محمدرضا رزاقی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا به تاریخچه شكل گیری اداره كل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش اشاره كرد و افزود: با شروع جنگ تحمیلی در سال 1359 و حضور روزافزون دانش آموزان در صحنه های دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی كه باعث ایجاد فاصله تحصیلی برای دانش آموزان رزمنده شد، آموزش و پرورش تصمیم گرفت كه با اتخاذ برخی تدابیر، دغدغه تحصیل دانش آموزان رزمنده را كاهش دهد.
وی بیان داشت: در این راستا در سال 1360، ستاد امداد و پشتیبانی جبهه و جنگ در وزارت آموزش و پرورش، استان ها، شهرستان ها و مناطق سراسر كشور تشكیل شد كه كار اعزام به جبهه نیروهای فرهنگی و دانش آموزان و جمع آوری كمك های نقدی و غیرنقدی از مدارس و ارسال به جبهه ها را بر عهده گرفت.
مدیر كل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه در سال 1361 مجتمع های رزمندگان در جبهه و پشت جبهه تاسیس شد، ادامه داد: در سال 1369 اساسنامه مدارس ایثارگران به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید و اداره امور آن در آموزش و پرورش به عهده ستاد امداد و پشتیبانی جنگ و سپس به ستاد هماهنگی امور رزمندگان، جانبازان و آزادگان كه بعدها به ستاد هماهنگی امور ایثارگران تغییر نام یافت، محول شد.
رزاقی تصریح كرد: شرایط خاص فرزندان شهدا، مفقودین، اسرا، جانبازان و مسئولیت نظام در قبال آنها موجب شد تا حضرت امام خمینی (ره) فرمان تاریخی و مهمی را در تاریخ ششم فروردین 1365 خطاب به سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران «مبنی بر اهتمام در رسیدگی مناسب به امور فرهنگی فرزندان شاهد» صادر فرمودند و در مهرماه همان سال ارائه خدمات فرهنگی به دانش آموزان شاهد در قالب دو طرح نیمه متمركز و طرح پراكنده شروع شد.
به گفته وی، متعاقب فرمان مذكور و اساسنامه طرح شاهد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، اداره كل امور شاهد وزارت آموزش و پرورش در سال 1369 ، تاسیس و مسئولیت برنامه ریزی و رسیدگی به امور آموزشی و پرورشی دانش آموزان شاهد را در راستای تكمیل برنامه های مصوب آموزش و پرورش در چارچوب دستورالعمل های مصوب ستاد مركزی شاهد وزارت آموزش و پرورش عهده دار شد.
مدیر كل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش یادآورشد: در سال 1374، ستاد هماهنگی امور ایثارگران با اداره كل امور شاهد ادغام و با عنوان اداره كل امور شاهد و ایثارگران، وظایف محوله توسط اداره كل مذكور پیگیری شد و با توجه به ویژگی های مخاطبان در مدارس شاهد و ایثارگران، امور حقوقی و رفاهی فرهنگیان ایثارگر و خانواده معظم شهدای فرهنگی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، به ویژه وظایف مصوب وزارت آموزش و پرورش در اساسنامه طرح شاهد، در سال 1375 دو اداره كل مستقل با عنوان اداره كل امور تحصیلی فرزندان شاهد و اداره كل امور ایثارگران تشكیل و ارائه خدمات خاص فرزندان شاهد و ایثارگران ادامه یافت و در سال 1381 مجددا دو اداره مذكور با وظایف فوق ادغام و با عنوان دفتر امور شاهد و ایثارگران انجام وظیفه می كنند.
رزاقی عنوان كرد: تاكنون طرح های شاهد و ایثارگران در تشكیلات وزارت آموزش و پرورش زیرمجموعه وزیر آموزش و پرورش، معاون آموزشی، معاونت جنگ، معاون حقوقی و امور مجلس، شاهد و ایثارگر، معاون مشاركت های مردمی، شاهد و ایثارگر، معاون مشاركت های مردمی بوده و اكنون زیر مجموعه دفتر وزیر آموزش و پرورش است.
* وظایف اداره كل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش
وی به وظایف این اداره كل در قبال فرزندان شاهد، جانباز و ایثارگر اشاره كرد و اهتمام بر تحقق فرمان حضرت امام (ره) و منویات و تاكیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) برای رسیدگی به امور تحصیلی و فرهنگی فرزندان شاهد و ایثارگران، برنامه ریزی و پیگیری اجرای قوانین و مصوبات موجود مرتبط با طرح شاهد و ایثارگران و
تهیه و تدوین برنامه های خاص آموزشی دانش آموزان طرح های نیمه متمركز و پراكنده شاهد و ایثارگران با توجه به شرایط خاص آنها را از جمله این وظایف برشمرد.
رزاقی ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی، تقویت و تحكیم مبانی اعتقادی و معنوی دانش آموزان، تهیه و تدوین برنامه های ویژه تقویت بنیه علمی دانش آموزان شاهد طرح های نیمه متمركز و پراكنده و ایثارگران به منظور آمادگی برای شركت در آزمون سراسری و پذیرش در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، تهیه و تدوین برنامه ها و دستورالعمل های ویژه امور آموزشی، پرورشی و مشاوره و فوق برنامه های طرح های شاهد، مدارس ایثارگران و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با توجه به شرایط و ویژگی های خاص این دانش آموزان و برنامه ریزی و نظارت بر توسعه، تاسیس و تقویت مدارس شاهد و ایثارگران را از دیگر وظایف این اداره عنوان كرد.
مدیر كل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش یادآورشد: این اداره كل همچنین وظیفه تمهید مقدمات و برنامه ریزی برای توسعه و تجهیز مدارس شاهد و ایثارگران و ارائه روش ها و راهكارهای جدید در جهت بهبود كیفی آموزش و پرورش فرزندان شاهد و ایثارگران، تهیه و تنظیم دستورالعمل های ویژه مالی طرح های شاهد و ایثارگران در پرداخت پاداش و حق الزحمه كاركنان با رویكرد افزایش انگیزه شغلی و تامین جایگاه و منزلت حرفه ای آنان، همكاری با سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران و سایر دستگاه های مرتبط با ایثارگران و امور آموزشی آنان به منظور جلب مشاركت و ایجاد تسهیلات لازم برای اداره هر چه مطلوب تر مدارس شاهد و ایثارگران، همكاری با دفتر برنامه و بودجه در زمینه پیش بینی اعتبارات سالیانه طرح های شاهد، مدارس ایثارگران، طرح تقویت بنیه علمی شاهد و ایثارگران، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تجلیل و تكریم از خانواده معظم شهدا و ایثارگران و تمهید مقدمات و برنامه ریزی دوره های آموزش ضمن خدمت كاركنان طرح های شاهد، مدارس ایثارگران و كارشناسی های ذیربط با همكاری مركز آموزش نیروی انسانی، آمار و فناوری را بر عهده دارد.
* شهادت 35 هزار و 814 دانش آموز
رزاقی ادامه داد: 35 هزار و 814 دانش آموز شامل یك هزار و 942 دختر و 33 هزار و 872 پسر در سال های دفاع مقدس به شهادت رسیده اند.
وی تصریح كرد: اكنون تعداد جامعه ایثارگری شاغل در وزارت آموزش و پرورش 119 هزار و 155 نفر است و در مجموع این وزارتخانه 4 هزار و 976شهید شاغل و بازنشسته مرد، 130 زن، 680 شهید تربیت معلم تقدیم انقلاب كرده است.
مدیر كل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: 270 نفر از شاغلین وزارت آموزش و پرورش دارای 70 درصد جانبازی و بالاتر، 999 نفر دارای 50 تا 69 درصد، 7 هزار و 853 نفر دارای 25 تا 49 درصد جانبازی، 15 هزار و 942 نفر جانباز تا 25 درصد، 4 هزار و 396 آزاده و 52 هزار و 306 نفر رزمنده بوده اند.
رزاقی اضافه كرد: همچنین آمار بستگان شهدای شاغل در آموزش و پرورش نیز شامل یك هزار و 602 همسر شهید، 15 هزار و 284 فرزند شهید، 252 پدر شهید، 163 مادر شهید، 7 هزار و 614 برادر شهید و 9 هزار و یك خواهر شهید است.
وی به روند توسعه طرح شاهد از بدو تاسیس تاكنون اشاره كرد و گفت: در سال تحصیلی 66-65 تعداد مدارس ابتدایی 108 و راهنمایی 33 مدرسه بود و در دوره متوسطه مدرسه شاهد نداشتیم كه این آمار در سال 97-96 در ابتدایی به 559 مدرس، راهنمایی 394 و متوسطه 397 مدرسه افزایش پیدا كرد.
مدیر كل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در خصوص تعداد دانش آموز شاهد طرح نیمه متمركز نیز اظهار داشت: در سال تحصیلی 66-65، تعداد دانش آموزان ابتدایی 8 هزار و 510 نفر ، راهنمایی یك هزار و 730 نفر بود و در دوره متوسطه دانش آموز نداشتیم كه این آمار در سال 97-96 در دوره ابتدایی به 7 هزار و 330 نفر، در راهنمایی به 6 هزار و 111 نفر و در متوسطه به 5 هزار و 760 دانش آموز رسید.
رزاقی اضافه كرد: همچنین تعداد دانش آموز شاهد طرح پراكنده در سال تحصیلی 66-65 در دوره های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه صفر بود اما در سال 97-96 آمار دانش آموزان این طرح در دوره ابتدایی به 7 هزار و 487 مدرسه، راهنمایی 6 هزار و 802 مدرسه و متوسطه 9 هزار و 163 مدرسه رسید.
وی در خصوص طرح پراكنده شاهد نیز توضیح داد: این طرح مجموعه فعالیتها و برنامههای آموزشی و پرورشی است كه به منظور تحقق فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر رسیدگی بهتر به امور فرهنگی دانشآموزان شاهد شهری و روستایی (فرزندان شهدا، آزادگان و جانبازان 50 درصد و بالاتر) كه در چارچوب ضوابط نظام آموزش و پرورش كشور و بر اساس دستورالعملهای ستاد مركزی شاهد در مدارس غیرشاهد روزانه و شبانهروزی تحصیل می كنند ارائه و اجرا می شود.
مدیر كل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: دانشآموزان شاهد پراكنده شهری و روستایی هر دوره تحصیلی در یكی از واحدهای آموزشی غیرشاهد شامل مدارس عادی (دولتی)، شبانهروزی، نمونه دولتی، استعدادهای درخشان، غیردولتی (غیرانتفاعی)، وابسته به سایر دستگاهها، هیات امنایی، هنرستانهای فنی، حرفهای و كاردانش تحصیل می كنند و رسیدگی به امور تحصیلی دانشآموزان شاهد مدارس استثنایی، مدارس ایثارگران به عهده سازمان ذیربط است و جزء طرح پراكنده محسوب نمی شود.
علمی**1883**2017
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲
تهران- ایرنا- مدیر كل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به فرمان امام خمینی (ره) در سال 1365مبنی بر اهتمام در رسیدگی مناسب به امور فرهنگی فرزندان شاهد، از آن زمان تاكنون خدمات فرهنگی به دانش آموزان شاهد، جانباز و ایثارگر در این وزارتخانه ارائه می شود.