تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹

تهران-ايرنا- سفر دوروزه اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري به سوريه با هدف امضاي موافقت ‌نامه راهبردي همكاري هاي اقتصادي ايران و سوريه در فضاي رسانه اي كشور بازتاب گسترده اي داشته است.

به گزارش گروه نشريات خبري؛ اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهوري اسلامي ايران روز دوشنبه هفته جاري در راس هياتي اقتصادي براي شركت در نشست هاي كميته عالي مشترك ايران و سوريه به دمشق سفر كرد و عصر روز سه شنبه سفر دو روزه خود به سوريه را با حضور در منطقه زينبيه شهر دمشق و زيارت بارگاه ملكوتي حضرت زينب كبري (س) پايان داد.
جهانگيري در جريان اين سفر علاوه بر شركت در نشست هاي كميته عالي مشترك ايران و سوريه، با مقام هاي عالي رتبه سوريه از جمله 'بشار اسد' رئيس جمهوري اين كشور ، عماد خميس نخست وزير و وليد المعلم وزير خارجه سوريه نيز ديدار و گفت و گو كرد.
بررسي امروز(دهم بهمن ماه) روزنامه ها، خبرگزاري ها و تارنماهاي داخلي نشان مي دهد كه رسانه هاي هر دو طيف اصلاح طلب و اصولگرا به بازتاب اخبار مربوط به ديدار اسحاق جهانگيري با مقام هاي عالي رتبه سوريه پرداخته اند و امضاي11 تفاهم نامه همكاري ميان ايران و سوريه را از رهاوردهاي اين سفر خواندند.
در اين ميان رسانه هاي منتسب به طيف اصلاح طلب، بخشي از سخنان جهانگيري در ديدار با بشار اسد رئيس جمهوري سوريه مبني بر اينكه ' پيام حضور هيأت ايراني، پايان جنگ در سوريه است' را برجسته و بر لزوم مشاركت ايران در بازسازي سوريه تاكيد كردند.
اين رسانه ها رهاوردهاي سفر جهانگيري به سوريه را تأييدكننده اين واقعيت دانستند كه فعاليت‌هاي اقتصادي، در ادامه حضور سياسي و مستشاري در سوريه، به راه افتاده است و نوشتند:اين همه، پاسخي به منتقدان سياست خارجي ايران است كه معتقد بودند نقش‌آفريني ايران در سوريه، جز در زمينه سياسي و ديپلماتيك، دستاورد ديگري براي ما ندارد.
رسانه هاي اصولگرا نيز بر مشاركت ايران در بازسازي سوريه را ضروري دانسته و نوشتند: از اين جا به بعد ديگر فصل بهره‌برداري از اين سرمايه است و بخش خصوصي ايران بايد بتواند خودش را به خوبي عرضه كند تا آينده اقتصادي در سوريه را به دست بگيرد.

رسانه هاي اصلاح طلب
................................
**ديدار جهانگيري با بشار اسد
خبرگزاري ايسنا در مطلبي با عنوان 'جهانگيري: پيام حضور هيأت ايراني، پايان جنگ در سوريه است'؛ ديدار اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهوري با بشار اسد رئيس جمهوري سوريه، را بازتاب و روزنامه هاي اعتماد، شرق، ابتكار،آرمان، همدلي و تارنماي انتخاب اين خبر را بازنشر دادند.

**مشاركت ايران در بازسازي سوريه
روزنامه قانون در مطلبي با عنوان 'سر سفره شام' نوشت: نزديك به يك دهه در سوريه درگيري بين‌المللي، همه كشورهاي مختلف را در گير كرد؛ نبردي كه سبب هزينه‌هاي فراواني براي جريان‌هاي مختلف درگير داشت. اين جنگ هنوز تركش‌هايي دارد و خون مي‌ريزد ولي لحظات پاياني خود را پشت سر مي‌گذارد. در دوران پساجنگ طرفين سعي مي‌كنند تا يكديگر را از ميدان به در كنند ولي اين خروج بايد نظامي باشد و نبايد اين سفره از دست برود زيرا بازسازي آن مي‌تواند زمينه نفوذ جاودانه را در پي داشته باشد. در همين راستا اسحاق‌جهانگيري براي رايزني‌هاي اقتصادي به سوريه رفته و با مقامات ارشد اين كشور به ويژه بشاراسد ديدار كرده است.

روزنامه آرمان در يادداشتي با عنوان 'مثلث عربي، عبري، غربي عليه ايران در سوريه' نوشت: به نظر مي‌رسد هدف از سفر معاون اول رئيس‌جمهوري به سوريه بيشتر اقتصادي بوده و توافقاتي براي پس از داعش در اين سفر مدنظر باشد از اين جهت كه اخيرا هم دو كشور عربي و مخالف حكومتي آقاي اسد يعني امارات و بحرين هم سفارتخانه‌هاي خود را در دمشق بازگشايي كردند و به مزاياي فراوان بازسازي سوريه و حضور تجاري و اقتصادي در اين كشور، چشم طمع دوخته‌اند...طبيعي است كه دوستان و همپيمانان سوريه در بعد اقتصادي هم در كنار دولت سوريه خواهند بود. اينكه در امر بازسازي خرابي‌هاي جنگ و همچنين رونق اقتصادي سوريه، متحدان اين كشور در كنار دولت آقاي اسد باشند، كاملا پذيرفتني است.

روزنامه آرمان در مطلب ديگري به نقل از 'صباح زنگنه' كارشناس و تحليلگر مسائل خاورميانه نوشت: در حال حاضر سيطره پررنگ دولت و ارتش دمشق در بيشتر نقاط سوريه سبب شده تا اين كشور گام‌هاي جدي براي پايان دادن به اين جنگ هفت ساله و آغاز بازسازي اين كشور بردارد. به صدا درآمدن زنگ بازسازي سوريه سبب شده است تا تهران هم به فكر پررنگ كردن جايگاه و نفوذ خود در اين كشور باشد. اين مساله در رقابت با ديگر كشورها تعريف نمي‌شود. چون جايگاه ايران در سوريه كاملا محفوظ است، هر چند كه خيلي از كشورهاي منطقه به فكر عدم حضور ايران در سوريه هستند. اما به هر حال تهران بايد برنامه جدي، بلندمدت و مدون براي حضور و نفوذ اقتصادي در سوريه را پيگيري كند كه به نظر من سفر آقاي جهانگيري مي‌تواند گام اول و موثر در اين خصوص باشد.

روزنامه ايران در يادداشتي با عنوان ' بسترهاي اقتصادي حضور ايران در سوريه' به قلم 'علي اصغر زرگر' نوشت:جمهوري اسلامي ايران در سال‌هايي كه سوريه درگير جنگ با داعش و چالش‌هاي ناشي از اين درگيري بود، هزينه‌هاي گسترده‌اي چه از منظر سياسي، مادي و نظامي در سوريه متقبل شد. هزينه‌ها و كمك‌هايي كه در نهايت باعث شد بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه حدود 90 درصد بر كشورش تسلط پيدا كند. با فروكش كردن آشوب‌هاي داخلي سوريه، اينك زماني فراهم شده كه دولت سوريه خرابي‌هاي هفت سال جنگ داخلي را با كمك كشورهاي دوست از جمله ايران ترميم و بازسازي كند. اين در حالي است كه سوريه خودش سرمايه و حتي نيروي انساني كافي ندارد و كشورهايي چون ايران، روسيه و لبنان و تا حدودي هم حزب‌الله در يك موقعيت بسيار خوبي قرار دارند كه مي‌توانند به روند بازسازي سوريه كمك‌هاي مؤثري كنند.

**روابط بانكي ايران و سوريه
تارنماي عصر ايران و روزنامه آرمان پيام اينستاگرامي رئيس كل بانك مركزي را بازتاب و به نقل از عبدالناصر همتي نوشتند: روز 9 بهمن 1397 و در چارچوب توافقات دو كشور ايران و سوريه در دمشق براي توسعه ارتباط اقتصادي بين دو كشور توافقنامه برقراري و توسعه روابط بانكي دو كشور به امضا رسيد. براساس تفاهمنامه با رئيس بانك مركزي سوريه روابط كارگزاري بانكي بين دو كشور برقرار و مجوز تاسيس بانك ايران و سوريه در دمشق صادر مي‌‌‌شود و بانك‌هاي مركز دو كشور با افتتاح حساب مبادلات بر مبناي پول ملي دو كشور را آغاز و امكان استفاده از كارت‌هاي بانكي دو كشور فراهم مي‌شود.

**رهاورد سفر جهانگيري به سوريه
خبرگزاري ايسنا در خصوص نتيجه سفر جهانگيري به سوريه نوشت: در جريان سفر اسحاق جهانگيري به سوريه، به منظور تعميق و گسترش روابط ميان جمهوري اسلامي ايران و سوريه 11 سند و يادداشت تفاهم همكاري ميان دو كشور به امضا رسيد. (اين خبر را نامه نيوز نيز با تيتر خيز اقتصادي ايران در سوريه به نقل از ايسنا بازنشر داد.)

روزنامه ايران در مطلبي نوشت: علاوه بر امضاي اسناد همكاري، كلنگ ساخت نيروگاه 540 مگاواتي در «لاذقيه» به همت ايران به زمين زده مي‌شود همچنين اتاق مشترك بازرگاني دو كشور در دمشق آغاز به كار كرد و نمايشگاه دائمي محصولات ايراني نيز در سوريه داير خواهد شد.دي ماه سال گذشته، در جريان سفر «عماد خميس» نخست وزير سوريه به ايران نيز علاوه بر امضاي پنج قرارداد ميان دو كشور، اعلام شد كه دولت سوريه قرارداد واگذاري مديريت يا سرمايه‌گذاري 5 هزار هكتار زمين كشاورزي، يك معدن بزرگ فسفات، پروانه اپراتور تلفن همراه، هزار هكتار زمين براي مخازن نفت و طرح گاوداري به ايران را امضا كرده است.اين شواهد كه در سفر اخير جهانگيري به سوريه، تثبيت و تصويب شد، تأييدكننده اين واقعيت است كه فعاليت‌هاي اقتصادي، در ادامه حضور سياسي و مستشاري در سوريه، به راه افتاده است و اين همه، پاسخي به منتقدان سياست خارجي ايران است كه معتقد بودند نقش‌آفريني ايران در سوريه، جز در زمينه سياسي و ديپلماتيك، دستاورد ديگري براي ما ندارد.

تارنماي انتخاب به نقل از خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) نوشت: طرفين سوري و ايراني يازده تفاهنامه و برنامه اجرايي براي افزايش همكاري بين دمشق و تهران در زمينه‌هاي اقتصادي، علمي، فرهنگي، زيرساختي، خدمت، سرمايه‌گذاري و مسكن امضا كردند.مهم‌ترين مسئله مربوط به همكاري اقتصادي راهبري طولاني مدت و يادداشت تفاهنامه نشست‌هاي كميته عالي فني مشترك بود كه «عماد خميس» نخست وزير سوريه و جهانگيري امضا كردند.

رسانه هاي اصولگرا
.........................
**مشاركت ايران در بازسازي سوريه
روزنامه جوان در تيتر نخست خود با عنوان 'دعوت اسد از شركت‌هاي خصوصي ايران براي بازسازي سوريه' نوشت: رئيس ‌جمهور سوريه در ديدار معاون اول رئيس‌جمهور ايران با قدرداني از رهبري معظم و دولت ايران، تشكر عميق خود را از ملت ايران به خاطر حمايت همه‌جانبه از ملت سوريه اعلام كرد...بشار اسد با اشاره به مقاومت دولت و ملت سوريه در برابر تروريست‌ها و تداوم اين مشي براي ريشه‌كن كردن تروريسم در سوريه گفت: پس از آزادسازي كامل سوريه، بازسازي اين كشور مهم‌ترين اولويت دولت است و ما خواهان حضور و همكاري بيشتر شركت‌هاي دولتي و خصوصي جمهوري اسلامي ايران در زمينه‌هاي مختلف هستيم.

خبرگزاري هاي مهر و دانشجو و تارنماي الف تاكيد اسحاق جهانگيري مبني بر مشاركت ايران در بازسازي سوره را برجسته كرده و نوشتند: عصر امروز (سه شنبه) در ديدار حموده الصباغ رئيس مجلس مردمي سوريه ، بازسازي كشور سوريه را نيازمند همكاري كشورهاي دوست در منطقه دانست و افزود: بازسازي زيرساخت ها و جبران ويراني ها نيازمند شكل گيري عزم و اراد ه مردم سوريه است و جمهوري اسلامي ايران نيز همانند دوره مبارزه عليه تروريسم، در دوره بازسازي نيز در كنار مردم و دولت سوريه خواهد بود.

محمدباقر خرمشاد، دبير شوراي راهبردي روابط خارجي در گفت‌وگو با روزنامه صبح‌نو درباره لزوم فعاليت بيشتر ايران براي حضور در بازار اقتصادي سوريه اظهار داشت: ملت ايران بايد بداند كه ما تاكنون در سوريه سرمايه‌گذاري كرده‌ايم؛ از اين جا به بعد ديگر فصل بهره‌برداري از اين سرمايه است. البته نبايد انتظار داشته باشيم كه دولت و ملت سوريه اين سرمايه را در يك طَبَقي قرار بدهند و روي آن ترمه يزدي هم بكشند و پيشكش ما بكنند! بخش خصوصي ما بايد بتواند آن‌قدر خودش را خوب عرضه كند تا آينده اقتصادي در سوريه را به دست بگيرد.

**روزنامه سياست روز با اشاره به قدرداني بشار اسد از رهبر معظم، دولت و ملت ايران نوشت: بشار اسد با اشاره به مقاومت دولت و ملت سوريه در برابر تروريست‌ها و تداوم اين مشي براي ريشه‌كن كردن تروريسم در سوريه گفت: پس از آزادسازي كامل سوريه، بازسازي اين كشور مهمترين اولويت دولت است و ما خواهان حضور و همكاري بيشتر شركت‌هاي دولتي و خصوصي جمهوري اسلامي ايران در زمينه‌هاي مختلف هستيم.

**سفر زائران ايراني به سوريه
روزنامه كيهان به نقل از نماينده ولي‌فقيه در امور حج و زيارت از اعزام زائران به حرم حضرت زينب(س) و حضرت رقيه(س) در آينده نزديك خبر داد و نوشت: به ‌دليل امنيت ايجاد شده در دمشق مي‌توانيم بار ديگر زائران ايراني را در آينده نزديك به سوريه اعزام كنيم.
**گروه نشريات خبري
پژوهشم**1181**1732