يزد- ايرنا - رييس بيمارستان شهيد رهنمون يزد به دستاوردهاي 40 ساله انقلاب در اين بيمارستان اشاره كرد و گفت: تعداد تخت هاي اين مركز درماني از 62 مورد در قبل از انقلاب به 382 تخت در حال حاضر رسيده است.

به گزارش ايرنا دكتر محمدحسين دهقاني روز سه شنبه در جمع خبرنگاران، فضاي درماني اين بيمارستان قبل از پيروزي انقلاب اسلامي را 2 هزار مترمربع اعلام كرد كه اكنون به 44 هزار متر مربع رسيده است.
وي اظهار داشت: تعداد بخش هاي بستري بيمارستان ياد شده هم فقط به 2 بخش اطفال و عمومي خلاصه ميشد كه اكنون به 17 بخش تخصصي و فوق تخصصي رسيده است.
دهقاني تصريح كرد: تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، هيچ پرستار ايراني در بيمارستان فعاليت نداشت و فقط 6 پرستار فيليپيني به بيماران خدمات ارائه مي كردند اما اكنون به بركت انقلاب اسلامي 430 كارشناس ، كارشناس ارشد و دكترا در اين مركز فعاليت مي كنند كه خدمات آنها ستودني است.
وي تعداد عمل هاي جراحي قبل از انقلاب اسلامي در اين مركز درماني را ماهانه كمتر از 50 مورد ذكر كرد و افزود: اكنون ماهانه يكهزار و 200 مورد عمل جراحي انجام مي شود.
رييس بيمارستان شهيد دكتر رهنمون يزد ادامه داد: تا پيش از اين تخت مراقبت ويژه در اين بيمارستان وجود نداشت اما اكنون 36 تخت وجود دارد؛ همچنين فقط هشت پزشك عمومي و متخصص به بيماران خدمات ارائه مي كردند كه اكنون تعداد آنها به 145 نفر رسيده است.
رييس بيمارستان شهيد دكتر رهنمون يزد با بيان اينكه طرح تحول نظام سلامت، يك قدم مثبت در جهت گسترش و همگاني كردن سلامت در جامعه بود، يكي از مشكلات اين طرح را كمبود در تزريق منابع اعلام كرد.
دهقاني افزود: به ‌دليل كمبود منابع با مشكلاتي مواجه شديم اما با اين وجود اقدامات لازم براي بيماران همچنان به‌ صورت صد در صد انجام مي‌شود.
وي تصريح كرد: اگر تزريق مالي انجام شود وضعيت بهتري خواهيم داشت؛ خط قرمز ما نارضايتي مردم است؛ در تلاش هستيم تا با امكاناتي كه دولت در اختيار ما قرار داده خدمات را به شكلي مطلوب به مردم ارائه دهيم.
دكتر دهقاني با اشاره به اجراي بسته‌هاي مختلف طرح تحول نظام سلامت گفت: در بسته پزشكان مقيم، اكنون در رشته‌هاي جراحي عمومي و جراحي مغز و اعصاب، متخصصان به صورت 24 ساعته در بيمارستان حضور دارند.
وي ارتقاي هتلينگ را يكي ديگر از بسته‌هايي ذكر كرد كه در اين طرح به اجرا گذاشته است و اضافه نمود: در بخش قديمي بيمارستان، بازسازي و بهسازي انجام شد اما به‌دليل اين‌كه ساختمان بيمارستان جديد است در اين بخش از بيمارستان به دليل حفظ منابع، كار زيادي انجام نشد.
به گفته او كاهش پرداختي از جيب مردم و تلاش براي اين‌كه بيماران رنج ديگري به غير از بيماري نداشته باشند از ديگر بسته‌هايي بود كه در اين بيمارستان با جديت پيگيري مي‌شود.
رييس بيمارستان شهيد رهنمون يزد ادامه داد: يك اقدام بسيار خوب كه بايد از آن ياد كرد تجهيز بيمارستان با كمك هيأت‌امناي ارزي بود كه وزارت بهداشت در اين زمينه سنگ تمام گذاشت و اين اقدام موجب بروزرساني تجهيزات فرسوده بيمارستان‌ها شد.
دكتر دهقاني در ادامه گفتگوي خود اظهار داشت: بيمارستان شهيد دكتر رهنمون يكي از قديمي‌ترين بيمارستان‌هاي استان يزد است كه در سال 1314 ابتدا به‌صورت يك بهداري راه‌اندازي شد.
به گفته وي با گذشت زمان و پيشرفت روز افزون در علم و دانش و نياز به وجود يك مركز درماني بزرگ‌تر و پيشرفته‌تر، ساخت اين مجموعه به ‌صورت يك بيمارستان در سال 1321 آغاز و در سال 1326 به بهره‌برداري رسيد.
وي اضافه كرد: پس از پيروزي انقلاب اسلامي، مجموعه بيمارستاني جديد به نام فرخي يزدي كه شاعر، روزنامه‌نگار و سياست‌مدار دوران پهلوي بود به نام بيمارستان فرخي نام‌گذاري شد و در سال 1363 به ياد شهيد دكتر رهنمون، تغيير نام پيدا كرد. شهيد رهنمون در دوران دفاع مقدس، مسئول بيمارستان صحرايي بود؛ او در سكرد. شهيد رهنمون در دوران دفاع مقدس، مسئول بيمارستان صحرايي بود؛ او در سال 1362 در جريان عمليات خيبر در حالي‌كه در بيمارستان صحرايي خاتم‌الانبياء در حال اقامه نماز صبح بود در بمباران هواپيماهاي دشمن به شهادت رسيد.
رييس بيمارسان رهنمون يزد يادآور شد: در سال 1358 نخستين بخش اطفال در استان به همت دكتر برخورداري از پزشكان ماهر كودكان كشور و با ياري يك پزشك هندي در اين بيمارستان ايجاد شد اما اكنون تخصص كودكان در اين بيمارستان وجود ندارد.
وي گفت: مركز آموزشي درماني شهيد دكتر رهنمون در مركز شهر استان يزد و در نزديكي بافت تاريخي اين شهر قرار دارد، اين بيمارستان در خيابان فرخي يزد واقع شده و از سوي چهار خيابان اصلي دسترسي آسان دارد.
وي افزود: 45 درصد بيماران اين بيمارستان از بيماران جنوب و جنوب شرق كشور مانند شهرهاي بندرعباس، كرمان، زاهدان و سيرجان هستند و از همين ‌رو اين مركز درماني يكي از بيمارستان‌هاي پر مراجعه در استان يزد به‌ شمار مي‌رود.
دكتر دهقاني در ادامه به امتيازات منحصر بفرد مركز درماني تحت امر خود اشاره كرد و يادآور شد: مركز آموزشي- درماني شهيد دكتر رهنمون يكي از بزرگترين مراكز تروما، جراحي مغز و اعصاب و ارولوژي جنوب و جنوب شرق كشور است.
وي گفت: بيمارستان شهيد دكتر رهنمون، مركز تروماي استان يزد است و بيماران مصدوم ناشي از حوادث ترافيكي، حوادث ساختماني، نزاع و درگيري و سقوط از ارتفاع به اين بيمارستان مراجعه مي‌كنند.
وي تصريح كرد: تعداد بيماران ترومايي از ابتداي سال 96 تا 30 بهمن‌ماه حدود 7400 نفر بوده است؛ در فصل‌هاي بهار و تابستان مردم استان يزد از ماشين كمتر استفاده مي‌كنند و تعداد موتور سواران بيشتر است و از همين‌رو در شش ماهه نخست سال بيشتر مراجعه‌كنندگان به اورژانس را بيماران تروما تشكيل مي‌دهند و ضريب اشغال تخت نيز در اين بخش 70 تا 83 درصد است.
به گفته او اين مركز با بهره‌گيري از نيروهاي مجرب، متعهد و متخصص و با استفاده از تجهيزات پيشرفته براي ارائه خدمات با ‌كيفيت، افزايش سطح سلامت جامعه و رشد دانش پزشكي حركت مي‌كند.
بيمارستان شهيد دكتر رهنمون، مركز آموزشي درماني است و زير نظر دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد فعاليت مي‌كند.
دكتر دهقاني گفت: بيمارستان قديمي شهيد دكتر رهنمون با نام بيمارستان فرخي، 40 هزارمتر مساحت و 2500 متر زيربنا داشت؛ ساختمان كنوني و جديد بيمارستان در هفت طبقه بالاي زيرزمين و همكف (مجموعا 9 طبقه)، 32 هزارمتر مربع زيربنا دارد؛ بخشي از ساختمان قديمي بيمارستان همچنان باقي مانده كه قرار است در آينده از آن بهره‌برداري شود.
رييس بيمارستان شهيددكتر رهنمون گفت: اين مركز درماني 380 تخت مصوب و 226 تخت فعال دارد؛ اين مركز تخصص‌هاي ارتوپدي، اورلوژي، قلب، داخلي، جراحي عمومي، جراحي مغز و اعصاب، جراحي فك و صورت، قلب و عروق،دياليز، طب ايراني و طب كار را پوشش مي‌دهد.
به گفته وي فيزيوتراپي، شنوائي شناسي، راديولوژي، MRI،آزمايشگاه و پاتولوژي نيز بخش پاراكلينيكي آن است و تنها مركز جراحي مغز و اعصاب و ارولوژي استان يزد محسوب مي شود.
به گفته او بخش‌هاي ارولوژي و جراحي اعصاب از بخش‌هاي زبانزد در استان يزد هستند، تنها بخش دانشگاهي استان يزد كه در آن جراحي اعصاب و ارولوژي به‌صورت تخصصي وجود دارد بيمارستان دكتر رهنمون است و در اين بخش متخصصان مجربي حضور دارند.
وي يادآور شد: پيش از اين بيماران نيازمند به اين تخصص‌ها به شهرهايي مانند تهران و شيراز فرستاده مي‌شدند اما اكنون عمل‌هاي پيچيده و سنگين از سوي متخصصان در همين بيمارستان انجام مي‌شود.
به گفته دهقاني بخش جراحي فك و صورت، يكي ديگر از بخش‌هاي منحصر به فرد بيمارستان شهيد رهنمون است كه در آن به بيماران ناشي از حوادث تروما كه دچار مشكل شده‌اند يا بيماراني كه داراي ناهنجاري‌هاي مادرزادي هستند خدمات ارايه مي‌شود.
دكتر دهقاني با بيان اينكه سه متخصص طب ايراني در بيمارستان فعاليت دارند افزود: رشته‌اي تخصصي با نام طب ايراني براي حركت طب ايراني يا طب سنتي در مسير دانش و پيشرفت با مباني روز دانش پزشكي در دانشگاه علوم پزشكي يزد، راه‌اندازي شد و پس از آن بخشي با همين نام نيز در بيمارستان شهيد دكتر رهنمون يزد شكل گرفت.
وي اضافه كرد: در اين بخش سه متخصص حضور دارند، مجموعه طب ايراني در اين بيمارستان با 10 تخت فعاليت دارد كه شامل رشته‌هاي ماساژدرماني، سوزن درماني و داروهاي سنتي و ايراني مي‌شود و به تأييد معاونت آموزشي وزارت بهداشتسيده است.
رييس مركز درماني رهنمون يزد تصريح كرد: در واقع هدف اصلي از ايجاد اين بخش، پاسخ‌گويي به نياز و ذهنيت مردم به طب ايراني درچارچوب فعاليت در يك مجموعه علمي دانشگاهي و زير نظر متخصصان بوده است.
دكتر دهقاني همچنين به وضعيت بخش هاي ويژه اين بيمارستان اشاره كرد و اظهار داشت: بخش مراقبت‌هاي ويژه هم دو بخش آي‌سي‌يو و دو بخش سي‌سي‌يو را در بر مي‌گيرد؛ هركدام از بخش‌ها 10 تخت و در مجموع 20 تخت دارند.
وي گفت: همچنين هركدام از بخش‌هاي سي‌سي‌يو نيز 8 تخت و در مجموع 16 تخت دارد و بخش‌هاي ويژه با ضريب اشغال 100 درصد فعاليت مي‌كند.
به گفته رئيس بيمارستان در اين مجموعه درماني و آموزشي 350 نيروي پرستاري، 200 نيروي پشتيباني و خدماتي و تعداد 70 پزشك در تخصص‌هاي ياد شده ارايه خدمت مي كنند.
دكتر دهقاني تاكيد كرد: خوشبختانه يزد از استان‌هايي است كه در زمينه پزشكي كمبودي ندارد و در نتيجه بيمارستان شهيد رهنمون نيز با كمبود نيرو مواجه نيست؛ البته در زمينه مغز و اعصاب تعداد متخصصان كم است اما كمبود ندارد.
دكتر دهقاني يادآور شد: تجهيز 15 تا 20 تخت براي بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه و افزودن بخش زنان ‌و زايمان به‌عنوان تخصص جديد بيمارستان، از جمله برنامه‌هاي اين مركز درماني براي آينده است.
وي گفت: ساختمان قديمي بيمارستان هنوز در بخشي از محوطه بيمارستان وجود دارد و در نظر داريم با بازسازي و بهسازي اين ساختمان، بخش زنان و زايمان، به‌‌عنوان يكي از نيازهاي مراجعان در بيمارستان راه‌اندازي شود.
به گفته وي بخش داخلي اعصاب يكي ديگر از تخصص‌هايي است كه قرار است به‌زودي در اين بيمارستان راه‌اندازي شود و به دليل نياز به ايجاد بخش داخلي اعصاب، اجراي كد 724 در بيمارستان است.
كد 724 براي بيماران سكته مغزي است و به معناي ارايه خدمت به اين بيماران در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه‌روز است.
رييس بيمارستان شهيد رهنمون اظهار داشت: در بخش انتهايي اين مركز درماني، پد بالگرد قرار گرفته كه بيماران با هماهنگي ‌هايي كه با اروژانس 115 انجام مي‌شود
به اين بيمارستان هدايت مي‌شوند. در اين بخش از بيمارستان آسانسور وجود دارد و بيماران بدون درنگ به اتاق عمل هدايت مي‌شوند.
دكتر دهقاني گفت: بيمارستان شهيد دكتر رهنمون، به‌عنوان تنها مركزي شناخته مي‌شود كه در استان يزد به مراجعان خدماتي در زمينه شناسايي بيماريهاي شغلي ارائه و آموزشهاي لازم را ارائه مي‌دهد؛ در اين بخش استادان و اعضاي هيات علمي دانشگاه حضور دارند و اداره 80 درصد از بخش‌هاي بيمارستان از سوي اعضاي هيأت‌علمي انجام مي شود.
وي ادامه داد: 80 درصد بخش‌هاي مختلف بيمارستان شهيد رهنمون از جمله اورژانس، آزمايشگاه، پاتولوژي و بخش‌هاي مختلف درماني زير نظر اعضاي هيأت‌علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي استان يزد، پوشش داده مي‌شود و در همه بخش‌هاي بيمارستان، دستياران و انترن‌ها حضور دارند و آموزش داده مي‌شوند.
به گفته وي همچنين در اين بيمارستان مركز تحقيقاتي طب كار، مركز تحقيقاتي تروما و كلاس‌هاي آموزشي براي هر گروه آموزشي وجود دارد؛ كلاس آموزشي وي‌آي‌پي براي كارهاي مهارتي دانشجويان، سالن رايانه، با 20 رايانه مجهز به اينترنت، كتابخانه و سالن آمفي‌تئاتر با ظرفيت 300 نفر براي مراسم‌هاي دانشجويي و باز آموزي دانشجويان و دستياران از جمله امكانات آموزشي اين بيمارستان است.
دكتر دهقاني گفت: اكنون به‌صورت ميانگين ماهانه 13 هزار نفر به اورژانس اين بيمارستان مراجعه مي‌كنند.
وي اضافه كرد: از اين تعداد براي چهار تا پنج هزار از بيماران ياد شده پرونده تشكيل و بستري مي شوند و 6 تا هشت هزار نفر آنها هم به‌صورت سرپايي تحت درمان قرار مي گيرند.
وي تعداد تخت هاي اورژانس بيمارستان ياد شده را 32 تخت بيان كرد و گفت: از اين تعداد چهار تخت ايزوله است .
دكتر دهقاني تجهيز 15 تا 20 تخت براي بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه و اضافه شدن بخش زنان ‌و زايمان به‌عنوان تخصص جديد بيمارستان، از جمله برنامه‌هاي اين مركز درماني اعلام كرد.
وي در ادامه به طرح تحول نظام سلامت اشاره كرد و گفت: اين طرح يك قدم مثبت در جهت گسترش و همگاني كردن سلامت در جامعه بود اما يكي از مشكلات اين طرح كمبود در تزريق منابع است.
رييس بيمارستان شهيد دكتر رهنمون يزد اظهار داشت: به ‌دليل كمبود منابع با مشكلاتي مواجه شديم اما با اين وجود اقدامات لازم براي بيماران همچنان به‌ صورت صد در صد انجام مي‌شود.
وي ادامه داد:خط قرمز ما نارضايتي مردم است در تلاش هستيم تا با امكاناتي كه دولت در اختيار ما قرار داده خدمات را به شكلي مطلوب به مردم ارائه دهيم.
بيمارستان شهيد دكتر رهنمون يكي از قديمي‌ترين بيمارستان‌هاي استان يزد است كه در سال 1314 در ابتدا به‌صورت يك بهداري ايجاد شد.
ساخت اين مجموعه به ‌صورت يك بيمارستان در سال 1321 آغاز و در سال 1326 به بهره‌برداري رسيد.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي، مجموعه بيمارستاني جديد به نام فرخي يزدي كه شاعر، روزنامه‌نگار و سياست‌مدار دوران پهلوي بود به نام بيمارستان فرخي نام‌گذاري شد و در سال 1363 به ياد شهيد دكتر رهنمون، تغيير نام پيدا كرد.
شهيد رهنمون در دوران دفاع مقدس، مسئول بيمارستان صحرايي بود؛ او در سال 1362 در جريان عمليات خيبر در حالي‌كه در بيمارستان صحرايي خاتم‌الانبياء در حال اقامه نماز صبح بود در بمباران هواپيماهاي دشمن به شهادت رسيد.
2088/ 6197