تهران - ایرنا - روزنامه اكونومیك تایمز هند روز سه شنبه گزارش داد كه دولت های هند و روسیه برای تسهیل و تسریع اجرای طرح ایجاد كریدور بین المللی شمال به جنوب از طریق ایران یك تفاهمنامه همكاری امضا كردند.

براساس این گزارش، شركت راه آهن روسیه و شركت راه آهن باری به عنوان بزرگترین نهاد حمل و نقل باری هند این تفاهمنامه را برای ارایه خدمات پشتیبانی مشترك بیشتر به این طرح كریدور بین المللی كه اجرای آن سال ها است به تاخیر افتاده امضاء كردند تا هند بتواند نقش بزرگتری برای توسعه اقتصادی كشورهای اورآسیا و افغانستان بازی كند.
هند و روسیه سال ها بود كه در حال مذاكره برای ایجاد همكاری میان كشورهای حوزه اورآسیا و شبه قاره هند و خلیج فارس از طریق راه آهن سراسری و جاده های ایران بودند تا اینكه سرانجام با مذاكره با ایران عملی كردن ایده خود را با امضای توافقنامه ای سه جانبه میان ایران، روسیه و هند در شهریور ماه 1379 در سن پترزبورگ به بوته آزمایش گذاشتند.
ایران، روسیه و هند از سال 2000 تاكنون برای فعال كردن این كریدور با مسیرهای چندگانه شامل دریا، خط آهن و جاده، از طریق مسیرهای جاده‌ای موجود و با توسعه خط آهن در میان این مسیر به مسافت هفت هزار و 200 كیلومتر پیشرو بودند.
براساس این گزارش این دو كشور همچنین توافق كردند با برگزاری كارگاه های مشترك آموزشی برای پشتیبانی علمی از این طرح اجرای بهینه این طرح را هرچه سریعتر محقق سازند.
به گزارش ایرنا، كریدور شمال - جنوب یكی از مهمترین كریدورهای ترانزیتی برای اتصال كشورهای جنوب به كشورهای شمالی، روسیه و كشورهای حاشیه دریای خزر است. موقعیت مناسب ترانزیتی و قرار گرفتن در مسیر اتصالی این كریدور و دسترسی ایران به سواحل خلیج فارس، دریای عمان و سواحل دریای خزر موجب شده تا ایران در سال های اخیر بسیار مورد توجه تولیدكنندگان بزرگ اقتصادی جهان قرار گیرد.
كریدور شمال - جنوب مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا است كه در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد كوتاهتر و از نظر هزینه تا 30 درصد ارزانتر است.
كریدور ترانزیتی بین‌المللی شمال - جنوب، صادرات از سواحل غربی هند را از بندرعباس و بندر چابهار و نیز بندر انزلی در دریای خزر در ایران و كشورهای آسیای میانه و روسیه به اروپا انتقال می‌دهد.
هندی ها با داشتن شرایط اقتصادی مناسب ،به شدت علاقه مند به استفاده از كریدورشمال - جنوب برای عرضه ارزانتر كالا و محصولات خود در بازارهای جهانی هستند.
آساق**1378**1337