تهران- ایرنا- مدیركل اشتغال و كارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در حال حاضر 83 هزار نفر از فرزندان و همسران شهدا و ایثارگران و جانبازان، آزادگان و فرزندان آنان بیكار هستند كه تلاش بنیاد شهید ایجاد فرصت های شغلی برای این افراد است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، سردار حسن زاده روز سه شنبه در نشست خبری افزود: این افراد در سامانه جمع آوری و ثبت اطلاعات ایثارگران (سجایا) ثبت نام كرده اند كه به صورت مرتب این سامانه بازنگری می شود، البته برای اینكه تناقضی در این زمینه ایجاد نشود، هر سال آمار جدید تعداد افراد بیكار این قشر از جامعه را اعلام می كنیم.
وی تصریح كرد: تمام كسانی كه از سیستم خارج می شوند و برای خودشان شغل ایجاد می كنند، از این سامانه خارج و ورودی های جدید شامل فارغ التحصیلان دانشگاه از میان خانواده های شهدا و جانبازان و ایثارگران به این آمار افزوده می شود.
حسن زاده ادامه داد: تا ابتدای سال 1397 تعداد كل افراد بیكار در جامعه هدف ایثارگران و شهدا رقم 60 هزار نفر اعلام شده بود و تلاش هایی صورت گرفت كه همین رقم باقی بماند اما آمار متغیر است و در ابتدای سال 98 نیز به طور یقین آمار جدید بیكاران در این جامعه هدف اعلام خواهد شد.
وی درباره دلیل اینكه چرا تعداد متغیر است، به ثمر نشستن فرزندان شهدا و جانبازان در این سال ها و فارغ التحصیلی آنها در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی را دلیل اصلی دانست و اضافه كرد: 10 هزار و 400 نفر از فرزندان شهدا و جانبازان بالای 70 درصد در اولویت بنیاد شهید قرار دارند كه باید وضعیت اشتغال و استخدام آنها ساماندهی شود.
حسن زاده ادامه داد: اكنون هفت هزار و 800 فرزند شهید زیردیپلم تا مقطع دكترا بیكار هستند كه از روش های مختلف برای اشتغال تمام خانواده های شهدا و جانبازان استفاده می كنیم.
وی به استفاده از سهمیه استخدامی 25 درصدی در ماده یك قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران اشاره كرد و گفت: از آنجا كه جذب استخدام در سیستم دولتی محدود است، تلاش می كنیم علاوه بر این سهمیه 25 درصدی برای كسب و كارهای خرد نیز ایثارگران را تشویق كنیم.
مدیركل اشتغال و كارآفرینی بنیاد شهید ادامه داد: البته باید گفت كه فرزندان جانبازان زیر 25 درصد و آزادگان و دیگر ایثارگران جزو آمار 82 هزار بیكار نیستند و بر اساس آمارها حدود 30 هزار نفر از این افراد بیكار در میان جامعه ایثارگری جویای كار هستند.
وی خاطرنشان كرد: در ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران نیز به فرزندان زیر 25 درصد اكنون پنج درصد سهیمه استخدامی داده شده است تا از این طریق بخشی از مشكلات اشتغال آنان حل شود. این سهمیه تنها برای فرزند و همسر جانباز زیر 25 درصد است.
حسن زاده تاكید كرد: امسال برای ایجاد اشتغال افراد جویای كار در جامعه هدف ایثارگری بیش از 20 هزار شغل درنظرگرفته شده است كه امیدواریم تا پایان سال همه این 20 هزار نفر فرصت شغلی برایشان فراهم شود. البته در صندوق اشتغال و كارآفرینی ایثارگران تاكنون زمینه اشتغال 14 هزار نفر فراهم شده است.
وی خاطرنشان كرد: همچنین برای تبدیل وضعیت فرزندان شهدا هیچ مشكل خاصی وجود ندارد و از سال 91 به بعد تمام فرزندان شاهد كه استخدام شده اند، تبدیل وضعیت شدند.
محمود پاكدل معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینكه 64٨ هزار فرصت شغلی در طول 4٠ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای جامعه ایثارگران فراهم شده است، افزود: در دولت تدبیر و امید نیز ٢٧٠ هزار فرصت شغلی برای ایثارگران فراهم شده امسال نیز ٢٠ هزار شغل برای جویندگان كار در میان خانواده های شهدا و ایثارگران ایجاد شده است.
اجتمام* 7268*1834