ياسوج- ايرنا- مديرعامل شركت تهيه و توليد مواد معدني كشور گفت: تمهيدات لازم براي اجراي طرح فسفات چرام از سوي مسئولان معدني كشور انديشيده و اجراي كامل اين طرح در اولويت است.

وجيه‌الله جعفري روز سه شنبه در آئين آغاز به كار اين طرح در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهارداشت: در تصميمات جديد و كارشناسي شده اين شركت و سازمان توسعه نوسازي معادن صنايع معدن ايران، براي به نتيجه رساندن اين طرح و برخورداري مردم از مزاياي آنان تا رسيدن به نتيجه نهايي تلاش خواهد شد.
وي افزود: بعد از اجراي فاز اول طرح كه مربوط به بخش آهكي و توليد آهك هيدراته است در فاز‌هاي بعد طرح معدن فسفات عملياتي مي شود.
جعفري ذخيره معدن فسفات چرام را 80 ميليون تن با عيار 5/8 تا 9 درصد اعلام كرد و گفت: با بهره برداري اوليه از اين معدن براي 600 نفر و در دراز مدت يك هزار و 200 نفر به طور مستقيم شغل ايجاد مي‌شود.
نماينده مردم شهرستان‌هاي كهگيلويه، بهمئي، چرام و لنده در مجلس گفت: همزمان با 22 بهمن از امروز عمليات اجرايي مرحله اول معدن فسفات چرام آغاز شد.
عدل هاشمي پور با اشاره به اينكه، عمده مطالعات معدني در استان، بر تسريع در روند طرح معدن فسفات در شهرستان چرام متمركز شده است گفت: مرحله اول اين معدن با ساخت كارخانه آهك و هيدراته از امروز آغاز شده است.
وي بيان كرد: بالغ بر 160 ميليارد ريال اعتبار براي اجراي اوليه اين طرح اختصاص داده شد.
هاشمي افزود: بر اساس برنامه ريزي معدن فسفات چرام در دوره زماني مشخص اجرايي و زمينه اشتغال تعداد زيادي از جوانان اين منطقه فراهم خواهد كرد.
مجري معدن فسفات چرام يكي از شركت‌هاي تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران است.
عمليات اكتشافي معدن فسفات چرام از سال 1349 آغاز شد و تا سال 1372 طول كشيد و پس از آن مطالعات امكان سنجي فني و اقتصادي شروع شد.
شهرستان چرام با بيش از 32 هزار نفر جمعيت در فاصله 170 كيلومتري ياسوج مركز كهگيلويه و بويراحمد واقع شده است.
7531/6110