تهران-ايرنا- INSTEX به عنوان گام رو به پيش كشورهاي اروپايي از يك سو و مهلت رو به پايان FATF به ايران از سوي ديگر، ضرورت تعيين تكليف نهايي هر چه سريعتر لوايح چهارگانه را به مقامات كشورمان گوشزد مي كند.

به گزارش گروه نشريات خبري؛ اين در حالي است كه عليرغم جريان سازي هاي منتقدان دولت و بنا به تصريح مسئولان و كارشناسان در بيانيه سه كشور اروپايي درباره INSTEX، شرطي درباره FATF اعلام نشده است.
در همين راستا روز گذشته محمدجواد ظريف، وزير خارجه كشورمان در جلسه كميسيون امنيت ملي مجلس ضمن رد ارتباط اينستكس با FATF، تاكيد كرده است كه اين ارتباط را نمي‌پذيريم و حتي اعتراض كرديم كه اقدام ديرهنگام اروپا در ارائه اين سازو كار، نمي‌تواند مشروط باشد.
سازوكار حمايت از مبادلات تجاري(ساحات) و ارتباط آن با FATF موضوعي است كه اين روزها در فضاي رسانه اي كشور بازتاب وسيعي و پردامنه اي داشته است. به طوري كه امروز نيز اغلب رسانه ها، از هر طيفي به آن پرداخته اند.
رسانه هاي اصلاح طلب با تاكيد بر لزوم واقع نگري به اين سازوكار، از منافع و محدوديت هاي آن نيز نوشتند و همزمان توصيه كردند كه بايد موانع تحقق آن (از جمله FATF ) رفع گردد.
در مقابل رسانه هاي اصولگرا با رويكردي يكسويه ادعاهايي در خصوص پيامدهاي INSTEX مطرح كردند.

رسانه هاي اصولگرا
.........................
** عدم مشروط بودن INSTEX به FATF
حشمت‌الله فلاحت پيشه، رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس هم در گفت‌وگو با «پانا» در اين رابطه توضيح داده است: نكته‌اي كه به غلط از سوي برخي بيان شد، اين است كه برخلاف آن‌چه گفته شده در بيانيه سه كشور اروپايي درباره INSTEX، شرطي درباره FATF اعلام نشده است فقط از واژه «انتظار» استفاده شده است بدين معنا كه اروپايي‌ها انتظار دارند ايران سازوكار را بپذيرد ولي راه‌اندازي اين سازوكار مالي را منوط به پذيرش FATF نكرده‌اند.

روزنامه ايران در مطلبي درباره اشاره بيانيه سه كشور اروپايي به اهميت اجراي قوانين بين‌المللي مالي از جمله قوانين مبارزه با پولشويي از سوي ايران، افزود: اين اشاره، صرفاً تكرار همان اصل مسلمي است كه دولت ايران ماه‌هاست بر اهميت آن تأكيد مي‌كند و براي تصويب لوايح چهارگانه آن در نهادهاي داخلي كشور مي‌كوشد.

در بخشي از گزارش روزنامه ايران مي خوانيم: با وجود استمرار تلاش‌هاي دولت براي به نتيجه رساندن لوايح FATF اما مخالفان اين لوايح در روزهاي گذشته موارد جديدي را به عنوان سند انتقادات و مخالفت‌هاي خود پيش كشيده‌اند. آنها مي‌گويند سه كشور اروپايي در بيانيه سازوكار مالي خود با ايران همه چيز را مشروط به يك شرط اساسي كرده‌اند؛ پذيرش لوايح چهارگانه. اين در حالي است كه در برخي اظهار نظرها موضوع موشكي هم به اين شروط اضافه شده است. حال آنكه در بيانيه هفته اخير اروپايي‌ها نه تنها كوچك‌ترين اشاره‌اي به مسأله موشكي ايران نشده كه موضوع FATF نيز به عنوان يك «انتظار» از طرف اروپايي‌ها در قبال كشورمان مطرح شده نه يك «شرط».

** لزوم پيوستن به FATF
روزنامه آفتاب يزد '9 واقعيت جالب درباره FATF' تيتر يك روزنامه آفتاب يزد است كه ذيل آن گزارشي از برداشت‌هاي نادرست مخالفان تصويب قانون منع تامين مالي تروريسم ارائه كرده است. در بخشي از اين گزارش آمده است: ايران مدت 9 سال است كه در قوانين داخلي خود در حال اجراي FATF يا همان قانون منع تامين مالي تروريسم است. اين قانون در ايران و در سال 88 زير عنوان قانون مبارزه با پولشويي تصويب شده است و به صورت سفت و سخت در حال اجرا مي‌باشد. با اين حال بنا به دلايلي تاييد آن در شوراي نگهبان به مشكل برخورده است و هم اكنون اين مصوبه در مجمع تشخيص مصلحت نظام، وضعيت بلاتكليفي را سپري مي‌كند. براي ممانعت از تصويب نهايي FATF در مجمع تشخيص مصلحت نظام تحركاتي هم صورت گرفته و برخي با اقدامات ارعاب آميز در تلاشند حتي بر روي نظر و راي اعضاي مجمع هم تاثير منفي بگذارند.
بنا به تحليل اين روزنامه شايد اگر واقعيت‌هاي مربوط به FATF براي مخالفان و دلواپسان روشن شود آنها بفهمند كه عملا با پيوستن رسمي ايران به كنوانسيون‌هاي جهاني مورد نظر نه تنها هيچ اتفاقي رخ نمي‌دهد بلكه دست ايران حتي در دور زدن تحريم‌ها هم بازتر خواهد شد.

عضو فراكسيون اميد مجلس در تارنماي خبرآلاين توصيه كرد: اين ساز و كار مالي يك موضوع دو طرفه است و نمي توانيم برخي مسايل را از اروپا بخواهيم اما خودمان زمينه آن را ايجاد نكنيم. در همين ارتباط بايد حتما در زمينه FATF اقدامات جدي داشته باشيم و لوايح مربوط به گروه ويژه اقدام مالي را به تصويب نهايي برسانيم و به اروپايي ها نشان دهيم كه در اين خصوص جدي هستيم. بنابراين اگر لوايح چهارگانه مرتبط با FATF به يك جمع بندي برسد، از اين ساز و كار مالي مي توان نتايج بهتري هم گرفت.

همچنين در يادداشتي در روزنامه ايران مي خوانيم: تصويب لوايح چهارگانه «اف اي تي اف» بايد با جديت از سوي كشورمان در دستور كار قرار گيرد. موضوعي كه با اجراي مؤثر كانال ويژه مالي ايران و اروپا ارتباط تنگاتنگ دارد و چنانچه عضويت ايران در اين نهاد بين‌المللي مالي عملي نشود، نمي‌توان چشم‌اندازي را براي اجراي سازوكار ويژه مالي ميان ايران و اروپا و حتي در سطحي فراتر ارتباط اقتصادي ايران حتي با نزديك ترين شركاي اقتصادي‌اش متصور شد. اينجا ديگر فقط اراده اروپا براي رفع موانع اقتصادي تبادلات با ايران چاره ساز نيست بلكه عزمي جدي در داخل كشورمان براي رفع تنگناهاي موجود جهت پيوستن به سيستم شفافيت مالي بين‌المللي و تأمين منافع مالي ايران ضروري مي‌نمايد.

به گزارش روزنامه ايران روز گذشته رئيس جمهوري در مجلس يك بار ديگر خواستار نهايي شدن دو لايحه (پالرمو و سي‌اف‌تي) باقي مانده از چهار لايحه در ارتباط با همين موضوع شد. البته همزمان دولت لايحه ديگري هم براي اصلاح مجدد قانون مبارزه با پولشويي تقديم مجلس كرده است. اينكه درخواست مجدد رئيس جمهوري چقدر مي‌تواند بر روند بررسي دو لايحه باقي مانده از چهار لايحه مرتبط با FATF كه در دستور بررسي مجمع تشخيص مصلحت نظام است تأثير بگذارد، روشن نيست. اما با اظهارات ديروز حسن روحاني اين موضوع كاملاً روشن است كه همچنان دولت براي پشت سر گذاشتن شرايط موجود كشور، تصويب اين چهار لايحه را ضروري مي‌داند و اميدهايي براي اين مهم هم دارد.

** منافع INSTEX براي ايران
در يادداشتي از يك عضو فراكسيون اميد مجلس كه تارنماي خبرآلاين اقدام به انتشار آن كرده، آمده است: بدون شك راه اندازي اين ساز و كار مالي فتح بابي براي كشورمان جهت حضور در معاملات بين المللي در شرايط تحريمي فعلي است... اينستكس INSTEX مجموعه بسيار خوبي است و اتفاقا ما بايد از همين فضاها و منفذهايي كه ايجاد مي شود، به بهترين شكل استفاده كنيم و در آن حضور پيدا كنيم و مسايل را جلو ببريم. البته فعلا چند قلم كالا در اين ساز و كار مالي جاي دارد، اما در آينده مي توانيم تعداد اين اقلام را افزايش دهيم و تعداد ديگري از نيازمندي هاي كشورمان در زمره مبادلات اين ساز و كار قرار بگيرد.
وي به منافع سياسي اين سازوكار هم پرداخت و نوشت: از نظر سياسي و بين المللي هم برقراري اين ساز و كار مالي يك دستاورد بزرگ براي دولت و كشورمان است. آن هم در اين زمان كه آمريكا همه كشورها را محدود مي كند و به آنها مي گويد كه هيچ كس حق ندارد هيچ ارتباطي با ايران داشته باشد. در اين شرايط يك چنين اتفاقي يك نوع دهن كجي به دستوراتي است كه قلدرمابانه و غيرمنطقي از سوي آمريكا صادر مي شود. در عين حال آمريكا خيلي روي اين قضيه مانور مي داد كه امكان ندارد اين ساز و كار برقرار شود، اما خوشبختانه در نهايت اتفاق ديگري رخ داد.

به نوشته روزنامه اعتماد در فضايي كه دونالد ترامپ تلاش مي‌كند پيرامون ايران ايجاد كند و پروژه ايران‌هراسي جديدي را پيش ببرد، كار با اروپا دو اهميت سياسي دارد: نخست آنكه مانع از قرارگرفتن اروپا در كنار امريكا شويم...اهميت دوم كار با اروپا براي ايران، اعتماد به نفسي است كه اين اقدام به ساير شركاي ايران مي‌دهد.

اعتماد همچنين در يادداشتي نوشت: اگرچه اين سازوكار همه تعاملات تجاري را دربر نمي‌گيرد و صرفا تعاملات خارج از حيطه تحريم‌هاي امريكا را شامل مي‌شود، ولي چنانچه به اجرا دربيايد، ايران مي‌تواند از منابع مالي خود در اروپا ناشي از فروش نفت، كالا‌هاي مورد نياز خود را در قالب اين نهاد بدون رهگيري امريكا وارد كند.

خبرگزاري ايسنا امروز يادداشتي از هادي عامريان، كارشناس مسائل بين‌الملل منتشر كرد كه در بخشي از آن مي خوانيم: بدون ترديد رأي مجدد متحدان قديمي آمريكا به برجام و ثبت رسمي ساز و كار ويژه مالي اروپا را بايد مهر تأييد ديگري بر حقانيت جمهوري اسلامي ايران و يك پيروزي سياسي و بين المللي براي كشورمان و از ديگر سو مصداق روشني از انزواي بيشتر آمريكا در عرصه‌هاي جهاني ارزيابي نمود...بدون شك گشايش‌هاي حقوقي و سياسي تنها بخشي از روند احياي تجارت مي‌باشد و بايد با تلاش‌هاي فني و رايزني‌هاي اقتصادي تكميل گردد كه در اين راستا از امروز نياز به همدلي و وفاق بيشتر داخلي در كنار همكاري نزديك تر ميان فعالان بخش خصوصي، دولت و بويژه دستگاه ديپلماسي نيز بيش از پيش احساس مي‌گردد

آرمان در گزارشي به نقل از لعيا جنيدي، معاون حقوقي رياست جمهوري نوشت: با خروج آمريكا از برجام، عملاً روابط تجاري اتحاديه اروپا و ايران دچار مشكلاتي شد چراكه هدف اقتصادي برجام، تسهيل و عادي سازي روابط تجاري و اقتصادي بود، امري كه هنوز تحصيل نشده است.
وي در ادامه تصريح كرد: ايجاد كانال مالي ايران و اروپا تحت عنوان 'اينستكس' مي‌تواند جبراني و سازوكاري ويژه براي تسهيل تجارت بين ايران و اتحاديه اروپا باشد.

به گزارش تارنماي فرارو و انتخاب حميد بعيدي‌نژاد، سفير جمهوري اسلامي ايران در لندن در صفحه توئيترش نوشت: سه كشور اروپايي پيشنهاد كرده‌اند كه براي عملياتي شدن سريع كانال مالي كه براي تسهيل تجارت بين دو كشور در تمامي زمينه‌ها تاسيس شده است، فاز اول آن به پرداخت‌هاي مرتبط با اقلام كالاهاي اساسي و پزشكي اختصاص يابد، كه حوزه وسيعي از جمله تجارت اقلام را شامل مي‌شود.
وي در ادامه به ذكر اسامي كالاهايي پرداخت كه قرار است در فاز اول «اينستكس» پرداخت‌هاي مالي مرتبط با آنها انجام شود.

به گزارش روزنامه قانون روزنامه فايننشال تايمز نوشت: اينستكس اگر مزيت اقتصادي چندان دلچسبي نداشته باشد، دست‌كم دستاورد سياسي‌اي دارد و ثابت مي كند اروپا به برجام وفادار است.

مردمسالاري نيز به نقل از روزنامه «فايننشال تايمز» نوشت: اين اقدام اروپا به جمهوري اسلامي قوت قلب داد. تهران اينك با يك روحيه قوي در توافق هسته اي مي‌ماند و به آمريكا كه از توافق خارج شده است، دهن كجي مي‌كند.

** لزوم واقع نگري به اينستكس
نادر انتصار استاد علوم سياسي دانشگاه آلاباماي جنوبي در گفت‌وگو با ايلنا ضمن بيان اين كه گام نخست اينستكس را نبايد زياد بزرگ كنيم، افزود: اميدوارم كه ايران نگاه واقع‌بينانه‌اي به اروپا داشته باشد و دنيايي خيالي از توانايي اروپا در ذهن خود نسازد. به نظر مي‌رسد كه اين بار مسئولان ذوق‌زده نشده‌اند و نگاهي واقع‌‌گرانه داشته‌، برخلاف برجام در مورد اينستكس تاكنون قول‌هاي غيرقابل اجرا نداده‌اند و انتظارات مردم از دستاوردهاي احتمالي اينستكس را بالا نبرده‌اند.

'اينستكس در دام افراط و تفريط' عنوان يادداشتي است كه امروز در تارنماي بهارنيوز به چشم مي خورد. در بخشي اين يادداشت مي خوانيم: باز هم شاهد هستيم كه در اين موضوع بدون شناخت دقيق از آنچه رخ داده است افراط و تفريط در واكنش به آن حرف نخست را مي‌زند. واقعيت آن است كه سازوكار ويژه مالي نه 'تقريبا هيچ' است و نه نقش عصايي معجزه‌گر براي ايران را ايفا خواهد كرد. اينستكس گام اوليه‌اي است كه شايد بتواند بخشي از منافع اقتصادي كشور و نه همه آن را از توافق هسته‌اي تامين كند. هنگامي كه از اين زاويه به موضوع بنگريم آن‌گاه مي‌توان با نگاهي واقع‌بينانه‌تر به بررسي و مخالفت يا موافقت با موضوع پرداخت.

** محدوديت ها و موانع اينستكس
سيد علي بيگدلي كارشناس مسائل بين المللي در گفت و گو با نامه نيوز در خصوص محدوديت هاي اين مكانيزم مالي رونمايي شده از سوي اروپايي ها اظهار داشت: با اينكه سه كشور اروپايي اين مكانيزم را تاييد كردند اما هنوز به تاييد شبكه بانكي و موسسات تجاري نرسيده است. يعني سيستم بانكي و موسسات تجاري و گروههاي مالي هنوز در اين باره اعلام آمادگي نكرده اند كه در فضاي كنوني يعني تحت فشار و با ريسك تحريمهاي امريكا حاضر هستند در اين سيستم فعاليت كنند و با ايران همكاري كنند يا نه؟ مسئله بعدي اين است كه ظاهرا ما هم مقدمات اين روند را پيش نبرده و آماده نكرده ايم. هنوز پالرمو، CFT و روند همكاري با مكانيزم FATF، هيچ كدام را به تصويب كامل نرسانده ايم. همچنين شركت مورد نظر را تاسيس نكرده ايم. بنابراين شبكه مالي و بانكي ما هم آمادگي براي اينكار را ندارد و بايد خود را براي آن آماده كند.

نادر انتصار در گفت‌وگو با ايلنا اظهار داشت: در شكل كنوني‌اش اينستكس نمي‌تواند منافع ناشي از حضور ايران در برجام را تامين كند. قرار بود بعد از برجام رابطه تجاري ايران با دنياي خارج به صورت عادي برگردد در صورتي كه اينستكس در مورد اجراي كامل تعهدات اروپا در چهار چوب برجام هيچ تضميني نمي‌دهد... اگر آمريكا تصميم بگيرد كه شركت‌ها و موسسات اقتصادي اروپائي كه با ايران رابطه برقرار كنند را تحريم‌ كند، اينستكس توانايي خنثي‌سازي و حفاظت از آنها را دارا نيست... اقتصاد اروپا در اقتصاد آمريكا ادغام شده و اتحاديه اروپا تاكنون نشان نداده است كه نه مي‌خواهد و نه مي‌تواند رقيب جدي براي آمريكا باشد. اينستكس خيلي ضعيف‌‌تر از آن است كه چالشي در برابر قدرت اقتصادي آمريكا و تحريم‌هاي اين كشور باشد.
وي در بخش ديگري افزود: اروپا توانايي مقابله با آمريكا را ندارد. به علاوه، اروپا به هيچ عنوان منافع رابطه خود با آمريكا را براي ايران به خطر نخواهد انداخت. بنابراين سقف تحمل اروپا در برابر اقدامات عملي ايالات متحده بسيار پايين است.

** انتقادهاي غيرمنصفانه از اينستكس
به نوشته روزنامه اعتماد منتقدان امروز دولت اين نكته بديهي را فراموش كرده‌اند كه در ايران نظام جديدي براساس شرايط تحريمي در حال تعريف است و در اين نظام تهران براي مقابله با تحريم‌هاي فرامرزي امريكا در حال استفاده از تمام ظرفيت‌ها در تمام كشورهاست كه اروپا تنها يكي از اين مجموعه ظرفيت‌هاست.

روزنامه ايران در يادداشتي ضمن اشاره به انتقادات يك نماينده مخالف برجام و اينستكس در برنامه تلويزيوني، نوشت: دقت و مرور در مواضع مخالفان حكايتگر كلي گويي، ابهام آفريني و مطالب شعارگونه است...به نظر مي‌رسد مخالفان ساده‌ترين راه را براي مواجهه با دولت انتخاب كرده‌اند يعني انتقاد و فقط انتقاد.
نگارنده در بخشي ديگر توصيه كرد: شايسته نيست نماينده مجلسي كه ماهانه متوسط 10 ميليون حقوق دريافتي دارد سينه سپر كند و براي كارگري كه كمتر از 2 ميليون در ماه دريافتي دارد، حكم به ايستادگي و مقاومت دهد يا مسئول محترم ديگري اظهارنظر كند كه مردم گرسنگي را تحمل مي‌كنند.

فريدون مجلسي، كارشناس مسائل بين‌الملل در يادداشتي ديگر روزنامه ايران نوشت: اين سازوكار نهادي نوپاست كه بي ترديد براي اجراي مؤثر آن نيازمند گذر زمان است تا بعد از ايجاد اعتماد ميان كشورهاي ديگر بتواند به اهداف اصلي خودش يعني تسهيل مناسبات مالي با ايران و تأمين منافع اقتصادي‌اش در چارچوب برجام تحقق ببخشد. اما اينها در حالي است كه در داخل ايران برخي در ابتداي اين مسير همچنان بر طبل مخالفت مي‌كوبند و اين كانال مالي را هيچ مي‌انگارند...اينها همان كساني هستند كه نمي‌گويند اگر برجام نباشد جايگزين آن چيست؟ اگر برجام نبود اينك اروپايي‌ها در كنار امريكا قرار گرفته بودند و بي ترديد با تحريم‌هاي همه جانبه ايران را تحت فشار قرار مي‌دادند. يعني بازگشت به شرايط سختي كه كشور به ناحق و صرفاً به دليل مخالفت برخي جريان‌ها با مذاكره و گفت‌وگو براي حل مشكلات بين‌المللي درگير آن شده بود.

** عملكرد مثبت وزارت خارجه
خبر آنلاين نيز در يادداشتي نوشت: برخي افراد در داخل كشور اينگونه عنوان مي كنند كه در قالب اين ساز و كار فقط مبادلات دارويي و پزشكي و غذايي تحت پوشش قرار مي گيرد. حتي برخي مي گويند كه براي برقراري اينستكس INSTEX خيلي دير شده و ديگر به درد نمي خورد و فايده اي ندارد. اما مطرح كردن اين موضوعات، به نوعي ناديده گرفتن نتيجه حاصل شده از ماه ها تلاش فعالان حوزه ديپلماسي كشورمان است؛ تلاش هايي كه در نهايت موجب ايجاد چنين ساز و كاري شد. البته براي جلوگيري از مطرح شدن چنين موضوعاتي بايد وزارت امور خارجه توضيح دهد و تشريح كند كه برقراري اين ساز و كار مالي چه نتايجي براي كشورمان خواهد داشت.

رونامه اعتماد: هرچند كه منتقدان دولت، وزارت خارجه را به انفعال در برابر اروپا و به نظاره نشستن طرح‌هاي نه چندان سودمند برجامي آن متهم مي‌كنند اما حقيقت آن است كه وزارت خارجه تمام تخم‌مرغ‌هاي خود را در سبد اروپا نچيده و در اين معركه سنگين به دنبال بازنگه‌داشتن هر معبري است كه بتواند به بهبود وضعيت اقتصادي كشور در سايه تحريم‌هاي امريكا كمك كند. هرچند كه مقام‌هاي ايراني در نه ماه گذشته از خروج امريكا از برجام، دايما مطالبه خود از اروپا براي ايجاد سازوكار مالي براي تداوم كار تجاري با خود را تكرار كرده و از تعلل اروپا شكايت كرده بودند اما همه مسيرها را معطل اين سازوكار و تصميم‌گيري در بروكسل نكردند. مسيرهاي جداگانه ايران با كشورهايي چون چين، روسيه، هند و تركيه در نه ماه گذشته طي شده و به گفته مقام‌هاي وزارت خارجه كشورمان به نتايج خوبي هم دست يافته است.
به نوشته اين روزنامه دستگاه ديپلماسي كشورمان دو اولويت كاري براي خود تعريف كرده است: نخست جلوگيري از اجماع‌سازي عليه ايران و دوم كمك به حداقل رساندن آسيب‌هاي تحريم.

به گزارش روزنامه مردمسالاري حميد بعيدي‌نژاد سفير ايران در انگليس نسبت به برخورد كاربران فضاي مجازي با مسئولان دولت و تيم مذاكره كننده هسته‌اي در ارتباط با SPV انتقاد كرد.
وي در صفحه توييتر خود نوشت: «از روزي كه ثبت رسمي كانال مالي اعلام شده است، هم جريان ضد انقلاب، و هم جرياني كه همه را جز خود نفي كرده و فقط خود را مالك ارزش‌هاي انقلاب و شهدا مي‌داند، با حمله به صفحات رسانه‌اي شخصي مسئولان، دولت و اعضاي تيم مذاكرات هسته‌اي را با وقيحانه‌ترين ادبيات مورد اهانت و حمله قرار داده‌اند.»

** اهداف سياسي اروپا از INSTEX
اعتماد در گزارشي با تيتر 'اروپا در دو راهي تحريم امريكا و تعهد به ايران' نوشت: پس از خروج امريكا از برجام و بي‌توجهي واشنگتن به هشدارهاي رهبران اروپايي نسبت به تبعات پشت پا زدن به چندجانبه‌گرايي بود كه چهره‌هايي چون رييس‌جمهور فرانسه يا صدراعظم آلمان به صراحت از لزوم كاستن از وابستگي اقتصادي، سياسي و امنيتي اروپا به امريكا سخن گفتند و بسياري از كارشناسان مسائل بين‌المللي ايجاد سازوكار مستقل براي پيشبرد كار تجاري با تهران را نخستين مهره از دومينوي مدنظر اروپايي‌ها در اين حوزه مي‌دانند.

'هداف سياسي INSTEX' عنوان يادداشتي از روزنامه اعتماد است كه در بخشي از آن آمده است: اينستكس تنها راه‌حل و حداقلي است از توان اروپايي‌ها در برابر امريكا كه نوعي از هويت يا استقلال سياسي را از خود نشان دهند. اين نهاد مالي جديد در واقع ميزان و معيار سنجش حداكثر استقلال اروپا در حوزه مالي از امريكاست.

رسانه هاي اصولگرا
.........................
** بي ثمري INSTEX و پيامدهاي آن
بنا به ادعاي كيهان اينكه بعد از حدود 9 ماه وقت كشي و بي‌عملي، اروپا به جاي اجراي تعهدات برجامي خود در مقابله با تحريم‌هاي نفتي و بانكي و مالي آمريكا، سياست «مبادله پول نفت ديگر كشورها با غذا و دارو»! را اجرا كند، چيزي جز توهين و تحقير مردم ايران نيست. اين كانال مالي حتي يك دهم تعهدات برجامي اروپا هم نيست و به هيچ عنوان اقلام تحريمي آمريكا را پوشش نمي‌دهد.

وطن امروز ذيل تيتر يك خود كه به سخنان رئيس قوه قضاييه در جلسه مسئولان عالي قضايي كشور اختصاص دارد، به نقل از وي نوشت: اروپايي‌ها بعد از 9 ماه تعلل و مذاكره، يك سازوكار با ظرفيت محدود، آن هم نه براي تبادل پول، بلكه براي تامين غذا و دارو ايجاد كرده‌‌‌اند. كشور‌هايي كه در مقابل رذالت آمريكا در خروج از برجام، مدعي پايبندي به اين توافق بودند، اقدامات‌شان محدود به «INSTEX» شده و حسب گزارش‌ها 2 شرط عجيب نيز گذاشته‌اند؛ يكي اينكه ايران به FATF بپيوندد و ديگري آنكه در زمينه موشكي وارد مذاكره شود. لازم است اين كشور‌ها بدانند كه جمهوري اسلامي ايران به هيچ وجه اين شروط تحقيرآميز را نخواهد پذيرفت و به بهاي باز شدن يك آبراهه كوچك نظير INSTEX، تن به هر خواسته‌اي نخواهيم داد.

جوان در گزارشي با تيتر '‌از سر‌گيري مبادلات تجاري با اينستكس به نام ايران به كام اروپا/INSTEX سند كاغذي براي كاهش تعهدات برجامي' مدعي شد: سازوكار پشتيباني از مبادلات تجارت يا به اصطلاح INSTEX در حالي توسط اروپا به ثبت رسيد كه به نظر مي‌رسد عملاً هيچ اميدواري به عملكرد مثبت آن وجود ندارد. اميدواري كاذب به ثبت كاغذي مبادلات تجارت يا به اصطلاح INSTEX در شرايطي است كه در برجام نيز چنين خوش‌بيني در حوزه اقتصاد به وجود آمد.

سيدحسين نقوي‌حسيني عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم با اشاره به رونمايي از سازوكار مالي اروپايي‌ها براي مبادله تجاري با ايران در چارچوب برجام، گفت: نبايد به اين وعده‌هاي پوچ اروپايي‌ها خوشبين باشيم و همواره مسير پيشرفت را در داخل جست‌وجو كنيم... با توجه به اينكه آمريكايي‌ها در اجراي برجام بدعهدي كردند و از آن خارج شدند، بنابراين تحريم‌هاي ثانويه آمريكا عليه ايران همچنان پابرجاست و هر سازوكاري، چه SPV و يا هر روند ديگري تأثيري در لغو تحريم‌ها ندارد.
*گروه نشريات خبري
پژوهشم**9026**1732