مديركل راه آهن استان فارس شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اعلام كرد: در حال حاضر محور ريلي فارس 500 كيلومتر خط اصلي مانوري و صنعتي با 23 ايستگاه كه در مسير ريلي اين استان واقع شده،دارد كه همه اين امكانات بعد از انقلاب اسلامي و در دهه گذشته ايجاد شده است.
غلامحسين ولدي ادامه داد: هفت ايستگاه مسافري در شهرستان هاي شيراز،مرودشت، سعادت شهر، صفاشهر، اقليد، آباده و شهرضا وجود دارد كه از اين تعداد شش ايستگاه آن از بهترين ايستگاههاي كشور بشمار ميروند.
وي عنوان كرد: سرعت قطارهايي كه در محورهاي فارس تردد مي كنند در حال حاضر به 120 تا 140 كيلومتر در ساعت افزايش پيدا كرده كه همين امر باعث شده مدت زمان سفر نسبت به سالهاي آغازين فعاليت راه آهن در اين استان به شدت كاهش پيدا كند.
مديركل راه آهن استان فارس با اشاره به اينكه ايستگاه راه آهن شيراز در سال 90 به بهره برداري رسيده،گفت: اولين خط ريلي فارس در سال 88 افتتاح شد كه در آن زمان قطارها در توقفگاه شهر جديد صدرا اقدام به مسافرگيري مي كردند.
**افزايش 24 برابري ظرفيت مسافر طي 8 سال
وي بيان كرد: اكنون ميزان جابه جايي مسافر در راه آهن فارس از 21 هزار نفر مسافر در سال 89 به 500 هزار مسافر در سال 96 افزايش پيدا كرده است.
ولدي گفت: در ده ماه سال جاري 67 هزار و 568 تن بار به وسيله هزار و 153 واگن براي ارسال به مقاصد مختلف بارگيري شده است.
او اضافه كرد: از ابتداي سال 97 تا آخر ديماه امسال تعداد 431 هزار و 996 نفر مسافر از طريق خطوط ريلي اين استان جابه جا شده اند كه مقايسه اين آمار به نسبت مدت مشابه سال گذشته كه 365 هزار و 411 نفر بوده افزايش 18 درصدي نشان مي دهد.
مديركل راه آهن فارس اشاره كرد: متوسط جابه جايي مسافر به صورت روزانه در راه آهن فارس هزار و 250 نفر است كه اغلب نيز به مقصد تهران و مشهد جابه جا ميشوند.
ولدي بيان كرد: افتتاح سيلوي گندم در ايستگاه راه آهن سيوند،بهره برداري از انبار منطقه اي شركت خودرو سازي سايپا در ايستگاه راه آهن شيراز از جمله طرح هاي شاخص راه آهن جمهوري اسلامي در دو سال گذشته در فارس بوده است.
**طرح هاي در دست اجرا
ولدي در ادامه گفت: احداث خطوط ريلي شيراز- گلگهر ،اقليد-يزد، شيراز-بوشهر و شيراز-بندرعباس, اقليد-ياسوج و شيراز-اهواز به عنوان طرح هاي توسعه اي راه آهن فارس در نظر گرفته شده است كه در بعضي محورها عمليات اجرايي آن در حال انجام است.
او مي گويد كه مساله حركت روزانه قطار شيراز به مشهد و همچنين راه اندازي قطار شيراز-اصفهان از اولويتهاي راه آهن فارس است كه پيش بيني مي شود اين كار عملا از ابتداي سال 98 آغاز شود.
در حال حاضر حركت قطارهاي شيراز-مشهد بصورت يك روز در ميان انجام مي شود.
** رويايي كه از سال 92 براي اهالي فارس محقق شد
مديركل راه آهن استان فارس در بخش ديگري از صحبتهاي خود گفت: امكان حمل خودرو با قطار در استان فارس از سال 92 ايجاد و استقبال خوبي نيز از اين خدمت رساني شده است، به گونه اي كه در بعضي روزها خودروهايي در نوبت حمل در راه آهن شيراز وجود دارد.
وي ادامه داد: هر قطار مسافربري قابليت حمل يك واگن مخصوص حمل اتومبيل با ظرفيت 10 دستگاه خودرو را دارد.
ولدي با بيان اينكه براساس درخواست بازار، شركت رجا اين واگن را روي قطارهاي مسيرهاي مختلف نصب مي كند، مي افزايد: واگن حمل خودرو به صورت روزانه روي قطارهاي مسير تهران قرار دارد و به متقاضيان خدمات ارائه مي كند و در مسير مشهد نيز يك درميان و هر چهار روز يكبار اين امكان وجود دارد.
ولدي به اين مطلب نيز اشاره كرد كه قطار شيراز- تهران در مسير خود از شهرهاي اصفهان و كاشان و قطار مشهد نيز از شهرهاي سمنان و گرمسار عبور مي كند.
وي مي گويد: ظرفيت واگن حمل خودرو به مقصد تهران از ابتداي سال 97 تاكنون روزانه بيش از 95 درصد تكميل بوده و حتي در بعضي از روزها نيز خودرو در نوبت حمل وجود داشته است.
**واگن توشه، ظرفيتي براي حمل بار و كالا به پايتخت
وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود گفت:واگن توشه مسافر در يكسال اخير در راه آهن شيراز در مسير شيراز-تهران و بالعكس ايجاد شده و ظرفيتي است كه صاحبان مشاغل، توليدكنندگان و مسافرين مي توانند از آن براي ارسال كالا و بار استفاده كنند.
مديركل راه آهن استان فارس اضافه كرد: واگن توشه متناسب با تقاضا و ميزان بار بر روي قطارهاي شركت رجا در مسير شيراز- تهران و بالعكس نصب مي شود.
9873 /1876
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸
شيراز-ايرنا-احداث 500 كيلومتر ريل آهن و 23 ايستگاه قطار،ايجاد ظرفيت جابه جايي بيش از 500 هزار نفر مسافر و حدود 80 هزار تن بار در سال از جمله دستاوردهاي راه آهن جمهوري اسلامي در عمر يك دهه اي خود در استان فارس است.