كرمان - ایرنا - رئیس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با اشاره به فرهنگ ضعیف آشنایی از خدمات بیمه ای گفت: افزایش ضریب نفوذ بیمه ای به عنوان ضرورت در توسعه صادرات كشور باید لحاظ شود.

به گزارش ایرنا، افروز بهرامی روز پنجشنبه در همایش بزرگداشت روز صادرات و تجلیل از صادركنندگان برتر استان كرمان افزود: در دنیا 10 درصد كل صادرات زیرپوشش بیمه اعتباری دولتی و خصوصی است و این آمار در كشور ما پنج درصد است.
وی با اشاره به مشكلات و محدودیت های بانكی بین المللی ادامه داد: بیمه نامه های خاص صادراتی و بیمه نامه های گردش صادرات اكنون تنهاترین و مطمئن ترین جایگزین ال سی هستند.
مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران تاكید كرد: راهبرد ما تامین منابع مالی صادركنندگان و كمك به آنها در راستای تسهیل گری است.
وی با اشاره به بحران های اقتصادی سالهای 2008 كه صندوق های ضمانت صادرات در بسیاری از كشورها با توجه به محدودیت های مالی مستقیما برای تامین منابع مالی صادرات ورود كردند، افزود: در مرحله نخست هدف صندوق ضمانت صادرات ایران ورود به انجام تسهیل گری است.
بهرامی اضافه كرد: سرمایه در گردش برای صادركنندگان با ضمانت نامه كه نرخ بهره را بانك ها با 2 درصد كاهش ارائه می دهند و هم وثیقه های پشتیبان سبك تری دریافت كنند مطلوب تر است به همین منظور با بانك ها وارد مذاكره شدیم و یكهزار و 500 میلیارد تومان منابع برای سرمایه در گردش اختصاص داده شده است.
وی ادامه داد : این اعتبار از طریق صندوق توسعه ملی و پنج بانك دیگر انجام خواهد شد تا با بهره كمتر تسهیل گری را انجام دهیم.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با اشاره به اینكه در شرایط سختی هستیم و خیلی از صادركنندگان علاقمند به فروش نقدی هستند یادآور شد: هرچند این كم ریسك ترین روش برای وصول مطالبات است ولی به نوعی اعطای بازار رقابتی به رقیب است كه به صورت اعتباری محصولات خود را می فروشند.
بهرامی خطاب به صادركنندگان گفت: اگر نگران این هستید كه برای فروش اعتباری كه در سر رسید وجوه حاصل از صادرات را نتوانید دریافت كنید بیمه نامه های صندوق این را جبران می كند و اگر نگران نقدینگی مدت خواب سرمایه خود هستید آن را هم از طریق خرید این اسناد صادراتی با جدیت پیگیری می كنیم و یا از طریق دیسكانت كمك كنیم تا مشكلات صادركنندگان كمتر شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : مهمترین اهداف اقتصاد مقاومتی تاب آوری در برابر تكانه های خارجی است كه هرچه این تكانه ها بیشتر شود بیشترین آسیب در بخش نفتی خواهد بود و درآمدهای نفتی آسیب پذیرتر خواهد بود.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: آنچه می تواند آسیب ها را جبران كند صادرات غیر نفتی است و در بحث حمایت از تولید داخل و كالای ایرانی با بررسی ها نشان می دهد كه اگر میزان واردات كالای مصرفی را با كل مخارج خانواده ها مقایسه كنیم در طول سال فقط 20 درصد سبد خانوار را به خود اختصاص داده است یعنی 80 درصد مصرف از كالاهای ایرانی است.
وی با طرح این سوال كه خلاء بین عرضه و تقاضای مصرف كنندگان در كجاست و چرا كارخانجات ما از كمی تقاضا رنج می بیند، خاطرنشان كرد : به این دلیلی است كه در خودكفایی رویكرد جایگزینی واردات داشتیم و الی رفتن به سمت توسعه صادرات كارسخت است ولی چاره ای نیست.
بهرامی افزود: تجلی واقعی حمایت از كالای ایرانی در توسعه بازارهای صادراتی است و نگرانی صادر كنندگان ریسك های تجاری و سیاسی است كه در صادرات رخ می دهد و هركدام از اینها وصول وجوه حاصل از صادرات كالا و خدمات صادركنندگان را با مشكل مواجه خواهد كرد.
وی تصریح كرد: صندوق ضمانت صادرات ایران پوشش ریسك ها را بر عهده می گیرد و مانند سایر صندوق ها در دیگر كشورها كه به همین منظور تاسیس شده، بخصوص در كشور ما بازارهای هدف صادراتی خطرپذیر هستند.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران خطاب به صادركنندگان گفت: توصیه ما استفاده از خدمات این صندوق است و امروز خوشحالیم كه در بین صادركنندگان نمونه استان كرمان تعدادی از مشتریان صندوق ضمانت هم معرفی شدند.
وی افزود : كرمان رتبه چهارم را در بین صادركنندگان دارد كه می تواند ارتقا پیدا كند.
بهرامی در پایان از صادركنندگان خواست تا با مراجعه به صندوق ضمانت صادرات ایران از نزدیك با محصولات و برنامه های این صندوق آشنا شوند.
7420/ 5054