تهران - ايرنا - رئيس مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان گفت: كاهش تنوع مدارس كه چند سالي است در رديف سياست هاي وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته شامل مدارس استعدادهاي درخشان نمي شود.

18 نوع مدرسه در نظام تعليم و تربيت كشورمان وجود دارد كه به لحاظ اداره آنها به انواع «مدارس دولتي»، «غير دولتي»،«تيزهوشان»،«نمونه دولتي»،«هيأت امنايي»،«تربيت بدني»،«علوم و معارف اسلامي»،«قرآني»،«ايثارگران»، «دانش‌آموزان استثنايي»، «بزرگسالان»، «مدارس وابسته به نهادهاي مختلف»،«مدارس سماء وابسته به دانشگاه آزاد اسلامي»، «مدارس شبانه روزي»،«از راه دور»، «ماندگار»، «مدارس هوشمند» و «شبانه» تقسيم بندي مي شوند.
فاطمه مهاجراني روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ايرنا با بيان اينكه بخشي از سياست وزارت آموزش و پرورش مبني بر حذف آزمون هاي زائد به اجراي كاهش تنوع مدارس باز مي گردد، اظهار داشت: از آنجا كه بر اساس سند تحول بنيادين براي دانش آموزان خاص بايد آموزش هاي ويژه ارائه داده شود به همين دليل مدارس استعدادهاي درخشان در كاهش تنوع جايي ندارد و اين كاهش شامل مدارسي مي شود كه براي عموم دانش آموزان فعاليت دارد.
وي تصريح كرد: مدارس سمپاد تنها دو تا سه درصد دانش آموزان را زير پوشش دارد و در برخي مناطق بنا به مقتضيات و شرايط تا سه درصد جذب دانش آموز داريم و اكنون 120 هزار دانش آموز در 670 مدرسه استعدادهاي درخشان تحصيل مي كنند كه حدود يك سوم اين مدارس در مناطق محروم و كم برخوردار هستند.
رئيس مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان ادامه داد: اكنون به دليل حاكم بودن سيستم مدرسه اي تعدادي از دانش آموزان نخبه را از دست مي دهيم و آنها از مدارس استعدادهاي درخشان محروم مي شوند از اين رو درصدد ايجاد سيستم 'كلاس استعداد درخشان' و حتي زير پوشش قرار دادن 'فرد' با استعداد هستيم به اين معنا كه اگر فردي در يك روستا از طريق طرح شهاب به عنوان تيزهوش شناسايي شد بتوانيم براي آن فرد محتواي آموزشي ويژه ارائه دهيم.
مهاجراني اضافه كرد: در اين چشم انداز مي توان از طريق فراهم كردن زير ساخت هاي الكترونيكي، دانش آموزان نخبه را زير پوشش آموزش هاي خاص قرار داد و لزوما اين گروه از دانش آموزان نياز به حضور در مدارس استعدادهاي درخشان در مناطقي كه از اين مدارس بي بهره هستند، ندارند.
به گفته وي اكنون در هر منطقه اي كه جمعيت دانش آموزي پايه ششم حدود سه هزار نفر باشد در صورت نياز مدارس سمپاد راه اندازي مي شود اما در شهرهاي كوچك ، بخش ها و روستاها اين مدارس را نداريم و حتي امكان داير كردن مدارس شبانه روزي سمپاد نيز در اين مناطق وجود ندارد.
رئيس مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان يادآورشد: اكنون به دليل مشكلات بسياري كه مدارس شبانه روزي عادي دارند هم شرايط براي داير كردن كلاس استعداد درخشان براي زير پوشش قرار دادن دانش آموزان در همان محدوده جغرافيايي فراهم نيست و تاكنون پاسخ مثبتي از سوي اين مدارس دريافت نكرده ايم اما علاقه مند هستيم كه در صورت امكان از ظرفيت مدارس شبانه روزي براي راه اندازي كلاس سمپاد استفاده كنيم.
مهاجراني داير كردن كلاس استعدادهاي درخشان در مناطق با جمعيت كم كه از دانش آموزان نخبه برخوردار هستند را تكليف بر زمين مانده توصيف كرد كه بايد به انجام برسد و گفت: تحقق اين مهم به تعامل بخش هاي مختلف وزارت آموزش و پرورش نياز دارد و بايد ساز و كارهاي مناسب آن تعريف شود.
علمي**1883**1440