تهران- ايرنا- يك شركت كانادايي با استفاده از گرافن موفق به توليد تايرهاي جديدي شده كه مصرف سوخت را كاهش مي دهد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمي ايرنا ازستاد توسعه نانو، شركت كانادايي گراتوميك (Gratomic ) ازسه ماهه سوم سال 2019 تايرجديدي به بازار عرضه‌ خواهد كرد كه مصرف سوخت را كاهش مي‌دهد، در اين تايرها به‌صورت ميانگين، 20 تا 25 گرم گرافن استفاده شده‌است.
اين شركت اعلام كرد، كه تايرهاي جديدي به بازارعرضه كرده كه كارايي سوخت را بالا مي‌برد، اين تايرها موسوم به GUET حاوي گرافن بوده و در سه ماهه سوم سال 2019 به بازار عرضه خواهد شد.
شلدون اينونتاش، مديرعامل اين شركت گفت:از نقطه نظر تقاضاي بازار، ما به بازاري كشيده شده‌ايم كه فرصت‌هاي زيادي براي شركت به‌ همراه دارد،مشتريان ما به‌ دنبال چيزي هستند كه ما آن را داريم وآن جز گرافن چيزي نيست ،استفاده از گرافن نه تنها موجب صرفه‌جويي در مصرف سوخت مي‌شود بلكه مي‌تواند خواص بهتر و عمر طولاني‌تر را براي تاير به همراه داشته باشد، به نظر مي‌رسد كه چشم‌انداز بازار براي محصول GUET روشن باشد و ما در سال 2019، استفاده از اين بازار را آغاز خواهيم كرد.
از نظراين شركت بازار تاير خودرو بازار بزرگي بوده به‌طوري كه تا سال 2022 به رقم 2.5 بيليون دلار خواهد رسيد، اين شركت قصد دارد تا با استفاده از گرافن تايرهاي GUET را ساخته و به اين بازار نفوذ كند.
تاكنون، بازار جهاني تاير به دنبال استفاده از گرافن بوده است و اين ماده در بخش‌هاي مختلف تاير نظير تار و پود، ديواره‌ها و لايه ‌داخلي تاير استفاده شده كه در نهايت موجب كاهش وزن تاير شده‌است. با استفاده از گرافن، مقاومت چرخش تاير كاهش يافته و عملكرد آن نسبت به تايرهاي معمولي بهبود يافته است. به‌صورت ميانگين، 20 تا 25 گرم گرافن درهرتايراستفاده مي‌شود، با اين حال در اين صنعت، سازگاري ويژگي‌ها و مقياس پذيري عرضه عوامل محدود كننده بوده و تا به امروز بزرگترين محدوديت در تجارت گرافن بوده است.
علمي **9340**1440