورها، ارزیابی دقیقی از عربستان نداشته اند.
نشریه 'جینز دیفنس' هم در گزارشی نوشته است اولین پایگاه موشكی عربستان را با دو سایت موشكی و با طراحی چینی، در سال 2013 میلادی شناسایی كرده است.
اما تصاویر ماهواره ای كه ظاهرا در ماه نوامبر سال گذشته بدست آمده است یك پایگاه موشكی بالستیك پیشرفته تر را نشان می دهد كه برای ساخت موشك های دارای سوخت جامد قابل استفاده است.
'مایكل المان' از موسسه مطالعات راهبردی واشنگتن بر این باور است كه باید دقت بیشتری درباره فعالیت های كشورها داشت ظاهرا اینها مسایلی است كه حالا برخی كشورها روی آنها متمركز شده اند و بر ساخت موشك تمركز كرده اند.
وی افزود اكنون یك موضوع دیگر هم وجود دارد كه واقعا باید روی آن توجه بیشتری نشان داد و آن اینكه عربستان سعودی چه پیشرفت هایی در این زمینه داشته و تا چه اندازه به دانش ساخت این موشك ها دست یافته است.
این كارشناس می گوید پایگاه موشكی بالستیك عربستان طراحی چینی دارد این هم موضوع دیگر قابل توجه است.
روزنامه ساوت چاینا هنگ كنگ هم می نویسد: اینكه چنین مسایلی از طراحی چینی در پایگاه عربستان مطرح شود عجیب نیست زیرا حمایت های نظامی چین از ریاض چیز جدیدی به حساب نمی آید.
بنا به این گزارش، چین قبل از این هم پهپادهای نظامی خود را به رغم مخالفت های آمریكا به عربستان و دیگر كشورهای خاورمیانه فروخته است این پهپادها را حتی آمریكا هم به این كشورهای نفروخته است تا از توسعه تسلیحات كشتار جمعی جلوگیری شود.
گزارش ادامه می دهد پكن قبل از این موشك های بالستیك از مدل 'دونگ فانگ' را نیز به عربستان فروخته است و ظاهرا برخی از این موشك ها در زرادخانه تسلیحاتی ریاض موجود است.
با این حال وزارت دفاع چین حاضر به ارایه توضیحاتی درباره مسایل فوق نشده است 'هوا چون اینگ' سخنگوی وزارت خارجه چین هم گفته است ما هرگز موضوعی به نام كمك به عربستان برای ساخت پایگاه موشكی نداشته ایم و نشنیده ایم.
عربستان و چین هیچكدام جزو رژیم كنترل فناوری موشكی نیستند پیمانی كه نزدیك به 30 سال قدمت دارد و هدف آن جلوگیری از توسعه سامانه های موشكی و ساخت بمب های اتمی است.
روزنامه هنگ كنگی انتقاد كشورهای عربستان، اسراییل و آمریكا از ایران را در چنین شرایطی تعجب برانگیز دانسته و آورده است: در شرایطی كه موضوع عربستان مطرح است، این كشورها سال ها است از ایران انتقاد می كنند و سعی دارند تهران را تهدید معرفی كنند.
گزارش تاكید می كند: كشوری مانند عربستان كه دارای جنگنده های بسیار پیشرفته است و اف 15 های مدرن را در نیروی هوایی به خدمت گرفته است چرا باید به دنبال ساخت موشك های بالستیك باشد.
موسسه اطلاع رسانی آستین در تگزاس هم گزارش كرده است از این پس آمریكا كار دشواری در ارتباط با برنامه موشكی ایران خواهد داشت زیرا مساله عربستان مطرح است و تصاویر ماهواره ای از پایگاه موشكی این كشور منتشر شده است.
كارشناسان می گویند اگر عربستان به طور جدی روی این موشك ها و ساخت آنها كار كرده باشد و بتواند موشك های بالستیك میان برد با قابلیت حمل كلاهك های اتمی بسازد آن زمان باید با قدرت با این فرایند مقابله كرد شرایطی كه می تواند ثبات منطقه ای را بیش از گذشته تحت تاثیر قرار داد و كنگره آمریكا هم احتمالا روی این موضوع تمركز خواهد كرد.
آساق**231**1904**