تهران – ایرنا- منابع خبری شنبه شب گزارش كردند كه كمیته بین المللی نظارت بر آتش بس الحدیده به خاطر اختلاف طرف های درگیر بر سر مكان برگزاری مذاكرات، نشست های خود را بر روی كشتی در نزدیكی ساحل بندر الحدیده برگزار خواهد كرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از منابع یمنی و بین المللی، سازمان ملل متحد یك كشتی اجاره كرده و قرار است این كشتی مقر كمیته نظارت بر آتش بس الحدیده باشد و نشست های این كمیته در این كشتی برگزار شود.
این گزارش می افزاید، نمایندگان طرف های درگیر در یمن نیز برای مذاكره با كمیته نظارت بر آتش بس با بالگرد به این كشتی منتقل خواهند شد و در همان مكان مذكرات خود را انجام خواهند داد.
مارتین گریفیتس نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن از طرف های درگیر در یمن خواسته تا فورا نیروهای خود را از بندر شهر الحدیده خارج ككند.
در همین حال آژانس های امدادرسانی بین المللی اعلام كرند كه وضعیت هزاران یمنی به دلیل گرسنگی به سرعت رو به وخامت خواهد رفت.
پیش تر 'یحیی سریع' سخنگوی نیروهای مسلح یمن در گزارشی اعلام كرده بود كه 205 غیرنظامی طی ماه ژانویه در حملات هوایی ائتلاف سعودی به یمن كشته یا زخمی شدند.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن با اشاره به اینكه به صورت متوسط روزانه 30 حمله هوایی به یمن صورت می گیرد، گفت: از زمان اعلان آتش بس الحدیده، ائتلاف سعودی و نیروهای وابسته به آن ها چهار هزار و 621 مرتبه این آتش بس را نقض كرده است.
طرف های یمنی اخیرا در مذاكرات صلح یمن كه با نظارت سازمان ملل در پایتخت سوئد برگزار شد، درباره آتش بس به توافق رسیدند.
در پی مذاكرات طرف های یمنی و اعلام 'مارتین گریفیتس' نماینده ویژه سازمان ملل، آتش بس در یمن از بامداد سه شنبه (27 آذر) آغاز شد. اما با این حال مقام های یمنی تاكنون از نقض مكرر آتش بس از سوی نیروهای متجاوز و مزدوران سعودی خبر داده اند.
عربستان و امارات از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند كشور عربی و با كمك و چراغ سبز آمریكا، حملات گسترده ای را علیه یمن فقیرترین كشور عربی آغاز كردند تا به بهانه بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی این كشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.
این جنگ تاكنون بیش از 16 هزار كشته برجای گذاشته و میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبرو كرده است، به گونه ای كه سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این كشور را 'بزرگ‌ ترین فاجعه انسانی' نامید.
شمار زیادی از این كشته ها را زنان و كودكان تشكیل می دهند.
شبك**9365**1908