پكن- ايرنا- تلويزيون ژاپن در گزارشي در مورد راه اندازي ساز و كار مالي اتحاديه اروپا و ايران تاكيد كرد تهران با راه اندازي اين ساز و كار مالي، مبادلات تجاري خود را با كشورهاي اروپايي توسعه مي دهد.

به گزارش ايرنا تلويزيون 'ان.اچ.كي' روز جمعه در گزارشي اعلام كرد با ساز و كار مالي جديد ايجاد شده، كشورهاي اروپايي مي توانند در حالي كه با ايران مبادلات تجاري انجام مي دهند، از تحريم هاي احتمالي ايالات متحده آمريكا نيز در امان بمانند.
گزارش مي افزايد: سه كشور فرانسه، آلمان و بريتانيا روز گذشته ايجاد ساز و كاري را اعلام كردند كه توافق بين المللي قرارداد هسته اي ايران موسوم به برجام را حفظ مي كند آمريكا به طور يك جانبه از توافق سال 2015 ميلادي خارج شد و تحريم ها عليه ايران را مجددا اعمال كرد.
تلويزيون ژاپن به نقل از رسانه هاي اروپايي مي گويد اين سيستم كه به 'اينستكس' موسوم است به شركت ها كمك خواهد كرد بدون آنكه مورد تحريم هاي ايالات متحده آمريكا قرار گيرند، بتوانند با ايران معاملات تجاري داشته باشند با اين حال فعلا از اين ساز و كار براي داد و ستد مايحتاج روزانه نظير مواد غذايي و دارو استفاده خواهد شد.
گزارش مي افزايد: اما احتمال آن نمي رود كه از اين ساز و كار براي معاملات محصولاتي از جمله نفت خام كه صادرات اصلي ايران است استفاده شود.
ان.اچ.كي مي افزايد: در عين حال سه كشور اروپايي از ساير كشورها هم خواسته اند به اين ساز و كار جديد بپيوندند.
به گزارش ايرنا، هايكو ماس، جرمي هانت و ژان ايو لودريان وزيران خارجه آلمان، انگليس و فرانسه در كنفرانس خبري مشترك در بخارست، پنجشنبه شب پس از نشست وزيران اتحاديه اروپا راه اندازي رسمي سازوكار مالي ويژه اروپا براي ايران موسوم به INSTEX را اعلام كردند.
شركتي كه با عنوان INSTEX ثبت شده در پاريس مستقر خواهد بود و يك كارشناس بانكي آلماني مسئوليت آن را برعهده دارد. انگليس رياست هيات نظارت را برعهده خواهد داشت.
پس از خروج آمريكا از برجام در ارديبهشت ماه سال جاري، اتحاديه اروپا با موضع‌گيري عليه اين اقدام، به بررسي طرح‌‎هايي با هدف حفظ تجارت با ايران پرداخت.
اين اتحاديه با اجراي قانون مسدودسازي تحريم‌ها (Blocking Statute) گامي در حمايت از شركت هاي كوچك و متوسط برداشت تا اين شركت ها به موجب اين قانون، مشمول تحريم هاي آمريكا قرار نگيرند.
اتحاديه اروپا قرار بود روز دوشنبه با صدور يك بيانيه، اجراي اين ساز وكار را اعلام كند؛ اما انتشار اين بيانيه به دنبال آنچه كه اختلاف‌هاي داخلي بر سر ادبيات بكار رفته اعلام شد، به تأخير افتاد.
**آساق**1904**