سنندج - ایرنا - اجرای طرح سراسری بازی و یادگیری ویژه دانش آموزان مدارس ابتدایی همزمان با هفتمین روز از دهه مبارك فجر در آیین نمادینی با حضور مدیر كل آموزش و پرورش كردستان و مسئولان فرهنگی در دبستان آموزگار سنندج آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بازی و یادگیری از جمله طرح های آموزشی است كه با برنامه ریزی های انجام شده قرار است در یك هزار مدرسه ابتدایی 10 استان كشور از جمله كردستان به صورت آزمایشی اجرا شود.
آیین افتتاح اجرای این طرح در استان كردستان روز پنجشنبه با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی، اجرایی و كادر آموزشی كردستان و دانش آموزان مقطع ابتدایی دبستان آموزگار سنندج برگزار شد.
مدیركل آموزش و پرورش كردستان در این آیین، اجرای بازی و یادگیری را یكی از طرح های موثر در راستای شاداب سازی محیط یادگیری اعلام كرد و گفت: با اجرای موفق این طرح تعلیم و تربیت به معنای واقعی خود می تواند پی شبرود.
رشید قربانی افزود: یكی از مهمترین فاكتورهای موفقیت نظام آموزشی كشور تنوع و شاداب سازی محیط یادگیری است و اجرای این طرح دانش آموزان را به محیط مدرسه و كلاس درس علاقمند می كند.
وی اظهار داشت: تمام متولیان امر باید با آگاهی، بینش مشترك و وحدت رویه در راستای كمك به با نشاط شدن یادگیری و تعلیم و تربیت عمیق گام بردارند تا اصطكاك الگو بوجود نیاید.
مدیركل آموزش و پرورش كردستان با بیان اینكه اجرای بازی ها در مدارس باید در خدمت یادگیری و تعلیم و تربیت باشد، اضافه كرد: اجرای این طرح نباید هزینه و بار مالی بر اولیای دانش آموزان تحمیل كند، بنابراین باید در انتخاب بازی ها رعایت مسایل ایمنی و سلامت دانش آموزان و استانداردهای لازم باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینكه طرح بازی و یادگیری از برنامه های مورد تاكید وزارت آموزش و پرورش و حوزه معاونت آموزش ابتدایی است بر اجرای هر چه بهتر آن در استان تاكید كرد.

** 13 هزار دانش آموز كردستانی زیرپوشش طرح
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش كردستان نیز در این آیین گفت: در سال تحصیلی جاری، 13 هزار و 803 نفر از دانش آموزان دوره اول ابتدایی استان زیر پوشش طرح بازی و یادگیری قرار می گیرند.
صدیقه عبداللهی با بیان اینكه تعداد 100 مدرسه در استان، 50 مدرسه دخترانه و 50 مدرسه پسرانه، مجری طرح می شوند، افزود: این مدارس از بین مدارس برخوردار، نیمه برخوردار و مدارس محروم حتی مستقل روستایی انتخاب و به وزارتخانه معرفی شده اند.
وی یادآور شد: آموزش و یادگیری در دوران دبستان مستلزم توجه به نیازهای جسمانی، شناختی، عاطفی و اجتماعی كودكان است و بازی زمینه رشد شخصیت كودكان را در ابعاد مختلف تسریع می دهد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش كردستان اضافه كرد: از طریق اجرای طرح بازی و یادگیری تلاش می كنیم از ظرفیت بازی برای تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت استفاده كنیم.
وی بر تهیه برنامه هفتگی توسط معلمان دبستانی و مربیان پیش دبستانی و ارائه به مدیر مدرسه در راستای برنامه ریزی برای استفاده از اتاق بازی و یادگیری، ارزیابی و ارزشیابی برنامه و ارائه گزارش تاكید كرد.
عبداللهی اظهار داشت: مدارس می توانند با تشكیل كمیته تخصصی در درون مدرسه و نیاز سنجی لازم نسبت به تهیه و تكمیل مجموعه بازی ها اقدام كنند.
در راستای عملیاتی كردن سند تحول بنیادین، تنوع بخشی به محیط های یادگیری و ایجاد فضایی با نشاط و شوق انگیز برای دانش آموزان مدارس ابتدایی و نو آموزان مراكز پیش دبستانی، طرح «بازی و یادگیری» در 10 استان منتخب كشور از جمله كردستان به صورت آزمایشی اجرا می شود.
7348/9102