مشهد- ايرنا- مدير كل راهداري و حمل و نقل جاده اي خراسان رضوي گفت: واگذاري مسئوليت ساخت، توسعه و نگهداري از بزرگراه ها و آزاد راه ها به بخش خصوصي از سياست هاي جديد دولت مي باشد كه اين استان پايلوت اين طرح قرار گرفته است.

ابراهيم نصري پنجشنبه شب در پنل تخصصي 'سرمايه گذاري در حوزه حمل و نقل و كشاورزي' در حاشيه نخستين نمايشگاه جامع 'سرمايه گذاري ها، فرصتها، خدمات و صنايع وابسته' در مشهد افزود: هم اكنون بخشي از ساخت جاده مشهد – قوچان به صورت آزمايشي به سرمايه گذار بخش خصوصي واگذار شده است.
وي اظهار داشت: درصدد هستيم مسئوليت ساخت جاده مشهد – قوچان و سپس نگهداري از آن را به سرمايه گذار بخش خصوصي واگذار كنيم لذا مي توان ساخت و نگهداري بزرگراه ها و آزاد راه ها را به عنوان بسته جديد سرمايه گذاري در استان معرفي كرد.
وي گفت: اين استان جزو سه استان نخست كشور در حوزه حمل و نقل كالا و مسافر از نظر تعداد ناوگان و حجم جابه جايي است.
نصري افزود: سالانه 42 ميليون تن كالا در خراسان رضوي توسط ناوگان حمل و نقل جابه جا مي شود كه 62 درصد آن مواد معدني است.
وي اظهار داشت: جابه جايي مواد معدني توسط ناوگان باري در خراسان رضوي مربوط به سنگان شهرستان خواف است كه ظرفيت استخراج مواد معدني در اين منطقه 12 ميليون تن در سال مي باشد كه تا 20 ميليون تن قابل افزايش است.
وي گفت: هم اكنون سالانه پنج ميليون تن مواد معدني توسط ناوگان باري از منطقه سنگان خواف جابه جا مي شود اما با افزايش ظرفيت توليد در سنگان طي چند سال آينده حجم حمل و نقل مواد معدني اين منطقه توسط ناوگان باري به 50 ميليون تن در سال مي رسد.
مدير كل راهداري و حمل و نقل جاده اي خراسان رضوي افزود: سيستم حمل و نقل در كشور و اين استان خودرو محوري است اما دولت درصدد تغيير اين سيستم به شركت محوري مي باشد.
نصري اظهار داشت: 212 شركت و نمايندگي حمل و نقل در حوزه بين المللي در خراسان رضوي وجود دارد و انجمن حمل و نقل بين المللي اين استان قدرتمندترين انجمن در كشور است كه ناوگان حوزه بين المللي استان دست كم سالانه چهار ميليون تن كالا صادر مي كند.
وي افزود: هم اكنون 218 هزار دستگاه خودرو در ناوگان باري و 50 هزار راننده در حوزه باري و حمل مسافر در خراسان رضوي فعاليت دارند.
مدير كل راهداري و حمل و نقل جاده اي خراسان رضوي گفت: فرسودگي ناوگان حمل و نقل استان هزينه ها در اين بخش را افزايش داده است، عمر مفيد هر دستگاه كاميون يا تريلي 25 سال است اما عمده دستگاه ها در ناوگان باري استان عمر بيش از 25 سال دارند.
وي افزود: در كشور به حد كفايت خودرو براي ناوگان باري توليد نمي شود و ناگزير به واردات اين نوع دستگاه ها هستيم كه در اين حوزه جذب سرمايه گذار داخلي و خارجي كمك شاياني به بخش حمل و نقل استان خواهد كرد.
وي ادامه داد: 35 مجتمع فرهنگي – رفاهي بين راهي در خراسان رضوي وجود دارد كه اغلب آنها توسط آستان قدس رضوي به عنوان يكي از سرمايه گذاران داخلي ساخته شده اما با توجه به حجم بسيار مسافر و زائر اين استان، ساخت 15 مجتمع ديگر نياز است.
نصري اظهار داشت: براي ساخت مجتمع فرهنگي – رفاهي بين راهي، امكان دريافت زمين از اداره منابع طبيعي و در اختيار گذاشتن آن به سرمايه گذار وجود دارد، همچنين تسهيلات با نرخ بهره هشت تا 12 درصد به سرمايه گذاران براي ساخت مجتمع هاي فرهنگي – رفاهي بين راهي تعلق مي گيرد.
وي گفت: حوزه مراكز معاينه فني خودرو از مواردي است كه زمينه بسيار براي جذب سرمايه گذار بخش خصوصي دارد و اين مهم در استان دنبال مي شود.
نمايشگاه جامع 'سرمايه گذاري ها، فرصتها، خدمات و صنايع وابسته' به همراه چندين نمايشگاه ديگر در حوزه بورس، بيمه، بانك، صنعت ساختمان و تاسيسات كه از 16 بهمن ماه در محل دائمي نمايشگاه بين المللي مشهد داير شده است تا 19 بهمن ادامه دارد.
7489 / 6053