تهران- ايرنا- استفاده از اصطلاحات و واژگان انگليسي در نمايشگاه كتاب فرانسه كه قرار است ماه آينده در پاريس برگزار شود، خشم نويسندگان و روشنفكران اين كشور را برانگيخته است.

به گزارش روز سه‌شنبه گروه فرهنگي ايرنا به نقل از روزنامه گاردين، يك‌صد نويسنده فرانسوي از جمله سه برنده جايزه معتبر ادبي «گنكور» (Goncourt) فرانسه، ترويج اصطلاحات و واژگان انگليسي را در نمايشگاه كتاب كشورشان محكوم كردند.
اين افراد در نامه اي كه در نشريه «لوموند» و پايگاه اطلاع‌رساني «لا رپوبليك دِ ليور» منتشر شد، اعلام كردند: در خيابان‌ها، در فضاي وب و همه جا، زبان انگليسي اندك اندك، در حال گرفتن جايگاه زبان فرانسوي است؛ حتي در يك نمايشگاه كتاب در فرانسه.
فرهيختگان فرانسوي خشمگينانه اين پرسش را مطرح كردند: در مكاني كه به كتاب و ادبيات در فرانسه اختصاص داده شده است، آيا امكان سخن گفتن به زبان فرانسوي وجود ندارد؟
نويسندگان و فرهيختگان فرانسوي در اين نامه، اين تصميم را توهين‌آميز و اقدام غيرقابل تحمل در قالب سهل‌انگاري فرهنگي دانستند.
براساس اين گزارش، فرانسه از ديرباز از زبان خود در برابر نفوذ بيگانه دفاع كرده و شورايي مرتبط با زبان فرانسوي (Académie Française) را در سده هفدهم به عنوان يك متولي رسمي در اين زمينه تاسيس كرده است.
در سال 2014 ميلادي، «فرانسوا اولاند» رئيس جمهوري وقت فرانسه ترويج زبان فرانسه و نامگذاري‌ها را راهي براي دفاع از زبان فرانسه دانست و دليل آن را اينگونه اعلام كرد: نامگذاري به نحوي اشتباه، به مثابه افزودن بر بي‌نظمي در جهان است.
فرهيختگان فرانسوي در نامه خود ضمن درخواست از سازمان‌دهندگان نمايشگاه كتاب پاريس مبني بر حذف زبان انگليسي در شرايط غيرضروري، از وزير فرهنگ فرانسه خواستند به آن‌دسته از رويدادهاي فرهنگي كه واژگان فرانسوي را در شرايط غير اضطرار با واژگان انگليسي جايگزين مي‌كنند، كمك مالي اختصاص ندهد.
همچنين در اين نامه، از وزير آموزش و پرورش فرانسه درخواست شد با افزودن لغات انگليسي به كتب درسي در صورت نبود الزام، مخالفت كند.
نويسندگان فرانسوي در نامه خود با اشاره به اينكه حمله به زبان فرانسه، از آن جهت كه به آرامي روي مي دهد، بسيار زيانبارتر است، اعلام كردند: به افرادي كه آگاهانه به جايگزين كردن زبان فرانسه با زبان انگليسي كمك مي كنند، مي‌گوييم كه از روي عمد يا ناخواسته، حمله‌اي جدي به يك فرهنگ و تفكر را مرتكب نشوند كه در ميان حدود 300 ميليون نفر كه به زبان فرانسه سخن مي‌گويند رد و بدل مي‌شود.
به‌دنبال انتشار اين نامه، پايگاه اينترنتي نمايشگاه كتاب، مطالب خود را به روز و بخشي از واژگان انگليسي غيرضروري را حذف كرد.
فراهنگ**9109** 9053