تهران - ایرنا - وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه در نشست خبری مشترك در بخارست پایتخت رومانی تا دقایقی دیگر راه اندازی سازوكار مالی ویژه اروپا برای ایران را به صورت رسمی اعلام می كنند.

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا، هایكو ماس، جرمی هانت و ژان ایو لودریان وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه در كنفرانس خبری مشترك در بخارست پس از نشست وزیران اتحادیه اروپا راه اندازی رسمی سازوكار مالی ویژه اروپا برای ایران موسوم به INSTEX را اعلام می كنند.
شبكه «ان دی آر» (NDR) آلمان پیشتر گزارش داد سه كشور آلمان، فرانسه و بریتانیا رسما كانال پرداخت تبادلات مالی با ایران را راه اندازی كرده اند.
این كانال كه تحریم های آمریكا را دور می زند، تحت عنوان (INSTEX) ابزاری در حمایت از تبادلات تجاری خواهد بود.
بر اساس گزارش ان دی آر، INSTEX ( اینستكس ) در پاریس مستقر خواهد بود و یك كارشناس بانكی آلمانی مسئولیت آن را برعهده دارد. انگلیس ریاست هیات نظارت را برعهده خواهند داشت.
دویچه وله نوشت: طرف اروپایی قصد دارد از این كانال ابتدا برای فروش مواد غذایی و دارویی و ابزار پزشكی به ایران استفاده كند اما امكان گسترش آن درآینده وجود دارد.
پس از خروج آمریكا از برجام در اردیبهشت ماه سال جاری، اتحادیه اروپا با موضع‌گیری علیه این اقدام، به بررسی طرح‌‎هایی با هدف حفظ تجارت با ایران پرداخت.
این اتحادیه با اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها (Blocking Statute) گامی در حمایت از شركت های كوچك و متوسط برداشت تا این شركت ها به موجب این قانون، مشمول تحریم های آمریكا قرار نگیرند.
اتحادیه اروپا قرار بود روز دوشنبه با صدور یك بیانیه، اجرای این ساز وكار را اعلام كند؛ اما انتشار این بیانیه به دنبال آنچه كه اختلاف‌های داخلی بر سر ادبیات بكار رفته اعلام شد، به تأخیر افتاد.
شبد**9416**1379