مهاباد - ايرنا - يكي از خونين ترين روزهاي تاريخ معاصر مهاباد در 23 بهمن سال 1365 (32 سال قبل) و بر اثر بمباران هوايي اين شهر توسط رژيم بعثي عراق رقم خورد كه در نتيجه آن 50 نفر شهيد و 16 نفر نيز به درجه جانبازي نائل شدند.

به گزارش ايرنا 32 سال قبل و در صبح چنين روزي مردم مهاباد همانند ساير روزهاي آن دوران (جنگ تحميلي) راهي كسب و كار خود بودند و اخبار مربوط به جنگ، تعداد شهدا، رشادت هاي رزمندگان اسلام و ... را رد و بدل مي كردند؛ غافل از آنكه خودشان هم قرار است در آن روز شهدا و جانبازاني را به نظام اسلامي تقديم كنند.
هر چند در سال 1362 نيز اين شهر تجربه بمباران را داشت اما به سبب نبود كارخانه هاي مهم و صنايع پيشرفته در مهاباد كسي باور نمي كرد كه هواپيماهاي دشمن، قلب بيگناه اين شهر را مورد حمله قرار دهد.
مهاباد براي نخستين بار در روز پنجم اسفند سال 1362 آماج بمباران هوايي رژيم بعث عراق قرار گرفت و در آن واقعه نيز 15 نفر از اهالي اين شهر به درجه رفيع شهادت نايل شدند اما در سال 1365 و تنها يك روز پس از دهه مبارك فجر برنامه ريزي مدوني براي انتقام از مردم اين شهر داشت.
آري «2 فروند هواپيماي ميگ» عراقي ساعت 11 صبح ديوار صوتي را شكستند و سه نقطه مهم شهر مهاباد شامل «ميدان آرد»، «ميدان منگور» و «ميدان استقلال» را بمباران كردند.
ميدان آرد كه در مركز شهر مهاباد واقع است، روز قبل از بمباران هوايي محل تجمع و راهپيمايي مردم اين شهر در هشتمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي بود و به نظر مي رسيد كه اين بمباران با هدف انتقام از حضور مردم در اين جشن انجام شد.
اكنون پس از گذشت بيش از سه دهه نيز فرماندار مهاباد معتقد است كه رژيم بعثي عراق و استكبار جهاني همواره از برگزاري باشكوه جشن پيروزي انقلاب در شهرهاي مختلف ايران ناراحت و نگران هستند و در آن روز مي خواستند با اقدامي اين چنيني، طعم اين جشن را در ذهن مردم تلخ كند و به دنبال مايوس كردن مردم و انتقام از آنان بودند.
ايرج شجاعي افزود: دشمن با بمباران هوايي مهاباد در روز پس از جشن پيروزي انقلاب در 23 بهمن 1365 كينه توزي خود را نشان داد و با حمله هوايي به مناطق مسكوني و به شهادت رساندن زنان و كودكان، انتقام خود را عملي ساخت.
وي اضافه كرد: يادواره شهداي بمباران هوايي مهاباد هر سال در اين روز (23 بهمن) برگزار مي شود كه نشان دهنده جايگاه خاص و ويژه شهداي اين حادثه در بين مردم اين شهر است؛ در چنين روزي مردم مهاباد با رفتن به آرامستان شهر و ديدار با خانواده هاي شهدا و جانبازان اين حادثه از رشادت و بردباري آنان قدرداني مي كنند.
رييس اداره بنياد شهيد و امور ايثارگران مهاباد نيز گفت: در بمباران روز 23 بهمن 1365 رژيم بعثي عراق با اعزام 2 فروند هواپيما از نوع ميگ سه منطقه از اين شهر را بمباران كرد كه‌ به شهادت 50 نفر از مردم بي‌گناه اين شهر انجاميد.
ناصر روشن فكر با اشاره به اينكه حدود 30 نفر از اين شهدا كودك و خردسال بودند و 16 شهروند مهابادي هم جانباز شدند، اضافه كرد: در مجموع 764 نفر از اين شهرستان در راه انقلاب اسلامي به شهادت رسيده اند، 972 نفر جانباز شده اند و 250 نفر نيز آزاده هستند.
به گزارش ايرنا خانواده هاي شهدا و جانبازان حادثه بمباران هوايي 23 بهمن سال 1365 مهاباد در چند سال گذشته از اين واقعيت دلتنگ هستند كه با توجه به اينكه اين حادثه در روز بعد از پايان دهه فجر و پيروزي انقلاب اسلامي اتفاق افتاده، كمتر مورد توجه مسوولان اين شهرستان قرار مي گيرد و گاهي حتي فراموش مي شود.
با توجه به شهادت مظلومانه و بي دفاع اين شهدا لازم است سند اين تجاوز هوايي رژيم بعثي عراق به عنوان سند كشتار دسته جمعي مردم بي دفاع در كنار ساير پرونده هاي جنايات اين رژيم مطرح و حاميان بين المللي و منطقه اي آن رسوا شوند.
از طرف ديگر با توجه به ابعاد گسترده و داغدار شدن تعداد زيادي از خانواده هاي مهابادي بر اثر اين بمباران، مسوولان ضمن برگزاري باشكوه يادآوره شهداي اين بيماران هوايي، براي نامگذاري 23 بهمن به نام «روز مهاباد» در تقويم رسمي كشور پيش قدم شوند.
شهرستان مهاباد با 237 هزار نفر جمعيت در جنوب آذربايجان غربي واقع شده است.
3020/6185/3072