تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹

تهران-ایرنا- جشن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران روز دوشنبه در حالی در سراسر كشور برگزار شد كه مقامات آمریكایی همچنان با استفاده از حربه های مختلف تلاش می كنند آن را تضعیف كنند؛ اقدامی كه تاكنون دستاوردی جز شكست و سرشكستگی برای مقامات واشنگتن نداشته است.

به گزارش ایرنا، مراسم راهپیمایی یوم الله 22 بهمن و بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی روز گذشته (دوشنبه) با حضور مردم در سراسر كشور برگزار شد. حضور مردم در این راهپیمایی در رسانه های جهانی بازتاب گسترده ای داشت.
شش هزار و 500 خبرنگار داخلی و خارجی این مراسم را پوشش دادند كه از بین آنها300 نفر از رسانه های بین المللی بودند.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا و مشاور امنیت ملی وی «جان بولتون» و نیز «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ارسال پیام هایی در توئیتر ناتوانی خود را در برابر این حركت مردم ایران نشان دادند.
ترامپ در توئیت روز دوشنبه خود كه به زبان فارسی منتشر شد تلاش كرد 40 سال انقلاب اسلامی ایران را محكوم كند.
وی به بهانه حمایت از مردم ایران در پیامی فریبكارانه مدعی شد آنها لیاقت آینده ای روشن تر را دارند.
تارنمای آمریكایی هیل ارگان كنگره آمریكا نوشت در مراسم 22 بهمن «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران متعهد شد كه كشورش بر تلاش های آمریكا برای منزوی كردن تهران غلبه خواهد كرد.
این تارنما بخشی از اظهارات رئیس جمهوری كشورمان را بازتاب داد و به نقل از دكتر حسن روحانی نوشت: ما به آمریكایی ها اجازه نمی دهیم پیروز شوند. مردم ایران گرفتار برخی مشكلات اقتصادی هستند اما ما با كمك به یكدیگر بر مشكلات فائق خواهیم آمد.
هیل اذعان كرد كه دولت ترامپ رویكرد سختگیرانه ای را علیه ایران اتخاذ كرده و از توافق هسته ای خارج شده است و امیدوار است كه نشستی كه قرار است این هفته در لهستان با موضوع خاورمیانه برگزار شود عمدتا بر روی مسائل ایران متمركز شود. در این نشست «مایك پمپئو» وزیر امور خارجه آمریكا و «مایك پنس» معاون رئیس جمهور این كشور نیز حضور خواهند داشت.
به نوشته هیل، منتقدان، دولت ترامپ را به حمایت از دستور كار تغییر حكومت در ایران متهم می كند. مقامات ارشد دولت آمریكا تلاش در این زمینه را تكذیب كرده اند.
«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریكا نیز كه در سال 2017 در ادعایی واهی گفته بود كه امیدوار است انقلاب ایران تا تولد 40 سالگی دوام نیاورد روز دوشنبه توئیتی را به اصطلاح در حمایت از «خواسته مردم ایران» منتشر كرد.
او كه به همراه ترامپ و پمپئو یكی از اضلاع مثلث ضد ایرانی را تشكیل می دهد در توئیت خود مدعی شد كه ایران بعد از 40 سال نتوانسته به وعده های خود برای حفظ و حراست از حقوق شهروندانش عمل كند.
وی مدعی شد حكومت ایران به وعده های خود عمل نكرده است و دولت آمریكا از خواسته مردم ایران حمایت می كند و در كنار آنها است.
شبكه راشاتودی روسیه توئیت های ترامپ و بولتون در به اصطلاح سركوب انقلاب اسلامی را ناشی از شكست دستور كار آمریكا برای «تغییر حكومت» ایران ارزیابی كرد و نوشت: در حالی كه ایرانی ها چهلمین سالگرد انقلاب را جشن می گیرند، ترامپ و مشاور امنیت ملی اش توئیت هایی را درباره «شكست» آن منتشر كردند كه به دولت تهران اشاره داشت اما در واقع می توان آن را به شكست سیاست های خود آنها و آمریكا تعمیم داد.
راشاتودی نوشت درحالیكه از محتوای این ایمیل ها معلوم است كه ادعای شكست آنها به مقامات جمهوری اسلامی اشاره دارد اما می توان آن را درباره خود آمریكا بكار برد. واشنگتن هرگز نتوانست بر انقلاب ایران غلبه كند و بولتون در طول سالها از حامیان «تغییر حكومت» در تهران بوده و در واقع وعده داده بود انقلاب ایران هرگز 40 ساله نخواهد شد.
این رسانه خاطرنشان كرد بولتون این ادعا را ژوئیه 2017 در نشست منافقین مطرح كرد و این هشتمین سخنرانی او در جمع این گروه ضد ایرانی مستقر در پاریس بود كه به سخنران برای شركت در نشست هایش مبالغی به میزان 50 هزار دلار آمریكا می پردازد.
با وجود چنین توئیت های ضد ایرانی از سوی مقامات ارشد آمریكایی، راشاتودی در گزارش خود تصدیق می كند كه در ایران تعداد زیادی از حامیان نظام در خیابان های تهران راهپیمایی كردند و یك نفر تصویری فتوشاپ شده از بولتون را منتشر كرد كه نشان می داد چهره اش از انقلاب ایران مشت خورده است.
راشاتودی نوشت: واشنگتن از هر تلاشی برای نابودی انقلاب ایران در 40 سال گذشته استفاده كرده است. پایان حكومت پادشاهیِ تحت حمایت آمریكا در تهران، وضعیت فوق العاده بلندمدتی را در واشنگتن ایجاد كرد كه هنوز هم ادامه دارد. در سال 1980 آمریكا از حكومت «صدام حسین» رئیس جمهور (مخلوع) عراق حمایت كرد؛ این حمایت به بروز جنگی هشت ساله منجر شد كه بیش از 500 هزار كشته بر جای گذاشت اما در تغییر مرزها یا نابودی دولت ایران شكست خورد.
بولتون و ترامپ هرگز دست از انتقاد بر نداشته اند و بسیاری از كاربران رسانه های اجتماعی به آنها پاسخ دادند كه مسائل ایران ربطی به واشنگتن ندارد.
كاربری در یك پیام توئیتری با زیر سوال بردن توئیت بولتون و ادعای او در حمایت از مردم ایران و دخالت های واشنگتن در تحولات ونزوئلا با حمایت از رهبر مخالفان این كشور نوشت: آیا ما می توانیم از مردم فرانسه نیز با پذیرش رئیس پارلمان آنها به عنوان رئیس جمهوری موقت حمایت كنیم؟ مردم فرانسه ازحكومت «امانوئل مكرون» رئیس جمهوری فرانسه حمایت نمی كنند.
ونزوئلا از 23 ژانویه گذشته (سوم بهمن ماه) صحنه ناآرامی است. ماجرا از آن جا آغاز شد كه «خوان گوایدو» رهبر مخالفان و رئیس مجلس ملی، سوگند ریاست جمهوری خورد و خود را به عنوان رئیس جمهوری دولت موقت این كشور معرفی كرد.
پس از آن، آمریكا در یك اقدام سراسر مداخله جویانه، گوایدو را به رسمیت شناخت و ریاست جمهوری قانونی یعنی نیكولا مادورو را غیر قانونی اعلام كرد.
فرانسه نیز چندین ماه است كه صحنه اعتراضات گسترده به سیاست های مكرون و نابرابری است اما واشنگتن از اظهارنظر درباره این كشور و حمایت از خواسته مردم آن خودداری كرده است.
«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی كه عظمت راهپیمایی مردم ایران را برنتابیده است در واكنش به اظهارات روز دوشنبه سردار «یدالله جوانی» معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم 22 بهمن در شهرستان خمینی شهر مدعی شد كه اگر نظام ایران خطایی مرتكب شده و بخواهد تل آویو و حیفا را نابود كند، موفق نخواهد شد و این آخرین سالگردی خواهد بود كه آنها جشن انقلاب می گیرند.
سردار یدالله جوانی روز دوشنبه گفت: دشمن تنها راه باقی ‌مانده برای توقف نظام و ملت ایران را میز مذاكره می‌داند اما سیاست رهبر معظم انقلاب این است كه با دشمنی همچون آمریكا در هیچ موضوعی مذاكره نخواهیم كرد.
معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: هراس اصلی دشمن پیشرفت‌های علمی ایران است زیرا ملت ایران در مسیر دانائی حركت می ‌كند.
وی افزود: هراس اصلی دشمن پیشرفت‌های علمی ایران است زیرا ملت ایران در مسیر دانائی حركت می ‌كند.
روزنامه اكسپرس انگلیس در گزارشی در همین زمینه نوشت: تل آویو تهران را به جنگ نیابتی در سوریه و حمایت از فعالان متخاصم در لبنان متهم می كند. اما ایران چنین ادعاهایی را رد كرده و تاكید دارد كه حضور نظامی این كشور در سوریه فقط در حد مشاوران نظامی است كه به درخواست دولت دمشق و به منظور جنگ با تروریسم اعزام شده اند.
خبرگزاری فرانسه در بازتاب توئیت های ضد ایرانی ترامپ و بولتون نوشت: دولت ترامپ تلاش كرده ایران را تضعیف كند و مدعی است كه تهران نقش «بی ثبات كننده ای» دارد.
بولتون در اقدام ضد ایرانی دیگری در پیامی تصویری به بهانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، با تكرار ادعاهای قدیمی، تهران را به حمایت از تروریسم و تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای متهم كرد.
در حالی كه وی مدعی شده مراسم چهل سالگی انقلاب برجسته كردن چهار دهه شكست بوده است، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه كشورمان سیاست های آمریكا را در برابر مردم ایران در این چهل سال شكست خورده توصیف كرد و نوشت: زمان بازنگری در این سیاست ها فرا رسیده است.
وزیر امور خارجه ایران در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: چهل سال شكست در پذیرش اینكه ایرانی ها هرگز مطیع نخواهند شد. چهل سال شكست در تطبیق دادن سیاست آمریكا با واقعیت. چهل سال شكست در بی ثبات كردن ایران از طریق خونریزی و پول خرج كردن. پس از چهل سال انتخاب های اشتباه ؛ وقت آن رسیده است كه دونالد ترامپ در سیاست شكست خورده آمریكا بازنگری كند.
اروپام**9158 ** 1546