تهران- ایرنا- رئیس كل بیمه مركزی گفت: با هدف كاهش ضریب خسارت در رشته بیمه تكمیلی درمان، نرخ های كف و سقف برای آن تعیین می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «غلامرضا سلیمانی» روز دوشنبه در نشستی خبری به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در پاسخ به ایرنا درباره برنامه بیمه مركزی برای بهبود 2 رشته زیانده شخص ثالث و تكمیلی درمان اظهار داشت: ضریب خسارت در رشته درمان بالاتر از حد معمول (نرمال) است هرچند كه میزان آن در شركت های مختلف فرق می كند.
وی با تاكید بر اینكه وضعیت بیمه تكمیلی درمان باید اصلاح شود، اظهار داشت: نرخ ها باید به گونه ای باشد كه هم وقتی مردم به مراكز درمانی مراجعه می كنند، پوشش مناسبی دریافت كنند و هم شركت های بیمه در پرداخت خسارت ها با مشكل مواجه نشوند.
رئیس كل بیمه مركزی تصریح كرد: متاسفانه برخی شركت های بیمه نرخ های خیلی پایینی برای بیمه های درمان به بیمه گذاران می دهند تا پرتفوی بیمه تكمیلی درمان را بگیرند؛ این در حالی است كه نرخ پایین دادن و در مناقصه برنده شدن برای شركت های بیمه گر خبر خوبی نیست و به طور حتم در زمان پرداخت خسارت با مشكل مواجه می شوند.
وی تاكید كرد: اكنون بیمه مركزی كار كارشناسی در این رشته را در دستور كار قرار داده و در حال تهیه بسته ای است تا شركت ها، حداقل ها را در این رشته رعایت كنند؛ البته سقف نرخ ها را هم تعریف می كنیم.

** نرخ بیمه شخص ثالث باید واقعی شود
رئیس كل بیمه مركزی در پاسخ پرسش دیگر ایرنا درباره تغییر نرخ های بیمه شخص ثالث برای سال آینده با توجه به افزایش قیمت خودرو اظهار داشت: نرخ های بیمه شخص ثالث اسفند ماه امسال در شورای عالی بیمه بررسی می شود و با توجه به شرایط پیش آمده، نرخ ها را تصویب خواهیم كرد.
سلیمانی با اعلام اینكه ضریب خسارت در رشته شخص ثالث بالای 100 درصد است كه باید رفع شود، گفت: این رشته باید كنترل شود تا شركت ها در پرداخت خسارت با مشكل مواجه نشوند.
رئیس كل بیمه مركزی افزود: برای اصلاح این رشته، نرخ های بیمه شخص ثالث هم باید واقعی شود كه این موضوع در شورای عالی بیمه بررسی خواهد شد.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینكه گفته شده 2 هزار میلیارد تومان از خسارت های بیمه شخص ثالث واقعی نیست، توضیح داد: با بررسی اولیه بیمه مركزی حدود 20 درصد از خسارت هایی كه پرداخت می شود بر اساس مستندات كافی نیست و برخی موارد سوانح ساختگی نیست و كنترلی در این بخش وجود ندارد.
رئیس كل بیمه مركزی افزود: در كشورهای مختلف با پرداخت های غیرمستمر و پرداخت هایی كه بر اساس تصادف های ساختگی بوجود می اید مواجه هستیم؛ بنابراین باید تلاش كنیم كه این میزان كم شود.
وی با تاكید بر راننده محور شدن بیمه نامه شخص ثالث گفت: این یكی از روش هایی است كه خسارت ها را كم می كند.
سلیمانی در پاسخ به سوالی درباره احتمال ادغام بیمه نامه های نظامی توضیح داد: این كار وظیفه ما نیست وظیفه ما صیانت از بیمه گذاران است؛ این سهامداران هستند كه برای ادغام و گسترش شركت های خود برنامه ریزی می كنند.
وی افزود: اگر نظر ما را بخواهند نظر مشورتی خود را می دهیم ولی تصمیم گیر نیستیم.
خبرنگاری درباره اصلاح آیین نامه سرمایه گذاری در صنعت بیمه سوال كرد كه رئیس كل بیمه مركزی گفت: كار مطالعاتی اصلاح این آیین نامه در بیمه مركزی انجام شده و پیش نویس آن به شورای عالی بیمه ارسال شده و تاكنون بندهایی از آن به تصویب رسیده است.
وی افزود: به دلیل تورم، اینكه شركت های بیمه ای و بیمه گران بخواهند فقط پول را در بانك بگذارند، بازدهی آن مبلغ با اهمیتی نخواهد بود، بنابر این شركت های بیمه گر در زمان پرداخت خسارت با مشكل نقدینگی روبرو می شوند.
وی با بیان اینكه با اصلاح این آیین نامه بخشی از مشكلات رفع شود، افزود: این اصلاح باید با توجه به رشته های بیمه ای كه نیاز به نقدینگی دارند یا تعهدات آتی هستند، انجام شود.
رئیس كل بیمه مركزی در پاسخ به سوالی درباره استقرار گروه ویژه بازرسی در بیمه ایران برای بررسی زیان انباشته در این شركت اظهار داشت: یكی از وظایف بیمه مركزی نظارت بر همه شركتهاست و اكنون اطلاعات زیادی را از شركت های بیمه گر می گیریم و بررسی می كنیم.
سلیمانی با بیان اینكه گاهی به صورت گروه های بازرسی به صورت میدانی در شركت ها حاضر می شویم، افزود: طبیعی است كه سازمان بازرسی و گروه های دیگر بازرسی هم طبق قانون مجوز دارند بررسی های خود را داشته باشند؛ این موضوع عادی است كه در مورد بیمه ایران انجام شد.
وی یادآور شد: بیمه ایران شركت بزرگی است كه 33 درصد از پرتفوی صنعت بیمه را در اختیار دارد كه البته 100 درصد دولتی است.
سلیمانی افزود: برنامه هایی برای برون رفت از زیان انباشته بیمه ایران دارد و قرار است برنامه مدون خود را به بیمه مركزی ارایه كنند.
رییس كل بیمه مركزی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینكه آیا نهادهای نظارتی از دیگر شركت ها هم بازرسی می كنند؟ و آیا نظارت بیمه مركزی كافی نبوده است؟ پاسخ داد: ارتباط ما با نهادهای رسمی نظارتی ارتباط خوب و تنگاتنگی است و برخی گزارش هایی كه ما تهیه می كنیم را از ما می خواهند ولی این حق سازمان های نظارتی است كه هر گاه لازم دیدند ورود كنند و بررسی كنند.
وی افزود: البته این نهادهای نظارتی در حوزه های دیگر هم ورود می كنند و این حق قانونی و نظارت آنهاست.
سلیمانی اظهار داشت: بیمه مركزی نظارت میدانی بر صنعت بیمه دارد البته موارد تخلف هم پیش می آید.
وی با یادآوری اینكه از 36 میلیون وسیله نقلیه موتوری در كشور 90 درصد بیمه نامه دارند، گفت: طبیعی است كه اتفاقاتی هم رخ دهد، اما تلاش می كنیم این تخلف ها كمتر شود.
خبرنگار دیگری درباره اولتیماتوم بیمه مركزی به 13 شركت بیمه كه وضعیت مالی مناسبی ندارند سوال كرد و رئیس بیمه مركزی در این باره گفت: ما اعلام كرده ایم شركت های بیمه ای از نظر توانگری در چه وضعیتی قرار دارند ولی این به معنی اولتیماتوم دادن به شركت ها نیست.
وی افزود: ما وضعیت توانگری شركت ها را بررسی می كنیم و آنهایی كه در وضعیت بحرانی هستند، در كمیته صیانتی مورد توجه قرار می دهیم تا هیات مدیره برنامه های كوتاه مدت و میان مدت خود را برای رفع مشكل آنها ارایه كند.
** همكاری 13 شركت بیمه بین المللی با ایران
سلیمانی در ادامه درباره وضعیت بیمه های اتكایی نیز توضیح داد: پس از خروج آمریكا از برجام برخی شركت های بیمه ای قراردادهای خود را لغو كردند كه این موارد توسط شركت های داخلی پوشش داده شد.
وی با اعلام اینكه مشكلی در ارایه پوشش های اتكایی نداریم، گفت: شركت های خارجی كه با دولت آمریكا همكاری نداشتند همچنان با ایران همكاری دارند كه اكنون به 13 شركت رسیده است و اینها مربوط به یك كشور نیست و از كشورهای مختلف است.
سلیمانی با اعلام اینكه بازار ایران بازار جذابی برای بیمه های اتكایی به شمار می رود، گفت: در این زمینه، افزایش اعتبار مورد نیاز پوشش های اتكایی را به ستاد مبارزه با تحریم ارایه كرده ایم كه هنوز به تصویب نرسیده است.
وی افزود: پیش از این، اعتباری یك میلیارد دلاری در ستاد مبارزه با تحریم مصوب شده بود كه اكنون درخواست كرده ایم 200 میلیون دلار به آن افزوده شود.
رییس كل بیمه مركزی درباره بیمه بدنه خودرو نیز گفت: مصوبه شورای عالی بیمه تاكید دارد كه میزان خسارت هایی كه برای خودروها ایجاد می شود، باید به نسبت نرخ رسمی محاسبه شود نه بر اساس قیمت هایی كه در بازار مطرح است.

** افزایش ضریب نفوذ بیمه
رئیس كل بیمه مركزی با ارایه آماری از عملكرد صنعت بیمه در چهار دهه گذشته گفت: در این مدت رشد خوبی در بخش بیمه ای داشته ایم؛ برای نمونه در سال 57 حق بیمه تولیدی كه صنعت بیمه كشور داشت 2.7 میلیارد تومان بود كه در سال 96 به 34 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است كه رشد متوسط 27 درصدی داشته است.
وی افزود: در بخش خسارت هم در سال 50 رشد خسارت 20 درصد بود كه سال 96 به طور متوسط 27 درصد داشتیم؛ یعنی رشد پرداخت خسارت بیش از حق بیمه تولیدی بوده است و شركت های بیمه خدمات بیشتری ارایه كرده اند.
وی افزود: البته این امر نشان می دهد شركت های بیمه ای در ایران سودده نیستند و باید اصلاحاتی رخ دهد كه اینها سود بیشتری داشته باشند؛ زیرا در همه جای دنیا شركت های بیمه سودآوری بالا دارند و همپای بانك ها سود می دهند.
سلیمانی اظهار داشت: تا سال 59 ضریب نفوذ بیمه نیم درصد بوده كه پارسال به 2.3 درصد رسید.

** بخشودگی جرایم بیمه ای به مناسبت دهه فجر
رییس كل بیمه مركزی از اجرای طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث دارندگان وسایل نقلیه موتوری در دهه فجر خبر داد.
وی گفت: تا ۳۰ بهمن ماه، دارندگان وسایل نقلیه ای كه فاقد بیمه نامه هستند می توانند با خرید بیمه نامه از بخشودگی مربوط به تاخیر در تهیه بیمه نامه برخوردار شوند.
وی افزود: این بخشودگی برای دارندگان موتور سیكلت ها و ادوات كشاورزی به مدت ۶ ماه ادامه دارد.
سلیمانی همچنین گفت: به مناسبت دهه فجر بیمه گذاران می توانند از طریق سامانه گویای تلفنی ۱۲۳۴۲ از نرخ حق بیمه نامه شخص ثالث خودروی خود با خبر شوند.
در ادامه این مراسم و با حضور هیات عامل بیمه مركزی از تمبر یادبود چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی رونمایی شد.
اقتصام**2025**2078**9189