سنندج - ايرنا - يكي از اهالي ناحيه منفصله شهري نايسر اقدام به ايجاد كتابخانه اي در محل كسب (ويدئو كلوپ) خود كرده و اينگونه عاشقان يار مهربان را در اين ناحيه گرد هم آورده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، ناحيه منفصل شهري نايسر سنندج با حدود 80 هزار نفر جمعيت از كمترين امكانات فرهنگي، هنري و ورزشي محروم است.
نايسر در يك دهه گذشته از روستايي در پنج كيلومتري شهر سنندج بواسطه نزديك بودن به شهر و ارزان بودن قيمت زمين پتانسيل جذب مهاجران را پيدا كرد.
از اواخر دهه 70 رشد جمعيت اين روستا به مرور افزايش پيدا كرد به گونه اي كه در سال 85 جمعيت آن به حدود 13 هزار نفر رسيد ولي همچنان روستا بود تا اينكه در سال 88 پيشنهاد ارتقاي آن به ناحيه منفصل شهري داده شد و در سال 89 اين مبحث به تصويب رسيد.
ايجاد زيرساخت ها و امكانات شهري در آن هيچگاه به سرعت رشد جمعيت اين ناحيه نرسيد و همچنان مردمان آن از بسياري امكانات رفاهي و زيرساخت هاي لازم در بسياري از حوزه ها محروم هستند.
اكنون صبحت از جمعيتي حدود 80 هزار نفري در نايسر مي شود كه اكثر آنها را هم قشر متوسط به پايين جامعه تشكيل داده اند ولي با اين وجود دل هاي ثروتمندي دارند.
اهالي اين ناحيه در بخش هايي، ديگر منتظر مسئولان و اختصاص اعتبار و غيره نماندند و خود آستين همت بالا زدند و بذر افزايش آگاهي و علم و دانش را در دل علاقه مندان به اين حوزه كاشتند.
يكي از كساني كه باني كاري بسيار ارزشمند در ناحيه منفصل شهري نايسر سنندج وريا فتحياني است كه خود عاشق كتاب و خواندن است و براي ترغيب ديگران هم به اين امر مهم پيشگام شده است.
وريا فتحياني فوق ديپلم كامپيوتر دارد و هشت سال پيش در نايسر ويدئو كلوپي را با عنوان ياران ايجاد كرده و كودكان، نوجوانان و جوانان بيشترين مشتري هاي او هستند.
وقتي ديد بعد از گذشت سال ها از تبديل نايسر به ناحيه شهري اين منطقه همچنان از نبود بسياري امكانات از جمله مجتمع فرهنگي و هنري و كتابخانه رنج مي برد دست بكار شد و گوشه اي از مغازه 40 مترمربعي خود را كتابخانه كرد و آن را كوچك ترين كتابخانه دنيا نام نهاد.
اين جوان خوش فكر نايسري كتاب هاي خود را از خانه به مغازه اش آورد تا به امانت در اختيار نوجوانان و جوانان هم محله ايي قرار دهد، اين كار او مورد استقبال هم قرار گرفت.
شور و اشتياق هم محله اي هايش باعث شد كار خود را توسعه دهد و مغازه 60 متري ديگري را به اجاره بگيرد و بخشي از آن را كتابخانه كند، اين اقدام فتحياني شور و نشاط فراواني در بين كودكان و نوجوانان نايسري ايجاد كرده است.

** وجود 650 جلد كتاب در كتابخانه هاي كوچك كلوپ ياران
وريا فتحياني در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينكه دو كلوپ ويدئو داراي كتابخانه دارد، اظهار داشت: در يكي از آنها كه فضاي آن كوچكتر است در حال حاضر 150 جلد كتاب وجود دارد.
وي با بيان اينكه كاري كه با عشق آغاز شود تعطيل نخواهد شد، گفت: هم اكنون در يكي ديگر از كلوپ ها كتابخانه اي با 500 جلد كتاب راه اندازي كرده كه 130 نفري هم عضو دارد.
فتحياني با بيان اينكه شيوه كار آنها در امانت كتاب متفاوت است، اضافه كرد: از هيچ فردي كارت ملي بابت امانت كتاب دريافت نمي شود فقط عنوان كتاب، نام و نام خانوادگي فرد گيرنده ثبت مي شود.
اين جوان خوش فكر نايسري افزود: شايد اين تصور وجود داشته باشد در اين ناحيه كه بيشتر جمعيت آن را مردماني با درآمد كم تشكيل داده اند افراد بدليل شرايط بد مالي كتابي را تحويل گرفته و ديگر پس ندهند ولي در طول مدتي كه اين كتابخانه هاي كوچك را ايجاد كرديم با چنين موردي مواجه نشديم.
وي يادآور شد: بيشترين مخاطبان ما كودكان و نوجواناني كه در مقاطع ابتدايي و راهنمايي تحصيل مي كنند، هستند و علاقه زياد آنها به كتاب داستان هايي با موضوعات علمي و تخيلي است.
فتحياني اظهار داشت: به منظور تشويق بيشتر كودكان و نوجوانان به خواندن، جايزه اي شامل بازي رايگان فوتبال دستي و پلي استيشن براي كساني كه كتاب مي خوانند در نظر گرفته ايم.
وي با اشاره به اينكه تاكنون چندين جلد كتاب از طرف همسايه ها و يكي از انجمن هاي مردم نهاد استان به كتابخانه كوچك ياران اهدا شده است، گفت: كودكان و نوجوانان اين ناحيه به دليل وضعيت مالي خانواده هايشان توان خريد كتاب هاي غير درسي ندارند و وجود كتابخانه در اينجا نيازي اساسي است.
فتحياني اضافه كرد: يكي از مهمترين اهدافم در ايجاد اين كتابخانه كوچك ترغيب بچه هاي اين ناحيه به خواندن كتاب هاي غير درسي و تلنگر به كساني كه توان و قدرت انجام كارهاي فرهنگي و هنري و ورزشي را دارند، بوده است.
مدتي است كه عنوان اين كلوپ به مجموعه فرهنگي، ورزشي و تفريحي ياران تغيير پيدا كرده و مديريت آن علاوه بر برنامه هاي فرهنگي و ورزشي، اردوهاي تفريحي داخل شهر سنندج هم براي كودكان و نوجوانان برگزار مي كند.
فتحياني بخش زيادي از باري كه مي بايست مسئولان به دوش بكشند را متقبل شده و با هزينه شخصي خود كودكان و نوجوانان هم محله اي را به مكان هاي تفريحي سطح شهر و سينما مي برد.
مسئول مجموعه فرهنگي، ورزشي و تفريحي ياران ضمن تشكر از مديريت حوزه هنري استان كردستان گفت: بليط نيم بها توسط حوزه هنري در اختيار اين مجموعه قرار داده شده و هر دو ماه يكبار بچه هاي اينجا رو به سينما بهمن مي بريم.
اداره كل كتابخانه هاي عمومي كردستان و تعدادي از انجمن هاي مردم نهاد هم براي حمايت بيشتر از اين جوان با اهداي قفسه و چندين جلد كتاب وارد عرصه همياري شده اند.
مدير كل كتابخانه هاي عمومي استان كردستان اين اقدام جوان نايسري را ناشي از دغدغه فرهنگي او دانست و اظهار داشت: چنين كارهاي مي تواند موجب ترويج هر چه بهتر و بيشتر كتابخواني در جامعه شود.
محمد عبدالملكي به خبرنگار ايرنا گفت: به محض اطلاع از اين كار ارزشمند از كتابخانه كوچك ايجاد شده در كلوپ فرهنگي، ورزشي ياران بازديد و تا حد توان امكانات سخت افزاري همچون قفسه كتاب را برايش تامين كرديم.
وي افزود: تاكنون 6 قفسه، دو ميز، هشت صندلي و حدود 600 جلد كتاب به اين كتابخانه كوچك استان اهدا كرده ايم.
مدير كل كتابخانه هاي عمومي كردستان با اشاره به اينكه ناحيه منفصل شهري نايسر با بيش از 75 هزار نفر جمعيت فاقد كتابخانه عمومي است، افزود: با ايجاد كتابخانه در مجتمع فرهنگي و هنري كه در اين ناحيه در حال ساخت است تلاش مي كنيم اين كمبود را جبران كنيم.
وقتي وارد كلوپ ويدئويي ياران كه در خيابان پشت شهرداري قديمي و جنب گاز پركني نايسر واقع شده، مي شويد علاوه بر پوستر فيلم ها، كاغذ نوشته هايي در ارتباط با كوچك ترين كتابخانه دنيا و اسامي برندگان، مطالعه كنيد و جايزه بگيريد خودنمايي مي كند.
پسري از اهالي نايسر كه خود را آمانج معرفي كرد به خبرنگار ايرنا گفت: در مقطع دوم متوسطه اول مشغول به تحصيل هستم و پدرم كارگر است و سه خواهر هم دارم.
وي افزود: از زماني كه خواندن و نوشتن را آموختم تاكنون سه عنوان كتاب غير درسي را خواندم آنها را هم از كتابخانه كلوپ ياران به امانت گرفتم.
اين نوجوان نايسري با اشاره به اينكه بچه هاي نايسر هم نياز به كتابخانه و سالن هاي مطالعه دارند، اضافه كرد: كتابخانه كلوپ ياران خيلي جاي خوبيه ولي ما به سالن مطالعه كه در آن سكوت كامل وجود داشته باشد هم نياز داريم.
كم نيستند كودكان و نوجواناني كه در نواحي حاشيه شهرها از وجود امكانات و فضاهاي فرهنگي، هنري و ورزشي محروم هستند و بي شك در چنين شرايطي بسياري از استعدادها و توانمندي هاي آنها بروز و ظهور پيدا نمي كند.
حال كه دولت به دليل تحريم هاي اقتصادي بودجه مناسب براي اختصاص به نواحي حاشيه شهرها در اختيار ندارد مي طلبد افراد خوش فكر و دلسوزي همچون وريا فتحياني كه تعداد چينن اشخاصي هم در جامعه ما كم نيستند، براي ارتقاي زيرساخت هاي فرهنگي، هنري و ورزشي در اين نواحي دست بكار شوند.
9936/9102