«محمدرضا نجفی منش» امروز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به دشواری تامین قطعات بویژه با توجه به شرایط تحریم ها و مشكل تبادل مالی با خارج اشاره كرد و افزود: باید بتوان توان بالقوه قطعه سازان را در شرایط حساس كنونی، به فعل تبدیل كرد.
به گفته این مقام صنفی، شركت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپكو) دانشگاه ها، شركت های دانش بنیان و قطعه سازان داخلی را برای داخلی سازی قطعات مورد نظر خود به یاری طلبیده است.
چندی پیش معاون طراحی، مهندسی و ساخت شركت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپكو) اعلام كرد: در تولید بیش از پنج هزار قطعه برای پنج گروه خودرویی پژو405، دنا و دنا پلاس، پژو206 و پژو207، سمند و رانا به خودكفایی رسیده ایم اما باید در ساخت یك هزار و 100 قطعه اصلی از دیگران كمك بگیریم.
همان زمان سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو به ایرنا گفت: صرفنظر از اقتصادی بودن یا نبودن، داخلی سازی قطعات حساس خودرویی مانند یی.سی.یو (كامپیوتر خودرو) در شرایط كنونی لازم است.
«فرهاد به نیا» افزود: این مهم با استفاده از تجارب مراكز دانش بنیان با تخصص بالا كه حتی توان صادرات فناوری دارند امكانپذیر است.
به گفته این مقام صنفی، در این زمینه می توان از تجهیزات كم مصرف و قابل استفاده نیروهای مسلح كه در نوع خود پیشرفته است، استفاده كرد كه ضلع سوم این مثلث، بكارگیری تجارب خوب قطعه سازان و خودروسازان كشور است.
وی اضافه كرد: باید این سه عامل را بخوبی با یكدیگر تركیب و از توان و تخصص آنها با ملزومات یاد شده استفاده كنیم؛ در این زمینه دفتر معاون اول رییس جمهوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواهان تحقق موضوع هستند.
به نیا اعلام كرد: تولید خودرو پژو 301 كه تا پایان سال آینده به تولید انبوه می رسد، با همین محور در دستور كار است.
** پرداخت مطالبات قطعه سازان
رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محركه و قطعه سازان كشور درباره نیازهای قطعه سازان به پرداخت مطالبات آنها اشاره كرد.
وی با اشاره به گرفتاری های مالی قطعه سازان در شرایط كنونی، خواستار آن شد كه به جای پرداخت وام و تسهیلات، بدهی های آنها از سوی خودروسازان پرداخت شود.
نجفی منش همچنین پرداخت ما به التفاوت قیمت قطعات به قطعه سازان مطابق اسناد و مدارك را خواستار شد.
وی تاكید كرد پرداخت مطالبات بویژه برای قطعه سازان كوچك و متوسط باید یك ماهه باشد تا توان ادامه كار را داشته باشند.
** لزوم تسهیل مراودات بانكی برای قطعه سازان
این مقام صنفی سازوكاری را كه در روزهای اخیر برای پرداخت بخشی از مطالبات قطعه سازان پیش بینی شده است، سخت و دشوار توصیف كرد.
به گفته وی، مطابق این سازوكار بانك ها، خودروسازان و قطعه سازان كنار یكدیگر قرار گرفته اند و اگر قطعه سازان چك برگشتی یا سایر مشكلات بانكی داشته باشند، در دریافت مطالباتشان به مشكل برمی خورند.
وی خواستار آن شد كه خودروسازان پول ها را به طور مستقیم به بانك ها بدهند تا در اختیار قطعه سازان قرار گیرد و ضمانت های لازم را خودروسازان تامین كنند.
«در غیر این صورت فرآیند كار زمانبر می شود و قطعه سازان خسارت جدی می بینند.»
در همین پیوند، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو پانزدهم بهمن ماه به ایرنا اعلام كرد: در شركت های خودروساز عملیات اجرایی پرداخت چهار هزار میلیارد تومانی كه قرار بود در اختیار قطعه سازان قرار بگیرد، آغاز شده است.
«مازیار بیگلو» گفت: قرار است بانك ها به طور مستقیم مبالغ را طبق فهرستی كه خودروسازان در اختیارشان قرار می دهند، به قطعه سازان بپردازند.
بیگلو اضافه كرد: به این منظور كنسرسیومی متشكل از حدود 12 بانك بزرگ كشور كه ریاست آن برعهده بانك ملت است، تشكیل شد و امروز ایران خودرو و سایپا فهرست شركت های قطعه ساز را به این كنسرسیوم ارائه كردند.
وی ادامه داد: این مبلغ حجم زیادی از مطالبات 120 روز گذشته قطعه سازان را جبران می كند.
اقتصام*3065*1961*
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷
تهران- ایرنا- رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محركه و قطعه سازان كشور گفت: قطعه سازان آمادگی دارند در صورت فراهم شدن شرایط و همكاری دولت، نسبت به حداكثر داخلی سازی قطعات خودرویی اقدام كنند.