انزلی-ایرنا-مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی از پهلوگیری همزمان دو كشتی تجاری حامل كالا از كریدور بین المللی چین قزاقستان در بندر كاسپین خبر داد .

امین افقی روز جمعه به ایرنا گفت : این محموله های تجاری جدید توسط كشتی های آدرینا و دیبا توسط 2 شركت حمل و نقل بین المللی مختلف از شهرهای ووهان چین و بندر نینگبو چین به مقصد مجتمع بندری كاسپین منطقه آزاد انزلی حمل شدند.
وی اظهار داشت:محموله اول به صورت حمل و نقل تركیبی از مبداء شهر ووهان چین حامل قطعات شركت آمیكو متعلق به شركت سمند ریل توسط كشتی آدرینا وارد منطقه آزاد انزلی شد و به مقصد نهایی واحد تولیدی قطعات خودرو در ارس ترانزیت كانتیری می شوند و محموله دوم نیز از مبدا بندر نینگبو چین، حامل لوازم كودك و نوزاد، لوازم كشاورزی، قطعات یدكی، كاغذ دیواری به صورت حمل و نقل تركیبی توسط كشتی دیبا به مقصد بندر كاسپین منطقه آزاد انزلی ترانزیت شده است.
این كریدور از كشور چین شروع شده و از طریق خط ریلی چین- قزاقستان به بندر اكتائو در این كشور می رسد و با طی مسیر در دریای خزر به بندر كاسپین متصل می شود . با شروع فعالیت این كریدور امكان ترانزیت10 میلیون تن كالا فراهم شده و مزیت اصلی این كریدور، كاهش مسافت، زمان و هزینه حمل و نقل كالا نسبت به مسیر موجود از طریق دریای زرد، اقیانوس هند و بندرعباس در جنوب ایران است.
بر این اساس با توجه به سرمایه گذاری چند صد میلیارد دلاری چینی ها برای فعالسازی مسیرهای جاده ابریشم جدید، شرایط جدید بین المللی كشور، نقش این كریدور در توسعه مبادلات تجاری‌كشور و ترانزیت كالای كشور چین از مسیر منطقه آزاد انزلی به كشورهای همسایه روز به روز افزایش خواهد یافت .
انتقال كالا در مسیر كریدور جدید چین و ایران، از مهمترین بندهای تفاهم نامه همكاری مشترك منعقده فی مابین سازمان منطقه آزاد انزلی و انجمن همكاری های اقتصادی و سرمایه گذاری چین و توافقات صورت گرفته با رییس اتاق بازرگانی چین برای بخش خصوصی و مدیران بنادر و راه آهن كشور قزاقستان و چندین سال نشست های تخصصی مدیران ارشد این سازمان با مقامات رسمی كشور چین و قزاقستان برای فعالسازی این كریدور مهم ترازیتی است.
مسیر ترانزیتی چین(اروم چی)، قزاقستان (بندر آكتائو)،ایران (بندر كاسپین) به منظور ایجاد مسیرهای جدید تركیبی میان ایران و چین با محوریت منطقه آزاد انزلی، افزایش ظرفیت حمل و نقل بار در دریای خزر از تیر ماه سالجاری و با حضور معاون اول رییس جمهور و مقامات ملی و استانی و روسای اتاق بازرگانی چین با پهلوگیری نخستین كشتی‌تجاری در این مسیر در مجتمع بندری كاسپین به صورت رسمی شروع به كار كرد و در بهمن ماه امسال اولین محموله تجاری از بندر بزرگ نینگبو در شرق كشور چین از مسیر این كریدور وارد بندر كاسپین شد.
6030